V októbri 2006 robila zubárka mame korunky. Za šesť zubov zaplatila asi 10-tisíc korún, lebo doktorka tvrdila, že poisťovňa jej to nepreplatí. Po mesiaci sa jej na nových zuboch urobili praskliny, ktoré doktorka v rámci záruky zaplombovala. Nedávno sa jej na inom zube – umelom – spravila rovnaká puklinka. Mama navštívila doktorku, aby jej v dvojročnej záručnej lehote opravila zub. Oznámila jej, že na to sa vzťahuje iba šesťmesačná záruka a naúčtovala jej 550 korún za zaplombovanie umelého zubu. Mama sa informovala u revízneho lekára poisťovne, ten jej oznámil, že na korunky sa nevzťahuje žiadna záruka. Podľa neho by sa záruka vzťahovala iba na prípad, že by sa zubami vôbec nejedlo. Postupovala správne, keď si vyúčtovala peniaze za prácu na zuboch?B. S.
Zo zákona jednoznačne vyplýva, že reklamovať možno aj stomatologické ošetrenie. Pri ošetrení zubov je však potrebné odlíšiť záruku na prácu a záruku na materiál a protetické pomôcky. V prípade mamy šlo o nekvalitu materiálu, a to konkrétne koruniek. Podľa môjho názoru sa preto na toto konkrétne stomatologické ošetrenie vzťahuje dvojročná zákonná záruka.
V prípade reklamácie tovaru je zubár povinný vybaviť reklamáciu opravou bez nároku na odmenu za prácu. Tento nárok môže preniesť neskôr na zubného technika, prípadne na inú osobu, ktorá korunku vyrobila alebo jemu dodala, a tak poskytla nekvalitný výrobok. Svoj nárok na úhradu odmeny za vykonanú prácu pri odstraňovaní porúch si už mala uplatniť lekárka voči svojmu zmluvnému partnerovi (dodávateľovi) a nie voči vašej mame. Pacient má právo na bezplatné odstránenie chyby stomatologického ošetrenia.
Preto odporúčam trvať na reklamácii a vašom stanovisku. Zároveň vás musím upozorniť, že záruka sa nevzťahuje na prípady, ak si poškodenie pacient spôsobil sám vlastným zavinením.
Daniela Ježová, advokátka www.advokatkadaniela.sk