BRATISLAVA. Združenie slovenských spotrebiteľov dostalo od ministerstva hospodárstva úlohu dohliadať na podnikateľov. Chcú tak zabrániť zdražovaniu tovarov a služieb pri eure.
Školení anketári Združenia slovenských spotrebiteľov v júli spravili dva takzvané euro-prieskumy cien tovarov a služieb v obchodoch, reštauráciách a ubytovacích zariadeniach. „Zatiaľ sme nezistili také nedostatky, žeby bol niekto kandidátom na čiernu listinu,“ povedal včera jeho predseda Josef Lounek. Podnikatelia sa podľa neho dobre pripravili, keďže počas prvého polroka upravovali ceny takým vysokým nárastom, že teraz sa rast cien spomalil.
To by mohlo potvrdzovať domnienku, že vláda tak vystrašila obchodníkov, že ceny zvýšili radšej pred vstupom do eurozóny, aby už potom mali pokoj.
Aj Ázijci budu sledovaní
Výsledkom júlových europrieskumov je rozpätie cien vybraných tovarov a služieb. Podľa Louneka sú rozdiely výrazné, napríklad pri ryži je to 40 korún. Podľa neho je to neopodstatnené, lebo dodávatelia sú tí istí. Uznal však, že často je to spôsobené zľavami. Tak to bolo aj pri cene vajec, kde najnižšia cena bola 1,79 koruny za kus. Bez zohľadnenia akcie sa cena vajec pohybuje medzi 2,50 až 4,50 koruny za kus.
Pri cene dámskeho kostýmu je rozpätie ceny od 250 korún do štyroch tisíc. „V prieskume máme zaradené aj kamenné čínske obchody,“ vysvetlil Lounek značný rozdiel ceny. Podľa neho práve v týchto najlacnejších obchodoch môže byť manipulácia s cenou výraznejšia, preto budú sledované.
Iba pod päť percent
Josef Lounek využitie údajov od anketárov vysvetlil takto: „V tom istom obchode budeme sledovať ten istý druh tovaru, tak zistíme, či došlo k odôvodnenému, či neodôvodnenému nárastu.“ Keď k neodôvodnenému, podnikateľ môže skončiť aj na čiernej listine. Lounek uznáva, že pri spotrebnom tovare je to komplikované: jeden druh sa vypredá, nahradí ho iný, často s inou cenou.
Neodôvodneným zvýšením ceny je podľa združenia také zdraženie, ktoré sa odlišuje od priemerného nárastu. Vychádza pritom z trojročného sledovania rastu cien tovarov a služieb. „V priemere, keď cena narastie o päť percent, už sa nám dostáva do siete a my pôjdeme identifikovať, čím to bolo spôsobené,“ tvrdí Lounek. V piatok nás ešte požiadal, aby sme prípustné zvýšenie ceny od premieru z taktických príčin nezverejnili. Pri zisťovaní príčin rastu cien združenie spolupracuje aj s družstvom Coop Jednota či Zväzom obchodu a cestovného ruchu. Ide hlavne o osvetlenie pozadia tvorby cien. Ak ide o predajne, ktoré nezastrešuje Coop Jednota alebo zväz, združenie bude skúmať ceny cez miestne úrady, myslí si Lounek.
Aj samotní spotrebitelia by mali byť podľa aktívni. „Ak viem, že dostanem vajce za 3,20 a zrazu je to 3,90 koruny, tak už je to nárast ceny, ktorý nie je obvyklý.“ Vtedy by mal spotrebiteľ takéto zvýšenie ohlásiť združeniu či obchodnej inšpekcii.
Kliknite - obrázok zväčšíte.