je za vodiča!?"
Prekvapuje ma však, že "výtržníci" na cestách nie sú žiadni mladí chlapci, ktorí práve objavujú, čo to za volantom dá, a ktorí ešte nemajú celkom zvládnutú zručnosť správania na verejnosti. Sú to normálne dospelo vyzerajúci ľudia, páni aj dámy. Ale nejde iba o rýchlu jazdu. Rád by som sa ich opýtal, prečo nevyhadzujú smerovku, keď menia jazdný pruh. V Japonsku by ich okamžite zastavila polícia, ktorá sleduje premávku na každom kroku, a tento priestupok by ich stál 6000 jenov (1100 Sk čiže 365,13 eura).
Ak si teraz poviete: No je tam toho! A na Slovensku aj tak nie je toľko policajtov! A ak vám nedochádza, že smerovku treba vyhodiť bez ohľadu na to, či vás vidí policajt, či je za vami iné vozidlo, alebo nie, potom ste zrejme aj ako chodec človek, ktorý prechádza cez križovatku, hoci svieti červený panáčik. S presvedčením, že keď nejdú autá, tak načo čakať?
Lenže ono je to tak, že bez ohľadu na vaše individuálne názory, potreby a výhovorky, bez ohľadu na to, či ste peši, na bicykli alebo autom, musíte vedieť, že pravidlá treba jednoducho dodržovať. Žiadne výnimky. Všetci musíme rešpektovať, že Slovensko je ústavný štát. Prepáčte, možno som to povedal ostro, ale dúfam, že zrozumiteľne: Neznášam očividne nevzdelané správanie slovenských účastníkov dopravy na verejných komunikáciách.
Na vidieku som nedávno prechádzal medzi dvoma dedinami úsekom, kde je po oboch stranách cesty les. Sú tam zákruty, viditeľnosť nie je stopercentná. Na konci jednej zákruty som zbadal dvoch cyklistov. Zaberali celý môj jazdný pruh, ale ani nešli na tých svojich bicykloch, stáli vedľa seba na ceste a rozprávali sa. Oproti práve prichádzalo auto. Spomalil som, išiel som krokom a vyčítavo som sa na cyklistov pozrel. A oni sa tvárili mrzuto, akože: "S čím máš problém, ty...?"
Na Slovensku vraj možno bude nový cestný zákon, s pravidlami aj pre cyklistov. To je dobre. Mnohí sa nevedia správať. A jazdia neosvetlení, niekedy sa aj s bicyklom opití tackajú po ceste.
V Japonsku je bicykel veľmi obľúbeným dopravným prostriedkom a cyklisti sa stávajú čoraz väčším problémom. Preto v Tokiu a niektorých ďalších oblastiach zaviedli nový zákon pre cyklistov, ktorý im: zakazuje jazdiť s dáždnikom v ruke aj držiac mobilný telefón, alebo majúc na ušiach slúchadlá. Pokuta za porušenie je maximálne 50-tisíc jenov (okolo 9500 Sk čiže 315,3 eura). V Japonsku ľudia nepoužívajú bicykle na rekreačné jazdenie a šport. Je to dopravný prostriedok, ktorým sa najčastejšie vydávajú na nákupy a k železničnej stanici, odkiaľ ďalej cestujú vlakom do školy a do práce. Japonci jazdia na bicykli každý deň, aj keď prší.
Nechápem, ako mohli japonskí študenti na bicykli ešte aj písať esemesky, ale nový zákon to konečne zastaví. Telefóny a dáždniky na bicykli spôsobili v Japonsku v minulosti nejednu závažnú nehodu.