Kódex môže naraziť na zákon

Splnomocnenec vlády pre zavedenie eura nevedel dostatočne vysvetliť, prečo vláda robí eurokampaň len v jednom zo slovenských denníkov. Podráždene reagoval na otázku, či denníky SME a Pravda vyradili z kampane na podnet premiéra Fica.

Splnomocnenec Barát by rád spolupracoval aj s médiami, ktoré zrejme na podnet Fica zo štátnej eurokampane vylúčil.Splnomocnenec Barát by rád spolupracoval aj s médiami, ktoré zrejme na podnet Fica zo štátnej eurokampane vylúčil. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Už platí etický kódex. Podnikatelia a obchodníci sa v ňom dobrovoľne zaviazali, že ich prevádzky a obchody nebudú pre euro zvyšovať ceny. Kódex podpísalo zhruba 300 firiem, za ktorými však je podľa splnomocnenca vlády pre zavedenie eura Igora Baráta vyše desaťtisíc predajní, pobočiek, obchodov a poskytovateľov služieb.

„Projekt etického kódexu spúšťame do ostrej prevádzky,“ povedal Barát. Projekt vznikol už pred dvoma rokmi s podporou Podnikateľskej aliancie Slovenska. Každá firma a jej prevádzka dostanú na vstupné dvere nálepku z ministerstva financií s nápisom: „Meníme menu, nie cenu.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Kto by to porušil a prišli by mu na to, že cenu zdvihol neodôvodnene, nálepku mu ministerstvo vezme a dostane sa na čiernu listinu obchodníkov. Podozrivých obchodníkov môže ktokoľvek nahlásiť či už priamo Barátovi alebo Združeniu slovenských spotrebiteľov. Tí si overia pravdivosť nahlásenej informácie a potom rozhodnú, či obchodník pôjde na čiernu listinu alebo nie.

Kódex verzus tlačový zákon

„Predpokladáme, že redaktori budú svojich čitateľov, poslucháčov a divákov informovať, že na čiernej listine nikto nie je, alebo ak na čiernu listinu pribudnú konkrétne subjekty. Toto je hlavný nástroj, ktorého by sa nepoctiví podnikatelia mali obávať najviac,“ hovorí o ideálnej spolupráci s médiami Igor Barát. Neporadil nám však, ako si predstavuje túto spoluprácu pri existencii rozsiahleho práva na odpoveď, ktoré dáva ľuďom a firmám možnosť reagovať zverejnením reakcie v novinách, ak si budú myslieť, že sa to dotklo ich cti alebo dobrej povesti.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sme zverejnili čiernu listinu, je veľmi pravdepodobné, že právo na odpoveď by začali firmy využívať. Ak by ho denníky nezverejnili, mohli by skončiť pred súdom. „To je dosť ťažká otázka a priznám sa, že neviem, ako by som túto situáciu riešil. Neviem vám v tomto poradiť,“ reagoval Barát na otázku denníka SME.

Stalo sa, ako povedal Fico

O návode na ideálnu spoluprácu s médiami, vrátane denníkov, Barát hovoril aj napriek tomu, že v poslednej chvíli s výnimkou Nového času vyradil všetky denníky spomedzi tých, ktorí dostanú vládnu euroinzerciu. Inzerciu pritom financujú vláda a Národná banka z verejných, a nie súkromných zdrojov.

Na otázku, či denníky SME a Pravda vyradili z kampane na zásah premiéra Fica, hoci sa s nimi pôvodne uvažovalo, reagoval Barát tak, že „nepovažuje za potrebné“ sa k tomu vyjadrovať. „Je to úplne absurdná konštrukcia,“ dodal podráždene.

SkryťVypnúť reklamu

Že to nie je až také absurdné, ako to tvrdí Barát, svedčia aj slová premiéra Fica z marca tohto roku. „Nevidím žiadny význam pchať štátne peniaze do súkromných denníkov, ktoré tlčú do vlády hlava–nehlava a idú proti strategickému cieľu zaviesť euro.“ V rozpore s tým dnes zástupcovia vlády, ktorí majú na starosti euro, tvrdia, že čitatelia SME a Pravdy sú o eure najlepšie informovaní a vládnu inzerciu nepotrebujú.

Argumenty na vode

Exkluzivitu Nového času Barát zdôvodňoval včera tým, že tento denník je najčítanejší a zároveň jeho ľudia sú najmenej informovaní o eure. Vychádzal vraj z prieskumu Štatistického úradu.

Splnomocnenec sľúbil, že nám ho pošle. Poslal však len prieskumy, ktoré hovoria o tom, kto je podľa vzdelania, veku či pohlavia dobre alebo zle informovaní o eure. Nenachádzali sa tam informácie o čitateľskej štruktúre denníkov, ktoré by potvrdili alebo vyvrátili správnosť výberu len jedného denníka.

SkryťVypnúť reklamu

V stanovisku, ktoré sa nám podarilo získať z tlačového odboru komisára pre menové záležitosti Joaqína Almuniu, sa uvádza, že eurokomisia odporúčala Slovensku, aby využilo čo najširšie informačné kanály. K tomu, že vláda uprednostnila iba jeden denník, sme z tlačového oddelenia dostali reakciu, že komisia sa nepodieľa na financovaní kampane pre médiá.

Nevidím žiadny význam pchať štátne peniaze do súkromných denníkov, ktoré tlčú do vlády hlava– nehlava a idú proti strategickému cieľu zaviesť euro.

Premiér Robert Fico marec 2008

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 666
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 351
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 657
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu