BRATISLAVA. Boli ste na výlete s cestovnou kanceláriou a nútili vás tam dlho počúvať prednášku a kúpiť si hrnce? Za takéto konanie bude obchodníkovi hroziť väzenie.
Navrhuje to minister spravodlivosti Štefan Harabin. Väzením chce trestať tých, ktorí na presvedčenie zákazníkov používajú rôzne psychologické manipulácie. Prísnejší trest pre nich navrhuje v novele Trestného zákona. Obchodníkov, ktorí sa takých praktík dopustia opakovane, bude môcť súd odsúdiť na polroka až tri roky.
Korisťou sú dôverčiví
Minister chce zasiahnuť voči spoločnostiam, ktoré sa zameriavajú na dôchodcov a posielajú im letáky o výhre. Aby ich získali, pretelefonujú na dané číslo stovky až tisíce korún, aby napokon zistili, že nič nevyhrajú.
Problémom sú aj praktiky niektorých cestovných kancelárií, ktoré ako výhru ponúkajú svoje zájazdy. Kým sa klienti spamätajú, zistia, že svoju cestu niekoľkonásobne preplatili. Vymôcť peniaze späť je pre nich takmer nemožné.
Ďalšou typickou akciou sú predaje doplnkov do domácností, ktoré dôchodcovia kúpia na zájazdoch, za ktoré nemusia platiť - napokon sa vracajú domov s rôznymi hrncami, prikrývkami, vysávačmi a ďalšími výrobkami často pochybnej kvality.
„Sú to jedni z najzraniteľnejších spotrebiteľov,“ hovorí Helena Mezenská zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľov z Popradu. Harabinovi sa nepáči, že sa takýmto obchodníkom darí občanov zmanipulovať a získať tisícové zálohy. „Takéto praktiky nemôžu zostať beztrestné,“ hovorí minister.
Treba rýchlosť
S tým súhlasí Božena Stašenková z Asociácie spotrebiteľských subjektov Slovenska. „Iba rýchle konanie môže zastaviť nčestné konanie firiem, ktoré masovo poškodzujú spotrebiteľov. Nech vedia, že ich môže rýchlo postihnúť trest.“
Asociácia má so spoločnosťami, čo využívajú dôverčivosť zákazníkov, skúsenosti. Obrátilo sa na ňu napríklad viac ako 60 klientov cestovnej kancelárie Bellavista, ktorých táto spoločnosť pripravila o tisíce korún. Niektorí jej zaplatili 12-tisíc, iní až 33-tisíc korún. Mnohí klienti sa už obrátili na prokuratúru, ale tá im nedokázala pomôcť - podľa teraz platných zákonov nešlo o trestný čin.
Pomalá inšpekcia
Stašenková tvrdí, že Obchodná inšpekcia koná pri takýchto prípadoch pomaly. O cestovných kanceláriách, ktoré lákajú spotrebiteľov na pobyt na Kanárske ostrovy, vie podľa Stašenkovej už od marca minulého roka, a stále nezakročila.
Bellavista sa k návrhu ministerstva spravodlivosti vyjadriť nechcela. „Pokiaľ narážate na to, že by sme mali nejaké nečestné praktiky, tak to tak nie je,“ povedala zamestnankyňa cestovnej kancelárie, ktorá nechcela uviesť svoje meno.
Prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak je rezolútny. „Pokiaľ ide o manipuláciu, tak ide o podvodníkov, ktorých treba potrestať.“
Pripomenul, že Harabin chce obchodníkov trestať tromi až ôsmimi rokmi za zdražovanie pri prechode na euro, s čím nesúhlasí. „Ak sa vyhráža serióznym obchodníkom, s tým nesúhlasím, ale tu, nech sa páči,“ tvrdí Konštiak.
Výhru si dražili za tisíce
Po efektnej prezentácii dovolenky zadarmo prišla minúta pravdy – Kanárske ostrovy si bolo treba vydražiť.
Prísť o peniaze môže byť jednoduché. Telefonicky vás oslovia z cestovnej agentúry a oznámia, že vyhrávate dovolenku pre štyri osoby. Stačí prísť na stretnutie, kde sa dajú vyhrať hodnotné vecné ceny, napríklad televízor.
„Manžel veľmi túžil ísť na dovolenku do zahraničia,“ hovorí Kornélia Kollárová z Topoľnice pri Galante, prečo reagovala na telefonát o výhre dovolenky na Kanárskych ostrovoch od agentúry Bellavista. S manželom ešte nikdy neboli na takej dovolenke, a tak prijali pozvanie na stretnutie do Bratislavy.
„Na našom stretnutí bolo desať párov,“ spomína zasa Anna Kačúrová z Nižného Hrušova. Zúčastnila sa na takej istej akcii, ale v Košiciach. Zástupcovia Bellavisty efektne odprezentovali dovolenku na Kanárskych ostrovoch. Kačúrová hovorí, že najmä cenové porovnanie tohto zájazdu s ponukou konkurencie na ňu spravilo veľký dojem. „Vychádzalo to asi o 20-tisíc lacnejšie na osobu.“
Na záver stretnutia čakalo na pozvaných prekvapenie. Dovolenku, ktorú podľa telefonátu vyhrali, museli vydražiť. Vyvolávacia cena pre štyri osoby bola 25tisíc. Každý z párov mal asistentku z cestovky, ktorá ho povzbudzovala, aby zvyšoval cenu. Zlom nastal pri sume 35tisíc, nad ktorú nechcel nikto ísť. Vtedy urobil konateľ cestovky veľkolepé gesto a - ako tvrdil - prvýkrát v histórii spoločnosti znížil cenu na 29tisíc korún. Háčik bol v tom, že túto sumu museli zúčastnení zaplatiť v hotovosti.
Keď prišli Kačúrovci a Kollárovci domov, zistili, že na zájazdy ešte treba dosť doplácať. Kačúrovcom sa však už ich 29tisíc nepodarilo získať späť. Firma prestala komunikovať. Ani Kollárovci už svoje peniaze nevymohli.
Ján Krempaský
Senzačné! A penzisti začínajú nakupovať
Sú milí, majú o človeka záujem a dajú zadarmo jedlo alebo výlet – podvodníci.
Získať niečo zadarmo je lákavá predstava. Zvlášť ak si vysnívané veci nemôžete dovoliť. Práve na tom stavajú spoločnosti, ktoré sľubujú nemožné a manipulujú s ľudskou dôverou. Kto na sľuby o dovolenke zadarmo a vysávači, čo všetko vysaje, najskôr naletí? Chudobní ľudia.
Psychológ Tibor Hrozáň tvrdí, že ľudia, ktorí riešia existenčné problémy, sú náchylnejší uveriť, že im niekto niečo chce dať. Vo chvíli, keď podpisujú zmluvy, si neuvedomia, že dnes nič nie je zadarmo.
Ohrozenou skupinou sú dôchodcovia, ktorí si nemôžu mnohé veci dovoliť, nemajú dosť informácií a sú vďační za pozornosť okolia.
Ústretovosť ku klientovi je podľa Hrozáňa hlavnou zbraňou podvodníkov. Akoby im svojím postojom hovorili „my vám dáme najesť, odvezieme vás, urobíme servis“.
Znižuje sa ostražitosť ľudí a zvyšuje sa ich manipulatívnosť. Na stretnutí sa vytvára atmosféra nadšenia, v ktorej sa darí davovej psychóze. Podvodníci mávajú komplicov, ktorí „vykrikujú: Senzačné, konečne niečo, čo sa oplatí“. Ovplyvnia aj ostatných a tí kúpia aj to, čo by v obchode nikdy nekúpili.
(jkr)
Oklamaní ľudia, ale aj sudcovia sa so zákonmi na ochranu spotrebiteľa skôr len oboznamujú
Zákon o ochrane spotrebiteľa myslíaj na nečestné praktiky obchodníkov. Podľa HELENY MEZENSKEJ zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľov sa ich však človek len ťažko domôže.
Chránia dnes zákony dostatočne spotrebiteľa, aby sa mohol domôcť svojich práv, ak sa cíti poškodený?
„Práva spotrebiteľa sú zadefinované v zákone, ale problém je s ich praktickou vymožiteľnosťou. Naše združenie sa sústreďuje najmä na mimosúdne riešenie sporov. V krajných prípadoch zastupujeme spotrebiteľov aj na súde.“
Ako ste úspešní?
„Dá sa odhadnúť, že až na 90 percent. Tých 10 percent je to, čo vyzrie na súdne podania.“
Znamená to, že spotrebiteľ sa musí spojiť s niekým silnejším, aby sa domohol toho, čo mu patrí?
„Aj so silnejším, ale aj s niekým kompetentnejším, ktorý vie kvalifikovane argumentovať. Dôležité je preukázať odhodlanie vymáhať tieto práva aj použitím krajných metód, teda na súde.“
Ako sa súdy vyrovnávajú s takýmito nečestnými praktikami obchodníkov?
„My sme zatiaľ riešili tri podnety na súde, ktoré sa týkali podomového predaja. Jeden je stále nedoriešený, v dvoch sme uspeli. Ten posledný je vzorový, kde obchodníci uplatnili až agresívne obchodné praktiky. Mali sme vytýčených niekoľko pojednávaní, teraz malo byť záverečné s vynesením rozsudku. Nevieme, prečo sa sudcovia nevedia rozhodnúť.“
V čom je problém?
„Európska smernica o nečestných praktikách je síce prevzatá v našej legislatíve, ale problém je s jej aplikáciou. Problém spočíva aj v tom, že súdna prax, čo sa týka podnetov od spotrebiteľov, u nás nie je široká. Ak aj my dávame podnety, tak sú to len také priekopnícke kroky.“
Ako dlho trvá súdom, kým rozhodnú?
„Trvá to dlho. Vlastne my sa súdime už dva roky.“
Pomôže, ak sa nečestné konanie obchodníkov stane trestným činom?
„Určite áno, vítame to. Tento postoj môže vytvoriť tlak na súdy, aby promptnejšie pristupovali k vyneseniu rozsudkov.“
Čo by ste poradili spotrebiteľom, aby sa vyvarovali podvodov?
„Odporúčam, aby sa vôbec nezúčastňovali na takýchto podomových predajoch. Ak sa chcú zúčastniť, tak nech priamo na mieste nepodpisujú nijaké zmluvy.“
(vev)