Cez internetový obchod som si objednal autopoťahy. Dostal som ich o niekoľko dní, no vyskúšal až po niekoľkých mesiacoch. Pozakrýval som nimi takmer všetky ovládacie mechanizmy na posúvanie a zdvíhanie predných sedadiel. Otvor na pôsobenie airbagu je asi o 30 centimetrov nižšie ako airbag, čím sa jeho prípadné iniciovanie odchýli od pôvodného poslania, nemusí riešiť záchranu života. Všetky poťahy sú väčšie ako sedadlá, pôsobia nedôstojne a rušivo. Čo mám robiť?Ján G.
Z vašej otázky vyplýva, že ste si poťahy zakúpili cez internet, a preto sa na takto založený právny vzťah použije zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji č. 108/2000 Z. z. v znení neskorších predpisov.
V zmysle § 12 citovaného zákona je spotrebiteľ oprávnený bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy do siedmich pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru. Preto odporúčam tovar zakúpený cez internet alebo cez iný zásielkový predaj odskúšať ihneď, pretože ho je možné vrátiť aj bez uvedenia dôvodu s tým, že vám vrátia peniaze. Niektoré zásielkové spoločnosti majú predĺženú túto lehotu, čo je možné zistiť v ich obchodných podmienkach.
V zmysle spomínaného zákona, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia. Z uvedeného vyplýva, že poťahy vám boli doručené v zákonnej lehote.
Keďže lehota siedmich pracovných dní vo vašom prípade uplynula, môžete si nároky uplatňovať ako nároky zo zodpovednosti za chyby podľa Občianskeho zákonníka v záručnej lehote. V prípade, ak boli autopoťahy určené pre váš konkrétny typ vozidla a neplnia svoju funkčnosť, dokonca zabraňujú v riadnom užívaní vozidla, ide o chybu výrobku, ktorá je podľa môjho názoru neodstrániteľná.
Odporúčam vám písomne reklamovať chybu výrobku a v písomnej reklamácii uviesť, že ide o chybu neodstrániteľnú, vec nie je možné riadne užívať ako vec bez chyby, a preto si uplatňujete právo na odstúpenie od zmluvy a žiadate vrátenie zaplatenej kúpnej ceny.
V liste podrobne opíšte, ako sa chyba prejavuje, a pripojte k nemu reklamované poťahy. List odporúčam zaslať ako doporučenú zásielku s doručenkou, keďže potrebujete preukázať doručenie vášho listu adresátovi v prípadnom súdnom spore alebo inom konaní.
Daniela Ježová, advokátka www.advokatkadaniela.sk