BRATISLAVA. Ako budú o niekoľko mesiacov vyzerať vodičské skúšky, nie je oveľa jasnejšie ani po tom, čo ministerstvo vnútra zverejnilo návrh vykonávacej vyhlášky k nedávno schválenému zákonu o cestnej premávke.
V zákone ministerstvo presadilo, aby už skúšky nevykonávali policajti, ale súkromníci, ktorým udelí licenciu.
Stále však nepovedalo, či chce, aby skúšky vykonávala jedna, alebo viacero organizácií.
Ak bude mať nejaká firma na skúšky monopol, nie je zase jasné, či štát určí strop, koľko si môže za skúšku vypýtať. Dnes za ňu žiadateľ o „vodičák“ zaplatí tisíckorunový kolok. Predseda Združenia autoškôl Andrej Buday hovorí, že skúška by sa tak mohla podstatne predražiť.
Kde sa bude skúšať?
Stále nie je jasné ani to, kde všade by sa mali dať skúšky vykonávať.
Ministerstvo povedalo len toľko, že držiteľ licencie musí „zabezpečiť celoslovenské pokrytie výkonu skúšok“. Polícia zasa hovorí o schopnosti „zabezpečiť vykonávanie skúšok v lehote do 30 dní od prihlásenia žiadateľa“.
Vo vyhláške sa píše len to, že žiadateľ bude môcť skúšku urobiť v ktoromkoľvek skúšobnom centre na Slovensku. Stačí, ak bude mať doklad z autoškoly o ukončení kurzu.
Skúšobné centrá budú zriaďovať držitelia licencie, ktorú získajú od ministerstva vnútra za 200-tisíc korún najviac na 20 rokov. Môže im ju udeliť, ak splnia podmienky, ktorými sú bezúhonnosť, odborná spôsobilosť a finančná spoľahlivosť.
Držiteľ licencie nesmie byť prepojený na autoškolu, musí mať vysokoškolské vzdelanie, najmenej päťročnú prax v príprave alebo skúšaní budúcich vodičov a musí mať vlastných skúšobných komisárov preskúšaných ministerstvom vnútra.
„Musí spĺňať aj technické predpoklady, medzi ktoré patrí aj vlastnícky alebo nájomnícky vzťah k výcvikovým priestorom, plochám a vozidlám,“ povedal policajný hovorca Viktor Plézel.
Zmenu plánujú o mesiace
Miroslav Fiala zo Slovenskej komory výcvikových zariadení autoškôl si myslí, že sa u nás nakoniec presadí „nemecký model“. Skúšky by zabezpečovala jediná firma a centrá by boli rozmiestnené zhruba každých päťdesiat kilometrov. U nás by tak podľa neho mohli vzniknúť v ôsmich krajských a ďalších štyroch až šiestich mestách.
Neznamená to však, že by žiaci z menších miest museli skúšky robiť v náročnejších podmienkach väčších miest, hovorí Fila. „Predpokladám, že centrá sa budú usilovať vybudovať vysunuté pracoviská v menších mestách. Žiak napríklad z Malaciek by tak v bratislavskom centre vykonal len písomný test, jazdu by už mohol absolvovať v Malackách.“
Satelity skúšobných centier by podľa neho mohli vzniknúť na úrovni okresných miest.
Ako bude systém napokon nastavený, určia až podmienky, ktoré si stanoví ministerstvo vnútra a projekty žiadateľov.
Ministerstvo zatiaľ nevie ani to, odkedy začnú skúšobní komisári pôsobiť. „Kým nebude na Slovensku dostatočný počet odborne spôsobilých subjektov, skúšky bude vykonávať naďalej polícia,“ hovorí Silvia Miháliková z ministerstva. Prechodný stav odhaduje na mesiace.
Jazdy bez školiteľa
Nové pravidlá majú zabrániť, aby inštruktori skúšaným pomáhali.
Uchádzači o vodičský preukaz sa už v boji so stresom zo skúšobnej jazdy nebudú môcť oprieť o inštruktora z autoškoly. Vyhláška ministerstva vnútra k novému zákonu navrhuje, aby pri skúškach neboli okrem policajtov ani školitelia.
V aute bude pri skúške okrem skúšaného iba súkromný skúšobný komisár, ktorý rozhodne, či adept prospel, a prípadne ministerský kontrolór. Rezort tak chce dosiahnuť, aby inštruktori žiakom nepomáhali.
Autoškolám sa to nepáči, pretože komisárom budú poskytovať svoje autá, aby žiaci nemuseli jazdiť na neznámom vozidle.
„Navrhujeme, aby inštruktori mohli ostať v autách, ktoré budú vybavené zvukovou alebo svetelnou signalizáciou, že inštruktor zasiahol do jazdy ovládaním pedálov,“ povedal Miroslav Fiala z komory autoškôl.
Uchádzači po novom budú musieť skúšky vykonať do pol roka od ukončenia kurzu. Neúspešnú skúšku si budú môcť zopakovať len dvakrát, najskôr po dvoch týždňoch a vždy v tom istom skúšobnom centre. Ak ju nespravia, budú si musieť zaplatiť nový kurz. Dnes môžu skúšku opakovať v týždenných intervaloch rok.
Písomné testy sa budú robiť na počítači, majú mať 25 až 30 otázok, z ktorých asi polovica preverí znalosť pravidiel premávky, tretina znalosť dopravných značiek, tri až štyri otázky riešenie križovatiek a dve až tri budú technické. Žiadateľ musí získať 95 percent bodov.
Tlmočníka už nebudú môcť pri skúškach využívať cudzinci, ale iba nemí a nepočujúci. „Komisár by nemohol posúdiť, či odpoveď pozná skúšaný, alebo tlmočník,“ tvrdí ministerstvo.