Je Tour de France ozaj taká výnimočná, ako sa o nej hovorí?
„Absolvoval som už veľa významných podujatí aj majstrovstvá sveta, ale Tour sa nedá porovnávať so žiadnymi pretekmi. Fanúšikovia sú tu fanatici, neuveriteľne emotívne prežívajú chvíle, keď popri nich prechádza pelotón. Niekedy z nich mám až strach, takmer sa vo svojom fanatizme dostávajú do kontaktu s cyklistami. Stačí chvíľa zaváhania z jednej i druhej strany a môže prísť k pádu. O Tour sa zaujíma celá spoločnosť, žije s ňou celé Francúzsko.“
V pondelňajšej etape nastalanezvyčajná situácia. Celý váš tím Milram sa poskladal a dorážal skupinu vpredu. To mala byť skôr úloha tímov, ktoré majú svojich jazdcov v popredí celkového hodnotenia. Čo to znamenalo?
„Unikla 24-členná skupina a takmer iba my sme v nej nemali zastúpenie. To bola z našej strany veľká taktická chyba. Keď sme únik zlikvidovali, ušlo síce ďalších šesť pretekárov, ale to už pre nás nebolo až také zlé. Pri tej naháňačke som dostal dosť zabrať.“
Táto etapa svojím profilom a najvyšším priesmykom v Pyrenejach Tourmalet (2115 m n.m.) patrila medzi doteraz najťažšie, mnohým favoritom vzala sily aj náladu. Bola najťažšia aj pre vás?
„Ani by som nepovedal, aj keď by tomu možno moje umiestenie (142. so stratou 33:14 min na víťaza - pozn. red.) nasvedčovalo. V stúpaní na Tourmalet som mohol ešte nejaký ten kilometer vydržať s veľkou skupinou jazdcov, ale nechcel som zbytočne strácať sily, úmyselne som radšej tempo zvoľnil. Nemám za úlohu, aby som sa v kopcoch vytrápil. A cítil som aj následky spomínanej stíhacej jazdy. Najťažšia však pre mňa bola jedna z prvých etáp, keď nás po celý čas sprevádzalo chladné daždivé počasie s ostrým silným vetrom. Ten je pre cyklistov najväčšou morou. Stratil som kontakt s pelotónom, musel som doň doraziť, aby som si mohol plniť povinnosti voči nášmu najlepšie umiestenému jazdcovi Christianovi Kneesovi.“
Všimli ste si na bicykloch v pelotóne nejaké technické novinky?
„Náš tím jazdí na nových sadách Shimano, modeloch určených na rok 2009. Pre fabriku ich prakticky testujeme. Jednou z noviniek je inak riešený kábel na prehadzovanie prevodov.“
Vo štvrtok v 7. etape kamery zachytili, ako ste na vašom bicykli roztrhli reťaz. Bola to chyba mechanikov?
„Žiaľ, občas sa to stáva. Aj keď mechanici nám pred etapou všetko kontrolujú, aj reťaze. V priebehu etapy som cítil, že s prevodmi nie je niečo v poriadku. Tak som sa posunul na koniec pelotónu a mal som šťastie. Chvíľkovú stratu rovnováhy som zvládol, nespadol som. Chvalabohu, pri tom množstve pádov, ktoré Tour sprevádzajú, som ešte žiadny nemal.“
Ako včera vyzeral prvý odpočinkový deň?
„Ráno mal celý tím dvojhodinový tréning. Po obede sme mali voľno určené na odpočinok či na spánok. Po večeri každého z nás čakala ešte masáž.“
Čo hovoria na doterajších 1738 km vaše nohy, telo, organizmus?
„Cítim už skôr únavu ako sviežosť. Ale nie je to až také zlé, býval som aj viac unavený. Nemám čo skrývať, po absolvovaní etapy ma nohy veľmi bolia, ale ráno pred štartom sú už na tom oveľa lepšie.“
Peter Velits. FOTO – Tim de Waele/Team MILRAM |