BRATISLAVA. Slovenskí vodiči sa už tento rok oboznámia s novými dopravnými značkami. Ministerstvo vnútra týždeň po schválení nového zákona o cestnej premávke predložilo do pripomienkového konania vykonávaciu vyhlášku k zákonu, ktorá spresňuje, ako sa má jazdiť po slovenských cestách.
Okrem značiek podrobnejšie popisuje aj pravidlá získavania vodičských preukazov a zavádza niekoľko noviniek.
Policajtom priznáva právo zastaviť vozidlo aj signálom spoza neho. Policajti teraz môžu zastaviť auto iba spredu alebo zboku. Novinkou je aj zavedenie parkovacích preukazov pre telesne postihnutých či vydávanie medzinárodných vodičských preukazov.
Najviditeľnejšou novinkou sú nové dopravné značky. „Sú doplnené o značky upozorňujúce na hmlu, informujúce o bezpečnej vzdialenosti, striedavom radení, výjazdoch z diaľnice, športoviskách, relaxačných miestach, ustanovuje sa vodiaci pás pre nevidiacich, či regulované parkovisko,“ píše rezort v dôvodovej správe.
Dopravný expert Jozef Drahovský hovorí, že väčšina nových značiek „vyšla z potrieb praxe a bežne ich používajú aj v zahraničí“. Príkladom je podľa neho „zips“, ktorý upravuje radenie vozidiel tak, že vodič vo voľnom alebo priebežnom pruhu je povinný umožniť preradenie vodičovi prvého vozidla v pruhu s prekážkou.
Drahovský považuje za prínos aj sprehľadnenie návestí a smerových tabúľ, na ktorých pri číslach ciest pribudnú aj písmená D a R, označujúce diaľnice a rýchlostné cesty.
Vybudovať sa majú aj vodiace pásy pre nevidiacich a slabozrakých. Ich zdrsnený povrch a kontrastná farba im pomôžu prejsť bezpečne cez cestu.
Pripomienkové konanie potrvá do konca júla. „Po jeho ukončení a vyhodnotení pripomienok vyhlášku prerokuje komisia legislatívnej rady vlády a potom vyjde v zbierke zákonov,“ povedala Natália Hattalová z ministerstva vnútra.
Účinnosť nadobudne rovnako ako nový zákon o cestnej premávke 1. októbra. Vyhláška sa stane platná podpisom ministra vnútra Roberta Kaliňáka.
Preukazy proti hrubým krkom
Zneužívanie parkovacích miest pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím sa stalo už folklórom. Nové preukazy majú vodičov s hrubým krkom konečne z týchto miest vykázať.
Len ľudia s „parkovacím preukazom“ získajú od januára právo parkovať svoje auto na miestach vyhradených pre ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím.
Ďalej sa budú používať aj nálepky označujúce autá zdravotne postihnutých, ktoré často na predné sklá nalepujú zdraví ľudia na luxusné autá. Potrebovať k nim však budú aj preukazy. Tie majú zdravotne postihnutým uľahčiť aj parkovanie v zahraničí. Preukazy majú falšovateľom skomplikovať život.
Zneužívanie
Organizácie zdravotne postihnutých preukazy privítali. Zneužívanie nalepovacích označení je podľa nich na dennom poriadku.
Ján Koťo z občianskeho združenia Margarétka tvrdí, že ešte stále sa stáva, že označenia „dajú komukoľvek za úplatu, alebo sa dokonca vyrábajú falošné“. Na cestách podľa neho možno vidieť aj autá s označeniami, ktoré už neplatia, čo policajti nevedeli vždy rozpoznať.
Ľudmila Gričová z Centra samostatného života však nepovažuje za šťastné, že nálepky sa majú naďalej používať. „Neviem pochopiť, prečo by sme mali byť v autách takto ďalej 'značkovaní'“. Osobitné označenia navrhuje zrušiť. „Je to byrokratický nezmysel, ktorý stojí zbytočne veľa peňazí.“
Preukazy budú neprenosné
Aj tento preukaz by síce človeku vydali na základe toho, že je odkázaný na individuálnu prepravu autom, ale nebol by „prenosný“. Hovorca policajného prezídia Viktor Plézel hovorí, že na preukazoch bude aj fotografia. Vydávať by sa mali na základe toho, že zdravotne postihnutý je odkázaný na individuálnu prepravu autom.
Kto bude preukazy vydávať, však ešte nie je jasné. Plézel povedal, že obvodné úrady v ôsmich krajských mestách. Z návrhu zákona o podpore sociálneho začlenenia, ktorý pripravilo ministerstvo práce, však vyplýva, že by to mali robiť úrady práce, ktorých je 46.
Gričová sa prihovára za druhú možnosť, aby ťažko zdravotne postihnutý „nemusel prácne cestovať do krajského mesta, alebo vypisovať doporučené listy“. Aj Koťo by to považoval za najlepšie riešenie.
Jozef Čavojec
Semafory majú blikať
Ministerská vyhláška navrhuje aj niekoľko technických noviniek.
Zelené svetlo na semaforoch signalizujúce voľný prejazd cez križovatku by malo pred naskočením oranžovej krátko blikať.
Striedavé zhasínanie a rozsvecovanie má vodičom pomôcť jednoduchšie sa zorientovať po príchode na križovatku, aby vedeli odhadnúť, ako dlho bude zelená svietiť a koľko času im zostáva na opustenie križovatky, napísalo ministerstvo vnútra k vyhláške k cestnému zákonu. Na niektorých miestach takéto semafory už stoja aj dnes – blikajú tri až päť sekúnd.
Pri cestách pribudnú aj displeje so žltými „panáčikmi“ so zelenou šípkou vpravo či vľavo, ktoré upozornia na priechod pre chodcov či cestičku pre cyklistov pri odbočení v smere šípky.
Na cestách by mali pribúdať elektronické panely so symbolmi informujúcimi o teplote vozovky a vzduchu, rýchlosti vozidla, orientácii na parkovisko a dopravnom vysielaní.
Dopravný expert Jozef Drahovský hovorí, že tieto technické novinky sú už v zahraničí odskúšané a pomôžu zvýšiť bezpečnosť na cestách.
Kým na blikajúcu zelenú vodič prejsť ešte môže, na oranžovú je povinný zastaviť. Na križovatku môže vojsť, len ak už vozidlo zastaviť nemôže. „Oranžová však svieti jednu - dve sekundy a na rýchlych cestách mnohí vodiči prechádzali ešte na začiatok červenej.“
Drahovský očakáva, že pokročíme k sekundovému odpočítavaniu zelenej, tak ako je to vo viacerých európskych krajinách.
(mp)
Kliknite - obrázok zväčšíte.