BRATISLAVA. Roman z Nitry to má k továrni spoločnosti Sony, v ktorej vyrábajú LCD televízory len pár kilometrov. Až keď sa rozhodol, že chce nový prijímač a vybral si práve Sony, spoznal jeden z paradoxov modernej doby.
Televízor ho totiž najlacnejšie vyjde, ak si ho cez internet objedná z Francúzska. Za 32-palcový televízor zaplatí napriek 2800-kilometrovej púti z fabriky v Nitre do skladu spoločnosti Pixmania neďaleko Paríža a späť o dva a pol tisíca korún menej, akoby rovnaký televízor kúpil cez najlacnejší slovenský internetový obchod.
¶Vzdialenosť nerozhoduje
Aj jeho skúsenosť potvrdzuje, že na konečnej cene sa slovenský pôvod výrobku zväčša vôbec nepodieľa.
„Slovensko je malý trh. Na veľkom obchodné spoločnosti kupujú za podstatne lepšie ceny,“ vysvetľuje analytik prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský. Veľké spoločnosti vyrábajúce elektroniku či autá majú pre európsky trh jednotnú koncernovú cenu, ktorú môžu obchodníci tlačiť dolu len veľkými objednávkami.
Pri určovaní konečnej ceny majú výhodu aj veľkí predajcovia pôsobiaci na viacerých trhoch. Ak nakupujú tovar vo veľkom, stačí im na zisk aj veľmi nízka marža, ktorá im zaručí výhodu oproti lokálnym predajcom, hovorí Drahovský.
Nadnárodné internetové obchody sa často zameriavajú aj na výpredajové modely elektroniky, ktoré nakupujú vo veľkých objemoch s výraznými zľavami.
Zákazník sa musí rozhodnúť, či je za zľavnenú cenu ochotný súhlasiť aj s návodom v cudzom jazyku, či nepotrebuje slovenský návod a lokálny servis.
Šetrí sa aj na dani
Michal Rajninec z marketingu Samsungu upozorňuje, že pri nakupe v zahraničí môže byť problém so zárukou. Spoločnosť Pixmania napríklad garantuje, že počas prvého roku môže zákazník uplatniť záruku v najbližšom servise značky.
„Snažíme sa chrániť svoje trhy, a keď si zákazník kúpi televízor z Francúzska, môže mať na Slovensku problém s uplatnením záruky,“ tvrdí Rajninec. „My sme v každej krajine samostatne hospodáriace jednotky a sme odmeňovaní za to, koľko výrobkov predáme.“
Autá a dane
Viacerí predajcovia upozorňujú, že ak zákazník na internete pri elektronike naďabí na ceny nižšie od konkurencie viac ako o desať percent, môže ísť o daňové špekulácie. Daňové riaditeľstvo už zaregistrovalo prípady, keď sa predajcovia snažili vyhnúť zaplateniu DPH.
Na DPH sa dá ušetriť aj legálne, napríklad pri dovoze nového auta zo zahraničia. Kupujúci daň neplatí v krajine pôvodu. Tú zaplatí až na Slovensku podľa našich predpisov. Kúpu to zvýhodňuje pri dovoze z krajín s vyššou sadzbou DPH, ako je v Maďarsku, Poľsku, Dánsku, Belgicku.
Napríklad Škoda Octavia vyrábaná v bratislavskom Volkswagene sa v rovnakej výbave po prepočte na slovenské koruny dá kúpiť v Maďarsku o 25-tisíc lacnejšie ako na Slovensku. Maďarsko má 25-percentnú DPH, u nás je sadzba o šesť percent nižšia.
Sťahujú k nám aj veľké sklady
Skutočnost, že výroba LCD televízorov v Nitre slovenských zákazníko vôbec nezvýhodňuje, potvrdzuje aj Richard Menczer z PR agentúry, ktorá na Slovensku zastupuje spoločnosť Sony.
„Miesto, kde je tovar vyrobený, nehrá rolu. Televízory, ktoré pre európsky trh vyrábame v Nitre a Barcelone, putujú do skladu v Prahe, odkiaľ sú rozvážané podľa potreby.“ Už na jeseň firma centrálny sklad presunie do Nitry.
Podobné je to v Samsungu. Televízory pre európsky trh vyrába v Galante a maďarskom Jászfényszare a distribuuje ich z centra v Galante.
Verzia jedného z modelov 37-palcového LCD televízora Samsung sa dá cez stránku Pixmanie objednať z Francúzska zhruba o 2800 korún lacnejšie ako cez najlacnejší slovenský elektronický obchod. Oproti cene v kamennom obchode Nay zákazník ušetrí až 10-tisíc korún.
Martin Derňar z internetového obchodu mall.sk hovorí že to platí aj opačne. „Slovenskí predajcovia majú tiež akcie, keď sú výhodnejšie naše ceny.“
(mp)
Slovenské firmy chodia do zahraničia
Skutočnosť, že slovenskú ekonomiku ženú montážne haly svetových hráčov v automobilizme a elektronike, nie je novinkou. Niektorí slovenskí podnikatelia sa viac než na domáce podmienky spoliehajú na výrobu v zahraničí - a tak tradičné značky z nášho prostredia montujú v Číne a Európe, aby skončili v našich domácnostiach.
Ázijské Samsung a Sony vyrábajú televízory na Slovensku a naša spoločnosť Tesla v Európe – je to vraj finančne výhodnejšie. „Na Slovensku nevyrábame nič, pred dvomi rokmi sme začali vyrábať niektoré typy LCD televízorov v Česku,“ hovorí Richard Šimák, výkonný riaditeľ Multik, ktorá zastupuje značku Tesla.
Tesla je menšia značka, ktorá berie niektoré súčiastky od externých dodávateľov. Tí sídlia v zahraničných európskych mestách, a preto Tesla vyrába v tamojších fabrikách. V ktorých, Šimák nechce prezradiť. Dnes už podľa neho nie je pre zákazníka výhodou, že sa televízor vyrába v jeho krajine.
Dovoz napríklad LCD obrazovky do televízora na Slovensko, kde je lacnejšia pracovná sila, by bol predražený. Spoločnosť neplánuje postaviť vlastnú fabriku na Slovensku. Okrem televízorov vyrába Tesla v zahraničí aj DVD prehrávače, set boxy a satelity.
Televízory Tesla sú pre český a slovenský trh. V blízkej budúcnosti ich plánujú vyvážať do Maďarska, Poľska, Ukrajiny a Ruska.
Ján Glovičko
Pri kúpe na internete rozhoduje dôvera
O internetovom nakupovaní hovorí marketingový riaditeľ internetového obchodu Mall MARTIN DERŇAR.
Prečo je internetový obchod lacnejší ako kamenný?
„Internetové obchody majú výrazne nižšie náklady, nemusia „živiť“ veľké predajné plochy a obslužný personál. Zároveň sú pružnejšie v znižovaní cien a marketingu.“
Kupuje sa cez internet viac v porovnaní s minulosťou?
„Nakupovanie na internete je na Slovensku stále ešte len v začiatkoch, predaj u nás medziročne rastie približne 80 - 100 percentným tempom. Prevládajú mladí ľudia vo veku 25 - 35 rokov.“
Aký je náš zákazník?
„Pre zákazníka hrá dôležitú úlohu dôvera v obchod, v ktorom nakupuje. V tom sa odlišujeme od Poliakov, kde hrá prím cena.“
Čo si Slováci najčastejšie kupujú cez internet a naopak, čo sa predáva najmenej?
„Najobľúbenejšie sú knihy, elektronika a oblečenie. V letných dňoch rastie záujem o typický sezónny tovar: bazény, klimatizácie, digitálne fotoaparáty a GPS navigácie.“
Môže internetový obchod zlikvidovať kamenné obchody?
„Klasické kamenné obchody, ktoré budú ignorovať internet, postihne postupný odlev zákazníkov. Nemyslím si, že kamenné obchody úplne vymiznú. Stále budú mať zákazníkov.“
Ján Glovičko
Kliknite - obrázok zväčšíte.