BRATISLAVA. Trenčín či Košice vodiči milujú. Dôvod je jednoduchý, zatiaľ sa v nich neplatí za parkovanie na verejných parkoviskách a miestnych komunikáciách. Toto sa však zrejme zmení.
No nielen tieto dve mestá si uvedomujú, že ich rozpočty sú vďaka nevyberaniu alebo nedostatočnému vyberaniu parkovného o niekoľko miliónov ľahšie. Právne vákuum, ktoré v oblasti vyberania parkovného vzniklo minulý rok po novelizácii zákona o miestnych daniach, chcú nahradiť vlastným návrhom.
Samosprávne organizácie Združenie krajských miest K8, ZMOS a Únia miest Slovenska pripravili návrh, podľa ktorého by mohli i naďalej legálne vyberať poplatky za parkovanie. S vládou a kompetentnými ministerstvami už začali o návrhu rokovať. Legislatívny návrh by mohol nadobudnúť reálne kontúry na jeseň.
Mestá majú sľúbenú podporu
„Neformálne rokovania o našom návrhu už prebehli,“ povedal Marián Minarovič, generálny sekretár Únie miest Slovenska. Išlo však o neoficiálne stretnutia, Minarovič ich preto nechcel bližšie špecifikovať. Povedal akurát toľko, že existuje istá nádej na podporu návrhu samosprávy na novelizáciu zákona o pozemných komunikáciách.
Návrhom zákona samosprávne organizácie podľa primátora Trnavy Štefana Bošňáka sledujú to, žeby si obce a mestá mohli uplatniť vlastnícke právo k pozemkom, ako aj k častiam miestnych komunikácii, ktoré je nevyhnutné vyhradiť na dočasné parkovanie. Potom by mohli vyberať parkovné.
Tým by sa právny stav vrátil pred novelizáciu zákona o miestnych daniach. Na základe jej minuloročnej novely totiž samosprávy už nemôžu vyberať daň za dočasné parkovanie áut. Navrhovatelia novely vtedy argumentovali, že daň za dočasné parkovanie je len „dočasná“, a preto ju nie je možné spravovať ani vyberať.
Pre centrá veľkých miest a turisticky atraktívnych obcí, ktoré sú vystavené enormnému náporu áut, tak vznikol problém regulácie parkovania.
Ideálne riešenie neexistuje
Mestá nemožnosť vyberania parkovného riešili rôzne. Niektoré ho spočiatku ignorovali a parkovné vyberali naďalej. Iné ho zrušili - tento stav stále platí v Trenčíne a v Košiciach.
Vo východoslovenskej metropole by však podľa hovorkyne mesta Jany Geročovej mal tento týždeň prísť na rokovanie mestského zastupiteľstva návrh Všeobecne záväzného nariadenia (VZN), podľa ktorého by sa za parkovanie v centre mesta platila daň z parkovania. „Prvých 30 minút by malo byť zadarmo.“ Za zvyšný čas by sa platilo paušálne 80 korún a nebolo by rozhodujúce, či vodič parkuje hodinu alebo celý deň. Podľa Geročovej by teda malo ísť o klasický daňový výmer miestnej dane za zabranie verejného priestranstva. Daň má vyberať mestská polícia. Na parkovaní v centre mesta by tak mali ušetriť vodiči, ktorí v ňom budú parkovať celý deň. Mesto však stratí. Pri klasickom výbere poplatku za parkovanie by totiž vodiči za celodenné parkovanie zaplatili oveľa viac.
Podobný prístup už zvolili v Trnave. „Schválili sme zaplatenie dane za vjazd a zotrvanie v historickom centre mesta,“ povedal Štefan Bošnák. Poplatok za vjazd a zotrvanie v centre je 30 korún.
Väčšina krajských miest zverila vyberanie parkovného firmám s majetkovou účasťou mesta alebo čisto súkromným firmám. Tento scenár si zvolilo napríklad bratislavské Staré mesto. Súkromná spoločnosť bude od 30. júna vyberať parkovné aj v Prešove.
Na parkovnom zarábali mestá milióny
Krajské mestá v minulom roku, keď s vyberaním parkovného nebol problém, zarobili na poplatkoch milióny korún. V Trenčíne 4,2 milióna, v Nitre 4,7 milióna, v Trnave podľa odhadu 8 až 10 miliónov a napríklad v Košiciach až 30 miliónov korún. Tieto príjmy išli do mestských rozpočtov.