BRATISLAVA. Účty v plnej výške chodia mnohým, čo po novom nemajú platiť poplatky za STV a Slovenský rozhlas vôbec, alebo majú platiť len polovicu.
Pani Anna ešte v apríli poslala spoločnosti na výber poplatkov RTVS žiadosť o zrušenie poplatku, lebo jej manžel je invalid a podľa zákona by nemala platiť. Napriek tomu za máj a jún jej prišiel doručovací predpis SIPO v pôvodnej výške.
„Teraz neviem, či mám účet zaplatiť. Alebo nezaplatiť a čeliť hrozbe, že to budú odo mňa s pokutou vymáhať,“ povedala. Zatiaľ nezaplatila. Podobných prípadov sú tisíce, sú medzi nimi osoby v hmotnej núdzi, či dôchodcovia, ktorým sa zmenila sadzba na polovicu, ale aj osoby, ktoré platili viacero poplatkov za viac domácnosti, pričom zákon im ukladá platiť už len za jedno odberné miesto.
Firma: Bez obáv, prosím
Riaditeľ RTVS Vladimír Šujan hovorí, že dotknuté osoby sa obávať nemusia. Firma nestačí spracovávať všetky žiadosti, ktoré došli počas apríla, mája a júna. Nespracovaných ich ostalo okolo 35–tisíc.
„Každý, kto požiadal o zmenu a doložil svoju požiadavku predpísanými dokladmi, bude uspokojený,“ povedal. To platí aj pre tých, čo zaplatili, hoci už nemali. Preplatky im vrátia.
Na neplatičov až neskôr
Od apríla sa musí každý odberateľ elektrickej energie nahlásiť a platiť STV a SRo. Mnohí sa stále nezaregistrovali. Keďže RTVS zatiaľ nemá hotové databázy, výzvy, či pokuty im zatiaľ neposiela.
Ak sa prihlásia v júni alebo júli, nehrozia im žiadne sankcie, hovorí Šujan. Koľko ľudí sa počas prvých mesiacov prihlásilo, nevie. Neplatičov chce RTVS osloviť druhou vlnou mediálnej kampane, ktorú onedlho spúšťa hlavne prostredníctvom STV a SRo. Po lete spoločnosť dokončí databázy a začne ich porovnávať s údajmi o odberateľoch elektriny. Tak nájde neplatičov, od ktorých bude vymáhať nedoplatky a ak nezareagujú, tak aj sankcie.
Operátori nestíhajú
Počas apríla dostalo RTVS viac ako 120–tisíc písomných prihlášok, odhlášok, požiadaviek na zmeny v platení od fyzických osôb a viac ako 60–tisíc evidenčných tlačív od zamestnávateľov.
Zamestnanci RTVS spracovali približne 75–tisíc písomných podaní od občanov. Najviac požiadaviek doručili dôchodcovia, občania s ťažkým zdravotným postihnutím a občania, ktorí sú poberatelia dávky v hmotnej núdzi, ale aj tí, ktorý nevlastnia prijímač či nechytajú signál a preto odmietajú platiť.
Najväčší nápor je od začiatku v call centre. Počas apríla prichádzalo denne dve až tritisíc listov a riešilo sa aj tisíc telefonátov.
Práve na call centrum bolo najviac sťažností, keďže sa tam prakticky nedalo dovolať.
„Štyri dni som sa pokúšala skontaktovať so spoločnosťou, ktorá mi nahranou hláškou na callcentre ďakuje za zavolanie a ubezpečuje ma, že jej operátori sú mi k dispozícii od 8. do 17.00 hodiny. Ale mne niekoľko dní nikto nedvíha, aj keď telefón zvoní,“ sťažovala sa čitateľka v redakcii SME.
Šujan tvrdí, že po prijatí organizačných zmien sa tento stav zlepšil.
Kedy hrozí pokuta od RTVS?
najprv musia odhaliť neplatičov poplatkov. Dnes to nedokážu. Databázu, ktorá im to umožní, bude pripravená pravdepodobne na sklonku leta
po odhalení neplatiča zašlú písomnú výzvu na zaplatenie úhrady aj poštovného. Podľa zákona to majú urobiť do šesťdesiatich dní odkedy zistia, že firma alebo jednotlivec neplatí poplatky
ak platiteľ nezaplatí do 30 dní od doručenia výzvy dlhované poplatky, spoločnosť RTVS si uplatní nárok na zaplatenie úhrady, poštovného a pokuty vo výške 500 korún na súde
v prípade právnických osôb je pokuta od 1000 do 5000 korún, v závislosti od sadzby nezaplateného poplatku
Kým nie sú databázy, nebudú ani pokuty
Aj ľuďom, čo vám oznámili, že sa na nich vzťahuje oslobodenie od platenia, či polovičná sadzba, chodí SIPO s plnou sadzbou. Prečo?
„RTVS je povinná odovzdať pošte do 19. príslušného mesiaca informácie o zmenách pri platiteľoch. Je však 35–tisíc nespracovaných prihlášok. Tie zmeny, ktoré sa nám podarilo spracovať do 19. júna, sa odrazia na najnovšej poukážke. Ostatní dostanú znovu zaplatiť 140 korún, hoci žiadosť poslali už v máji.“
Majú zaplatiť, alebo nie?
„Obe verzie sú prijateľné. Ak zaplatia plnú sumu, samozrejme im to dvakrát nezapočítame, všetko sa im bude následne odpočíta, alebo vráti. O čom ich budeme listom informovať. Platiť nemusia, ak to je v súlade so zákonom. Sú však prípady, že napriek tomu, že poslali žiadosť, povinnosť majú. Napríklad dôchodcovia, ktorí žijú v spoločnej domácnosti s nejakou ekonomicky aktívnou osobou, musia platiť plnú sadzbu.“
Hrozia sankcie ľuďom, ktorí sa dosiaľ neprihlásili?
„Pokiaľ sa prihlásia v priebehu júna a júla, nepôjdeme do žiadnych sankcií. Predpokladám, že počas leta budeme mať spracovanú kompletnú databázu, a potom ideme tvrdo podľa zákona.“
Ako budete vyhľadávať neplatičov?
„Začneme párovať platby s informáciami z databáz od dodávateľov energie, a pri podnikateľoch s informáciami z obchodného registra a zo Sociálnej poisťovne, kto koľko zamestnáva ľudí. Predpokladám, že k tomu pristúpime v septembri, a tam už pôjde vymáhanie aj so sankciami, ako hovorí zákon.“
Kto sa prihlási teraz, má platiť len za mesiac, v ktorom sa prihlási, alebo aj za predchádzajúce?
„Musia zaplatiť aj staré platby. My zistíme, kto sa povinnosti vyhol. Už teraz máme prípady špekulantov, ktorí sa rozhodli prihlásiť v júni, a začali platiť len od toho mesiaca. Majú povinnosť zaplatiť aj za apríl aj máj.“
Koľko nových platiteľov pribudlo?
„To neviem, musíme databázu najprv spracovať.“
Ľudia sa nám sťažovali, že sa nevedia dovolať do call centra, že tam nikto nedvíha.
„Je problém dovolať sa, ale nie je pravda, že tam nikto nedvíha. Je tam technický problém, že v systéme, keď sú všetci obsadení, nie je obsadzovací tón, ale vyzváňací, ale už to riešime.“
(hr)