Ako zmení internet riadenie?
Octavian Pantis, Bukurešť, Rumunsko
Zásadne, ale nie úplne. Nie v jednom aspekte, ktorý je veľmi významný.
Začnime však tými zásadnými časťami, lebo ak vás neovplyvnili ako riaditeľa doteraz, iste sa tak stane v rýchlo sa blížiacej budúcnosti.
Prvá sa týka jednej z povinností, ktoré najčastejšie dostáva vedenie s veľkým V, a to je odovzdávanie poslania a hodnôt. V období pred internetom riaditelia zvyčajne tvorili poslanie a hodnoty organizácie so svojím najlepším tímom a potom trávili nespočetné hodiny schôdzami, rečnením a rozprávaním po chodbách, aby šírili „evanjelium“.
Príjemcovia poslania a hodnôt – teda zamestnanci – si potom vypočuli tieto slová a premenili ich na skutky. Vo väčšine spoločností boli povolené, dokonca žiaduce, aj vstupy, ale existovalo len málo mechanizmov, ako zachytiť či už pozitívne, alebo negatívne ohlasy zďaleka a zhlboka.
Internet to celé mení. Už dlhé roky sú zamestnanci aj na nižších úrovniach schopní spojiť sa so svojimi riaditeľmi jednoducho napísaním e-mailu, stále viac sú schopní organizovať sa na firemných blogoch, wikipédiách, internetových fórach a dokonca na stránkach vytvárajúcich sociálne siete, aby dodali svojmu posolstvu naliehavosť a váhu.
Funkčný tím – možno fungujúci tisícky kilometrov od materskej lode – môže obhajovať zmenu dodávateľov alebo varovať pred konkurenčným manévrom, ktorý zdanlivo neznepokojuje nikoho zo zodpovedných. Celé poschodie vo fabrike sa môže domáhať vyhodenia manažéra, ktorý je bez vedomia vedenia už dlho odborníkom na bozkávanie nadriadených zadkov a kopanie tých podriadených. Internet, inými slovami, zvestuje úplne novú úroveň a rozsah angažovnania zamestnancov.
Vodcovia by mali tento vývoj uvítať, a väčšinou ho aj vítajú, ale bolo by chybou ignorovať jeho dôsledky. Len čo vás zamestnanci zapoja tým, že sa vyjadria, hoci aj elektronicky, očakávajú, že sa zapojíte aj vy. Pre šéfa môže byť rovnako ničivé nereagovať na spätnú väzbu, ako vôbec ju nežiadať.
Za dávnych čias vyfiltrovali vrstvy riadenia priveľa dobrých myšlienok zdola, ale filtrovali aj klebetenie. V ére internetu budú spoločenstvá a šéfovia nútení nájsť spôsoby, ako spracovať pozitívne prínosy aj negatíva.
Druhá významná zmena spojená s internetom sa týka kritickej schopnosti šéfa vidieť za roh – predvídať ekonomické udalosti a trhové trendy a prispôsobiť sa im. V minulosti pochádzala takáto predvídavosť z kombinácie inteligencie, skúseností, dobrých rád a čo najväčšieho množstva informácií, ktoré boli dostupné.
Zmena sa však najviac týka toho posledného: internet so svojimi blogermi, užívateľskými komunitami a podobne vás môže zavaliť údajmi o zákazníkoch a konkurentoch, nehovoriac už o ostatných veciach. Niektoré údaje sú nesmierne užitočné, iné celkom nanič.
Pre vodcov bude úlohou vyhnúť sa energetickému prepadu, spojenému s vytriedením všektých informácií. Čerstvé a spoľahlivé informácie vždy stoja za ten čas, ktorý venujeme ich nájdeniu a zanalyzovaniu, ale vidieť za roh znamená určite aj istú fungujúcu intuíciu.
Čo nás privádza späť k tomu aspektu vodcovstva, ktorý internet nijako nezmení, lebo to nie je v jeho silách. Dobrí šéfovia sú schopní ľudí ovplyvniť. Vedia sa im dostať pod kožu, inšpirovať ich, dodať im odvahu a nádej. Zdieľajú s nimi bolesť v časoch straty a oslavujú víťazstvá.
Internet iste umožňuje šéfom písať osobné e-maily alebo úradné prípisy v štýle „Vyhrňme si rukávy“. No ak chcete tím zjednotiť, musíte ho vidieť, počuť a cítiť, a naopak, ľudia musia vidieť, počuť a cítiť vás.
Toto sa nezmenilo ani vo svete internetu. Nedávno sme sa zúčastnili na konferencii informačných technológií, kde sme skúšali vyvíjaný softvér, ktorý mal replikovať ľudské interakcie, aké sme práve opísali. Nepochybne to bolo pôsobivé, ale pri každom kliknutí myšou sme si hovorili: „Nevyriešilo by problém lepšie a rýchlejšie zastaviť sa na kus reči v kancelárii dotyčného?“
Nechcem to však hnať do extrémov. Áno, kontakt so šéfom bude vždy zásadný. Ale k odpovedi na vašu otázku – v budúcnosti budú najlepší šéfovia kombinovať tento kontakt so schopnosťou rýchlo vytriediť, vyhodnotiť a uchopiť moc všetkých myšlienok, ktoré internet prináša, a hlasov, ktoré rozpútava.
A to zmení svet obchodu a podnikania pre všetkých.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.