Na Slovensku môžeme byť právom hrdí na viacero úspešných značiek. Kofola, Matador, Zlatý bažant, Figaro, Nay, Horalky, Eset, Vinea a mnohým ďalším sú zákazníci verní a ich výrobky opakovane kupujú.
Je diskutabilné, čo je slovenská značka a čo nie. Mnohé z nich totiž vlastnia nadnárodné korporácie – Zlatý bažant vlastní Heineken, Rajo nemecký Meggle, Slovenskú sporiteľňu rakúska Erste Bank. Napriek tomu, za „slovenské“ možno považovať všetky značky, ktoré vznikli na území Slovenska či Československa. Za „úspešné“ tie, čo dokážu konkurovať veľkým globálnym značkám.
Každá úspešná značka vždy reprezentuje kvalitný produkt. Má svoj vlastný, zaujímavý príbeh. Sú za ňou ľudia, ktorí jej dávajú celé svoje srdce. Charakterizujú ju neustále inovácie a významné investície do reklamy i marketingu.
Úspech je relatívny
Pravda, úspešnosť je pojem veľmi relatívny. Niekomu stačí byť úspešný na miestnej, regionálnej úrovni. Iní sa snažia presadiť na celoštátnej úrovni. No viacerým domácim značkám začína byť tento uhol pohľadu priúzky. O úspešnosti hovoria v stredoeurópskom, európskom, či dokonca svetovom kontexte.
Mnohí marketéri sú presvedčení, že zdôrazňovanie slovenského pôvodu je jedinou správnou cestou k budovaniu úspešnej značky. Veď predsa „slovenské“ je lokálne, veľmi blízke, dôverne známe. Je to skrátka „naše“. Na tomto princípe sú postavené take úspešné značky ako Zlatý bažant, Kofola, Horalky a mnohé ďalšie, zväčša potravinárske produkty.
Nad Alpami sa neblýska
Je otázne, či to funguje aj v prípade iných produktových kategórií. Vychádzajúca hviezda Ázie, v skratke KIA, sa nás snaží presvedčiť o slovenskom pôvode svojich automobilov a treba povedať, že sa jej to – aspoň čo sa výsledkov predaja týka – zatiaľ darí.
Dokonca aj v kategórii plazmových televízorov sa našiel niekto, kto stavil na „slovenský pôvod“. Orava - „svetové technológie na mieru Slovákov“.
„Slovenskosť“ na Slovensku vyrábaných automobilov či televízorov môže fungovať iba Slovensku.
Som presvedčený o tom, že zákazníkom vo Francúzsku alebo na Taiwane môže byť slovenskosť softvéru alebo konceptu predaja elektrospotrebičov úplne ukradnutá.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants