Slovenský pôvod ako marketingová mantra?

Na Slovensku môžeme byť právom hrdí na viacero úspešných značiek. Kofola, Matador, Zlatý bažant, Figaro, Nay, Horalky, Eset, Vinea a mnohým ďalším sú zákazníci verní a ich výrobky opakovane kupujú.

Ilustračná foto.Ilustračná foto. (Zdroj: www.kofola.sk)

Na Slovensku môžeme byť právom hrdí na viacero úspešných značiek. Kofola, Matador, Zlatý bažant, Figaro, Nay, Horalky, Eset, Vinea a mnohým ďalším sú zákazníci verní a ich výrobky opakovane kupujú.

Je diskutabilné, čo je slovenská značka a čo nie. Mnohé z nich totiž vlastnia nadnárodné korporácie – Zlatý bažant vlastní Heineken, Rajo nemecký Meg­gle, Slovenskú sporiteľňu rakúska Erste Bank. Napriek tomu, za „slovenské“ možno považovať všetky značky, ktoré vznikli na území Slovenska či Československa. Za „úspešné“ tie, čo dokážu konkurovať veľkým globálnym značkám.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každá úspešná značka vždy reprezentuje kvalitný produkt. Má svoj vlastný, zaujímavý príbeh. Sú za ňou ľudia, ktorí jej dávajú celé svoje srdce. Charakterizujú ju neustále inovácie a významné investície do reklamy i marketingu.

Úspech je relatívny

Pravda, úspešnosť je pojem veľmi relatívny. Niekomu stačí byť úspešný na miestnej, regionálnej úrovni. Iní sa snažia presadiť na celoštátnej úrovni. No viacerým domácim značkám začína byť tento uhol pohľadu priúzky. O úspešnosti hovoria v stredoeurópskom, európskom, či dokonca svetovom kontexte.

Mnohí marketéri sú presvedčení, že zdôrazňovanie slovenského pôvodu je jedinou správnou cestou k budovaniu úspešnej značky. Veď predsa „slovenské“ je lokálne, veľmi blízke, dôverne známe. Je to skrátka „naše“. Na tomto princípe sú postavené take úspešné značky ako Zlatý bažant, Kofola, Horalky a mnohé ďalšie, zväčša potravinárske produkty.

SkryťVypnúť reklamu

Nad Alpami sa neblýska

Je otázne, či to funguje aj v prípade iných produktových kategórií. Vychádzajúca hviezda Ázie, v skratke KIA, sa nás snaží presvedčiť o slovenskom pôvode svojich automobilov a treba povedať, že sa jej to – aspoň čo sa výsledkov predaja týka – zatiaľ darí.

Dokonca aj v kategórii plazmových televízorov sa našiel niekto, kto stavil na „slovenský pôvod“. Orava - „svetové technológie na mieru Slovákov“.

„Slovenskosť“ na Slovensku vyrábaných automobilov či televízorov môže fungovať iba Slovensku.

Som presvedčený o tom, že zákazníkom vo Francúzsku alebo na Taiwane môže byť slovenskosť softvéru alebo konceptu predaja elektrospotrebičov úplne ukradnutá.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu