„Máme úžasné deti. Sú bezprostredné, vedia toho o svete veľa, neboja sa riešiť problémy, vidia aj také súvislosti javov života, ktoré sú pre nás objavom, dokážu tvoriť neskutočne veľa nových vecí, majú zručnosť správnej komunikácie,“ s nadšením rozpráva Silvia Oleníková z Tatranskej alternatívnej školy, zvanej i TAŠ-ka.
Pripravuje deti na život v 21. storočí
TAŠ-ka je škola humanistického charakteru, ktorá chce pripravovať deti na život v 21. storočí, na život plný strojov, robotov a počítačov. Na život s nedostatkom emocionality, empatie, komunikatívnosti a dobra. Ide o autorský projekt, ktorý obsahuje ciele a filozofiu slovenských učiteľov z praxe.
„Neuplatňujeme direktívny prístup, ale empatiu, ktorá učí žiaka rozvíjať svoje city a emócie, schopnosť riešiť konflikty, spolupracovať. Naše deti majú radosť z učenia a nepoznajú školský stres,“ hovorí S. Oleníková.
V TAŠ-ke veľmi dbajú na špecifickú starostlivosť a osobnostný rast každého žiaka. Vedia si poradiť i s mimoriadne umelecky nadanými deťmi. Cudzí jazyk sa tu učí už od prvej triedy.
V čom je škola iná?
Život v TAŠ-ke sa začína rannou komunitou. „Deti sa postupne ladia na školskú prácu, začínajú sa odreagúvať, môžu sa vyrozprávať zo svojich problémov,“ hovorí S. Oleníková.
Vyučovanie je v 90-minútových blokoch. Žiak sa tak môže lepšie koncentrovať na problém jedného obsahu. Pevne stanovená je 30-minútová prestávka medzi vyučovacími blokmi, ostatné prestávky si vyučujúci volia podľa potreby detí. „Do štvrtého ročníka sa hodnotí iba slovne. Od piateho ročníka už používame aj známky,“
Vedomostnú úroveň i efektívnosť nových metód Tatranskej alternatívnej školy každoročne overuje Štátny pedagogický ústav v Bratislave. Zatiaľ sú výsledky veľmi dobré - deti sú úspešné pri prijímaní na osemročné gymnáziá a žiaci nemajú žiadne problémy ani pri prípadnom prestupe na tradičný typ školy. Učebné osnovy sa totiž v plnom rozsahu dodržiavajú a niekedy ich dokonca i presiahnu.
Rodičia sú spokojní
Škola poriada slávnosti učenia a triedne oslavy tematického celku učiva za účasti rodičov, pri ktorých žiaci ukážu, čo a ako sa naučili.
„Žiadny rodič určite neoľutoval, že sem dal svoje dieťa, pretože deti chodia do školy veľmi rady, nestresujú sa. Metódy výučby im dovoľujú rozvíjať kreativitu a prejaviť osobnosť. Práca v škole je veľmi zaujímavá, využívajú sa netradičné formy. Činnosť je veľmi rôznorodá,“ hovorí mama jedného z detí a predsedníčka rady školy Eva Jurková.
SOŇA REBROVÁ