Základná škola na Černyševského ulici v Bratislave ako jediná na Slovensku už pred siedmimi rokmi vyriešila situáciu so zdravotne oslabenými deťmi, ktoré pre chorobu vymeškávali stovky hodín. Dnes je v šiestich špeciálnych triedach 85 detí, od prvého až po siedmy ročník, iba piataci sú integrovaní v bežnej triede.
BRATISLAVA. Andrea Neumannová, špeciálna pedagogička hovorí, že v špeciálnych triedach je znížená prašnosť, tabuľa je biela, oči detí sa namáhajú menej. Počas vyučovania je v prevádzke čistička vzduchu, ktorá primerane zvlhčuje prostredie v triede. Deti sedia samostatne, nerušia sa navzájom prejavmi zdravotného ochorenia či chorobami.
Relaxačný telocvik
V špeciálnych triedach okrem špeciálneho pedagóga učia aj bežní učitelia. Na prvom stupni sú učebné osnovy v predmetoch telesná a hudobná výchova prispôsobené zdravotnému oslabeniu detí. Napríklad na telesnej výchove využívajú také prostriedky pohybovej činnosti, ktoré deťom pomáhajú odstraňovať či zmierňovať následky zdravotného oslabenia. V osnovách majú ozdravné pobyty v jaskyni Driny, kurz plávania a korčuľovania, ozdravný pobyt pri mori. Počas špeciálneho telocviku relax sa deti učia zosúladiť pohyb tela s dýchaním, cvičenie je zamerané na oddych a regeneráciu. Vedome sa učia riadiť svoje dýchanie.
Flauta v každej lavici
Na prvom stupni sa všetky deti na hudobnej výchove učia hrať jednoduché motívy na flaute. Podľa Neumannovej práve hra na flaute ich učí správnemu dýchaniu. Ale aj hudobná výchova sa takto stáva atraktívnejšia a deti neraz svojou hrou spestrujú školské podujatia.
Učiteľ a rodina
Tak triedny učiteľ, ako aj špeciálny pedagóg úzko spolupracujú s rodinou oslabeného žiaka. Nielenže poznajú diagnózu každého žiaka, ale neunikne im ani žiadna zmena v zdravotnom stave či správaní žiaka. "Učiteľ musí vedieť hodinu prispôsobiť aj neočakávaným zmenám, ktoré u týchto detí vyplývajú z prejavov ich ochorení," zdôrazňuje Andrea Neumannová.
Jarmila Horáková © SME
Čo s deťmi čítať