Ceny pohonných látok už viac ako mesiac rastú. Motoristi si oddnes musia kupovať najdrahší benzín v histórii. Jeho ceny totiž prekonali minuloročné rekordy, dosiahnuté počas jesennej krízy. Rafinéria Slovnaft, dominantný predajca palív na Slovensku, ktorý zásobuje aj väčšinu konkurencie, obhajuje neustále zvyšovanie cien zvýšenými nákladmi pri nákupe ropy.
„Je síce pravda, že cena ropy v poslednom čase mierne rastie, ale oveľa väčší vplyv na ceny pohonných látok má zdražovanie benzínu na svetových trhoch,“ tvrdí analytik spoločnosti Colosseum Štěpán Pírko. V Spojených štátoch, najmotorizovanejšej krajine sveta, totiž vrcholia prípravy na letnú automobilovú sezónu a benzínu je málo. Dôvodom jeho nedostatku je podľa Pírka nová legislatíva, ktorá kvalitatívne obmedzila predaj benzínu, na čo nedokázali domáce rafinérie zareagovať ihneď, a benzín musia Spojené štáty teraz dovážať. „USA Európu doslova vykupujú, predovšetkým britské rafinérie,“ podčiarkol Pírko. Vysoké ceny benzínu sa tak preniesli z Ameriky na starý kontinent.
Cena ropy, naopak, nie je vystavená výraznejšiemu tlaku. „Je síce pravda, že krajiny OPEC tento rok už dva razy znížili ťažobné kvóty, ale o ich dodržiavaní vieme svoje. Máme informácie o neustálych porušovaniach vývozných limitov,“ povedal Pírko. Radikálnejšiemu rastu cien ropy podľa neho bráni aj neustále rastúci export Iraku.
Pírko ako okamžitú príčinu rastu cien palív uviedol aj haváriu dôležitej rafinérie vo Veľkej Británii. „Je možné, že práve preto je dnes cena vysoko až príliš a o niekoľko týždňov môže nasledovať menšia korekcia. V strednodobom horizonte však bude cena benzínu naďalej mierne rásť a cena ropy stagnovať,“ dodal Pírko.
„Jedinou záchranou pre slovenských spotrebiteľov by bolo posilňovanie eura voči doláru. To by sa automaticky prenieslo aj do kurzu koruny voči doláru,“ uzavrel analytik komoditných trhov.
To však podľa dílera ING Bank Branislava Matušeka nie je pravdepodobné. Neobstojí ani teória Slovnaftu o negatívnom vplyve kurzu koruny voči doláru na ceny palív. „Za posledných päť týždňov, keď ceny pohonných látok prudko rástli, bol kurz koruny voči doláru stabilný. Pohyboval sa v intervale od 48 do 50 SKK/USD,“ komentuje Matušek.
Riziko ovplyvnenia ďalšieho vývoja cien palív krzovými pohybmi však naďalej pretrváva. Slovnaft totiž platí Rusom za ropu v dolároch a jeho kurz voči euru sa premieta aj do korún, čím rastú korunové náklady rafinérie na zaobstarávanie hlavnej výrobnej suroviny.
Matušek: „Ťažko povedať, ako sa bude kurz eura voči doláru pohybovať v nasledujúcich týždňoch. Výraznejšie ním nepohlo ani minulotýždňové zníženie referenčných úrokových sadzieb americkou centrálnou bankou.“
Ďalší vývoj je podľa neho podmienený politikou Európskej centrálnej banky, ktorá by mohla nasledovať príklad amerického Fedu a tiež sadzby znížiť.
Fed však bol k tomuto kroku prinútený nízkym ekonomickým rastom krajiny, s čím eurozóna problémy nemá. „Európska centrálna banka si viac ako ekonomický rast všíma infláciu. Najnovšie dáta o jej vývoji očakávam už tento týždeň,“ uzavrel Matušek.
TOMÁŠ VELECKÝ