BRATISLAVA. Ak budete reklamovať tovar u obchodníka, a vy sa s ním nezhodnete, vašu sťažnosť prešetrí certifikovaný znalec. Ten rozhodne, či je vaša reklamácia oprávnená. Keby aj nebola, nestane sa vám vôbec nič. Podľa platného zákona o ochrane spotrebiteľa platí všetky náklady práve obchodník. Je teda úplne jedno, či je chyba na tovare spôsobená výrobcom alebo zákazníkom.
Takéto riešenie podnikatelia pokladali za nespravodlivé. Ministerstvo hospodárstva vypočulo ich kritické hlasy a pripravilo novelu. Tá mala riešiť ich neprimerané zaťaženie. Lenže všetko dopadlo úplne inak. Cez vládu prešla nakoniec v takej podobe, ktorá potvrdila súčasný stav: bremeno reklamácií zostalo na predávajúcich.
Zákazníci sa o bremeno nedelia
„Pôvodný návrh garantoval, že predávajúci bude hradiť náklady len na odborné posúdenie, ak sa potvrdí oprávnenosť reklamácie,“ povedal Tibor Gregor, výkonný riaditeľ klubu 500. Inak mal podľa pôvodnej verzie návrhu platiť posúdenie zákazník. Tým sa malo zabrániť zneužívaniu reklamácií.
Nový návrh podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka hovorí, že „ak sa spotrebiteľ domnieva, že výrobok je chybný, predávajúci bude musieť hradiť všetky náklady spojené s odborným posúdením výrobku. A to aj v prípade, keď sa dokáže, že výrobok nebol chybný, alebo chybu zapríčinil sám spotrebiteľ“.
Celé bremeno dokazovania je teda na obchodníkovi. „V prípade neoprávnenej reklamácie novela naďalej neumožňuje preniesť ani časť nákladov súvisiacich s odborným posúdením na zákazníka,“ povedal riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina.
Kto to pocíti najviac
Podľa obchodníkov môže dôjsť k nárastu počtu reklamácií, a to najmä špekulatívnych, lebo ani neoprávnená reklamácia vrecko zákazníka nezaťaží. „Najviac bude postihnutý predaj tovarov a služieb, nezáleží na tom, akých,“ povedal Hošták.
Podľa niektorých obchodníkov sa to, že musia niesť všetky náklady reklamácií, v budúcnosti určite prejaví na zvyšovaní cien. „Cena posudku je často vyššia, ako cena samotného výrobku,“ povedal Radovan Klimáček, výkonný riaditeľ Baťa Slovensko. Novela ide v skutočnosti proti spotrebiteľovi, tvrdí.
Keď sa zodpovedným za náklady reklamácie stal len obchodník, percento reklamácií sa podľa niektorých obchodníkov výrazne zvýšilo. Klimáček v tejto súvislosti upozorňuje, že náklady obchodníka sú približne rovnaké pri oprávnenej, ako aj neoprávnenej reklamácii.
Prvýkrát na problém ohľadne novely zákona o ochrane spotrebiteľa upozornil minulý týždeň Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.
Euronáklady znášajú len firmy
Ak sa do novely zákona o ochrane spotrebiteľa nepremietol záujem podnikateľov ohľadom reklamácií, ďalší paragraf, ktorý sa tam dostal, ide tiež proti nim.
Zakazuje totiž obchodníkovi zvyšovať ceny jeho výrobkov a služieb pre náklady súvisiace so zavedením eura. „Euro tak má byť len na náklady podnikateľov,“ povedal Oravec.
Ak by prešla novela Trestného zákona z dielne ministerstva spravodlivosti, kriminalizujúca zvyšovanie cien, podnikatelia sa nebudú môcť odvolať na zvýšené náklady súvisiace napríklad s kúpou europokladne.