Sťažnosti zaplatia obchodníci

Už rok platia náklady na reklamáciu len obchodníci. Novela to nezmenila. Nakoniec to uškodí zákazníkom, tvrdia podnikatelia.

Novela zákona mala preniesť bremeno reklamácií čiastočne aj na zákazníka, ak by sa dokázalo, že výrobok reklamoval neoprávnene. Nestalo sa.Novela zákona mala preniesť bremeno reklamácií čiastočne aj na zákazníka, ak by sa dokázalo, že výrobok reklamoval neoprávnene. Nestalo sa. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Ak budete reklamovať tovar u obchodníka, a vy sa s ním nezhodnete, vašu sťažnosť prešetrí certifikovaný znalec. Ten rozhodne, či je vaša reklamácia oprávnená. Keby aj nebola, nestane sa vám vôbec nič. Podľa platného zákona o ochrane spotrebiteľa platí všetky náklady práve obchodník. Je teda úplne jedno, či je chyba na tovare spôsobená výrobcom alebo zákazníkom.

Takéto riešenie podnikatelia pokladali za nespravodlivé. Ministerstvo hospodárstva vypočulo ich kritické hlasy a pripravilo novelu. Tá mala riešiť ich neprimerané zaťaženie. Lenže všetko dopadlo úplne inak. Cez vládu prešla nakoniec v takej podobe, ktorá potvrdila súčasný stav: bremeno reklamácií zostalo na predávajúcich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zákazníci sa o bremeno nedelia

„Pôvodný návrh garantoval, že predávajúci bude hradiť náklady len na odborné posúdenie, ak sa potvrdí oprávnenosť reklamácie,“ povedal Tibor Gregor, výkonný riaditeľ klubu 500. Inak mal podľa pôvodnej verzie návrhu platiť posúdenie zákazník. Tým sa malo zabrániť zneužívaniu reklamácií.

Nový návrh podľa tajomníka Republikovej únie zamestnávateľov Martina Hoštáka hovorí, že „ak sa spotrebiteľ domnieva, že výrobok je chybný, predávajúci bude musieť hradiť všetky náklady spojené s odborným posúdením výrobku. A to aj v prípade, keď sa dokáže, že výrobok nebol chybný, alebo chybu zapríčinil sám spotrebiteľ“.

Celé bremeno dokazovania je teda na obchodníkovi. „V prípade neoprávnenej reklamácie novela naďalej neumožňuje preniesť ani časť nákladov súvisiacich s odborným posúdením na zákazníka,“ povedal riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina.

SkryťVypnúť reklamu

Kto to pocíti najviac

Podľa obchodníkov môže dôjsť k nárastu počtu reklamácií, a to najmä špekulatívnych, lebo ani neoprávnená reklamácia vrecko zákazníka nezaťaží. „Najviac bude postihnutý predaj tovarov a služieb, nezáleží na tom, akých,“ povedal Hošták.

Podľa niektorých obchodníkov sa to, že musia niesť všetky náklady reklamácií, v budúcnosti určite prejaví na zvyšovaní cien. „Cena posudku je často vyššia, ako cena samotného výrobku,“ povedal Radovan Klimáček, výkonný riaditeľ Baťa Slovensko. Novela ide v skutočnosti proti spotrebiteľovi, tvrdí.

Keď sa zodpovedným za náklady reklamácie stal len obchodník, percento reklamácií sa podľa niektorých obchodníkov výrazne zvýšilo. Klimáček v tejto súvislosti upozorňuje, že náklady obchodníka sú približne rovnaké pri oprávnenej, ako aj neoprávnenej reklamácii.

SkryťVypnúť reklamu

Prvýkrát na problém ohľadne novely zákona o ochrane spotrebiteľa upozornil minulý týždeň Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska.

Euronáklady znášajú len firmy

Ak sa do novely zákona­ ­­o ochrane spotrebiteľa nepremietol záujem podnikateľov ohľadom reklamácií, ďalší paragraf, ktorý sa tam dostal, ide tiež proti nim.

Zakazuje totiž obchodníkovi zvyšovať ceny jeho výrobkov a služieb pre náklady súvisiace so zavedením eura. „Euro tak má byť len na náklady podnikateľov,“ povedal Oravec.

Ak by prešla novela Trestného zákona z dielne ministerstva spravodlivosti, kriminalizujúca zvyšovanie cien, podnikatelia sa nebudú môcť odvolať na zvýšené náklady súvisiace napríklad s kúpou europokladne.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 933
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 957
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 592
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 903
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 057
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 471
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 393
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 150
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu