BRATISLAVA. Ak niekto z blízkych či známych, kto mal pôvodne prežiť dovolenku s vami, zistí, že na pobyt nemôže nastúpiť, môže si nájsť náhradu. Musí však počítať s tým, že zmenu mena niekto zaplatí.
V súlade so zákonom
Z pohľadu klientov je otázne, či si úkon, ktorým sa nemení nič na charaktere ubytovania, rozsahu služieb ani počte osôb, zaslúži spoplatnenie. Z právneho hľadiska majú naň cestovné kancelárie nárok. Podľa zákona zodpovedajú pôvodný a nový objednávateľ spoločne a nerozdielne za zaplatenie ceny zájazdu a úhradu nákladov, ktoré cestovke v súvislosti so zmenou vzniknú. Cestovné kancelárie si poplatok účtujú preto, že im zmenu spoplatňujú hotely, prípadne prepravcovia, ktorí na meno rezervovali letenky.
Čím skôr, tým lacnejšie
Vo väčšine cestoviek platí, že s blížiacim sa termínom začiatku pobytu sa poplatok za zmenu zvyšuje. Ak vo väčšom predstihu dosahuje len niekoľko stoviek korún, s blížiacim sa termínom nástupu na turnus sa môže vyšplhať do tisícok korún. Mnohé cestovky totiž zmenu v kratšej lehote definujú ako zrušenie zájazdu a účtujú si stornovací poplatok. Jeho výška môže dosiahnuť pätinu, ale aj štyri pätiny z ceny zájazdu. „Zmenu letenky spoplatňuje prepravca, nie cestovka, nie je dôvod, aby náklady neznášal ten, kto ich vyvolal. Poplatok vo výške 80 percent z ceny zájazdu sa mi však javí neprimeraný,“ tvrdí advokát Vladimír Neuschl.
Poistka nerieši všetko
Aj keď súčasťou komplexného cestovného poistenia býva aj poistenie stornovania zájazdu, v prípade nahradenia jednej osoby druhou rieši len prípady, ak pôvodný klient vie zdokladovať zdravotné či iné vážne dôvody, pre ktoré nemôže na zájazd nastúpiť.
Autor: den