BRATISLAVA. Víkendové cestovanie vlakom medzi Bratislavou a Košicami je pre cestujúcich bez miestenky nepohodlné a únavné. Miestenku si však často pred odchodom vlaku už nemôžu kúpiť. Vypredané bývajú aj InterCity vlaky.
„Ak chcem vo vlaku do Bratislavy sedieť, musím si kúpiť miestenku už v piatok, pretože v nedeľu ju na vlak z Košíc nezoženiem,“ hovorí študentka zo Žiliny Marcela Šimková.
V nedeľu popoludní idú aj dva vlaky zo Žiliny. „Na počet cestujúcich, ktorí v nedeľu vyrážajú z celého Slovenska do Bratislavy, je to málo,“ hovorí.
V apríli cestovalo železnicou denne takmer 130 tisíc cestujúcich. Tri štvrtiny z nich si kupujú lístok v deň odchodu vlaku.
V najkritickejší deň, piatok, odchádza z Bratislavy do Žiliny, Martina, Prešova a Košíc dovedna 29 vlakov.
Hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský povedal, že posilniť spoje z technických príčin nemôžu. „Počet vozňov je limitovaný dĺžkou nástupíšť a technickými možnosťami hnacích vozidiel.“
Kapacita vlakov je podľa neho dostatočná. „Často sa stáva, že veľa cestujúcich stojí, pričom v rezervačnom systéme sú voľné miestenky, ktoré si však nezakúpia.“
„Poslednou možnosťou, ako neprestáť cestu do Bratislavy, je cestovať drahším InterCity vlakom, ale lístky naň si musíte kúpiť najneskôr v sobotu doobeda,“ hovorí Šimková.
Čikovský vysvetľuje, že z ekonomických dôvodov nemôžu v kritické dni pridať IC vlak navyše. „Žiadny veriteľ nebude akceptovať, aby drahé klimatizované vozne boli využité len raz do týždňa a ostatné dni stáli bez využitia.“
Nespokojní s cestovaním sú najmä študenti, na ktorých železnice dostávajú štátnu dotáciu. „Po prepočte a dopočítaní, koľko by sme získali od študentov, ak by im nebola poskytnutá zľava, sme za rok 2007 dostali 280 miliónov korún,“ povedal Čikovský. Napriek tomu nie sú železnice schopné zabezpečiť pre študentov posilové spoje.
Nástupište v Bratislave dnes rekonštruujú. „V špičke, ako je štvrtok, piatok a nedeľa, keď je aj počet spojov v Bratislave zvýšený, už technicky nie je možné dopravu posilňovať, lebo stanica má pre tieto 'dlhé' vlaky obmedzený počet nástupišť,“ vysvetlil Čikovský, prečo spoje neposilnia.
Státie v chodbe vozňa, ktorá by mala slúžiť na priechod a ako úniková cesta, ospravedlnil hovorca odkazom na podobnú situáciu v autobusovej doprave. Cestujúcim, ktorí nenájdu voľné sedadlo, odporúča: „Ak cestujete vo vlaku a nemáte miesto na sedenie, držte sa, je to v záujme vašej bezpečnosti. Toto však platí len pri prudkom brzdení, čo je na železnici výnimočné.“