"V každom prípade áno. Je to čas, keď sa môže upevniť triedny kolektív a zároveň i vzájomné vzťahy nielen medzi spolužiakmi, ale i medzi žiakmi a učiteľmi."
Vziať či nevziať problémového žiaka na výlet. Čo radíte učiteľom pri takejto dileme?
"Školský výlet je vhodná príležitosť, aby aj problémoví jedinci prežili kamarátske vzťahy v inom než školskom prostredí, ktoré je viazané predovšetkým na pravidlá. Ostatní spolužiaci majú možnosť spoznať napríklad svojho neprospievajúceho kamaráta nielen ako žiaka, ale bežného rovesníka so svojimi radosťami i starosťami. Problémoví žiaci totiž zažívajú v triednom kolektíve veľakrát pocity izolovanosti a osamotenia."
Prečo je dnes tak málo rodičov ochotných ísť s učiteľmi ako pedagogický dozor?
"Prináša to doba, ktorá je príliš rýchla, plná zmien a stresu aj pre rodičov. Klasická podstata rodiny sa akoby strácala. Rodičia sa zameriavajú predovšetkým na upevnenie svojich pracovných pozícií spojených so zárobkom. A nezostáva im už energia, čas a možno i ochota, aby ponúkli možnosť robiť pedagogický dozor. Ale stretávame sa aj s opakom, rodičia sú ochotní, ale niekedy práve staršie deti si neželajú, aby sa ich rodičia zúčastnili výletu."
Učitelia sa čoraz viac boja brať na viacdenné výlety deviatakov, ktorí sa bez rodičov správajú ako pustení z reťaze. V čom to je?
"Títo žiaci sú v období puberty, čo je z psychologického hľadiska kritické vývinové obdobie. Má viacero úskalí, jedným z nich je sebauisťovanie tínedžera, že už všetko zvládne tak ako dospelý. K dospelým autoritám je príliš kritický, neprijíma ich názory a úzko sa orientuje na skupinu rovesníkov, ktorú preferuje v názoroch, hodnotách. Učiteľom sa mnohokrát zdá, že tieto deti sú nedisciplinované a neprijímajú ich výchovné usmernenia a postoje."
Majú na správaní deviatakov svoj podiel aj samotní učitelia?
"Svojím spôsobom áno. Učitelia by sa mali s ôsmakmi či deviatakmi viac rozprávať a priblížiť sa k ich svetu a tomu, čo ich oslovuje ako mladú generáciu. Len tak je tu šanca ich ľahšie usmerniť a výchovne na nich pôsobiť. Naša skúsenosť je však taká, že učitelia nemajú na to priestor, lebo škola je orientovaná na kvantitu informácií a vedomostí."
Prečo tak veľa deviatakov skúša práve na výlete alkohol, cigarety, ba neraz sa z neho vracia aj s prvými sexuálnymi skúsenosťami?
"Toto obdobie je obdobím experimentovania. Dá sa charakterizovať i ako snaha a túžba po niečom novom, po niečom, čo posilňuje imidž dospelosti. Žiaľ, v našej spoločnosti je pomerne vysoká tolerancia k alkoholu a fajčeniu. Tínedžeri sú veľmi ovplyvniteľní i reklamou v masovokomunikačných prostriedkoch a štýlom života svojich idolov."
Ako by mal učiteľ v tejto situácii zareagovať?
"Alkohol i cigarety by mal žiakom zobrať. Následne sa porozprávať v pokojnej atmosfére bez prílišnej kritiky či poučovania, skôr s pokusom vysvetliť, že fajčením sa nikto dospelým nestane. Každý učiteľ by mal byť dopredu pripravený na takúto situáciu a mať pripravený pohotový scenár, ako vhodne ale zároveň rázne zareagovať."
Čo má učiteľ urobiť, keď nájde chlapcov v noci na dievčenskej izbe alebo naopak?
"Považujeme za dôležité ešte pred výletom jasne stanoviť normy, čo je dovolené a čo nie, konkrétne rozobrať i túto situáciu. Na ich stanovení, respektíve na sankciách by mali participovať i žiaci. Danú situáciu netreba ani preceňovať, ani podceňovať a riešiť ju s chladnou hlavou." Jarmila Horáková © sme
O školských výletoch hovoríme s Agátou Sakalovou a Slávkou Mervovou, psychologičkami z Pedagogicko psychologickej poradne v Humennom. |