Malé výstavy neexistujú

Hviezda súčasnej českej výtvarnej scény Federico Diaz pripravil inštaláciu deviatich objektov Milana Dobeša. Postaral sa tak o mystický zážitok.

Milan Dobeš: Terč, 1960.Milan Dobeš: Terč, 1960. (Zdroj: ARCHÍV MÚZEA MILANA DOBEŠA)

PRAHA. Tým, že Milanovi Dobešovi už za života zriadili múzeum, jeho pôsobenie na súčasnej výtvarnej scéne nabralo tak trocha inštitucionálny charakter. Okrem výhod, ktoré tento závažný čin autorovmu dielu priniesol, posunul jeho vnímanie na kamenný piedestál pomníkových istôt.

A to je len malý krok k muzeálnemu umŕtveniu. Preto každá nová výstava takéhoto „majstra umelca“ je buď len ďalším putovným múzeom, alebo naopak, príležitosťou, ktorá dokáže strhnúť chladnú auru jeho nedotknuteľnosti. Výborne to zvládli organizátori jeho poslednej prehliadky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Duch doby

Milan Dobeš je tým umelcom, ktorý by nemal chýbať na žiadnej výstave slovenského či československého moderného umenia. Patrí mu niekoľko prvenstiev, ktoré sú nemenné pri akejkoľvek subjektívnej interpretácii dejín. Keď v roku 1965 v bratislavskej Galérii Cypriána Majerníka vystavil svoje kinetické objekty, bolo to po prvýkrát, čo sa vymanil z provinčných väzieb Bratislavy.

Treba povedať, že aj keď je táto výstava dnes vnímaná ako malý zázrak, Dobešovo gesto predsa len logicky zapadlo do atmosféry toho obdobia. Aj napriek oficiálnej línii vtedajšieho Československa, po legendárnej svetovej výstave Expo 58 v Bruseli, sa aj socialistická každodennosť začala pomaly meniť.

Miesto v dejinách

Dizajn, móda aj výtvarné umenie sa zbavilo ideologickej tuposti a hranatosti a začalo dýchať v ľahších priamkach, jasnejších farbách a abstraktnej­ších formách. Samozrejme, tento závan nepocítil hneď každý, ale dobré umenie je aj lakmusovým papierom ducha doby. Ten spolu s intelektom a talentom umelca môže aj v krajine, akou bolo socialistické Československo, vytvoriť „malé zázraky“.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislavská výstava naštartovala Dobešovo ťaženie svetom. Rok po nej už otváral výstavu v budove pražského Melantrichu na Václavskom námestí, ktorá mu v roku 1968 otvorila cestu na najdôležitejšiu pravidelnú prehliadku súčasného umenia Documenta 4 v Kasseli. V roku 1970 vystavil svetelno-kinetickú inštaláciu na Expo v Osake a ešte v roku 1971 stihol sprevádzať American World Symphony Orchestra na turné po USA.

V sedemdesiatych rokoch sa jeho osud stal podobný mnohým iným životným príbehom umelcov, ktorí žili v diktátorských režimoch. Ale aj keď viac­ menej to obdobie presedel doma, jeho dielo fungovalo mimo obmedzujúcich hraníc. Dnes je súčasťou encyklopédií, súkromných a verejných zbierok, stálych expozícií a domovského vlastného múzea.

SkryťVypnúť reklamu

Odhalená pointa

Dalo sa predpokladať, že nedávna neveľká autorova retro­spektíva v pražskej Galérii Zdeňka Sklenářa sa stratí v množstve Dobešových medzinárodných a domácich výstavných príležitostí. Ale parafrázujúc slogan, že malé role neexistujú, tak podobne niet ani malých výstav. Lebo práve táto posledná našla v jednoduchom, ale scénicky premyslenom výstavnom riešení (doteraz často nevhodným nainštalovaním) skrytú pointu Dobešovho diela.

Vystavených bolo len deväť objektov z autorovho „pionierskeho“ obdobia, prvej polovice 60. rokov. Od Pulzujúceho rytmu I, ako prvého kinetického objektu v Československu až po priam divadelný Pohyb svetla v priestore z roku 1968.

O zavesenie výstavy požiadala galéria hviezdu súčasnej českej výtvarnej scény Federica Diaza. Ten pochopil posolstvo Dobešových objektov a filigránsky presne nasvietil, stmavil a vymeral výstavný priestor tak, aby sa reálne pulzujúce svetlo a rytmický pohyb objektov zmenili priam na mystický zážitok.

SkryťVypnúť reklamu

V pražskom Veľtrhovom paláci Národnej galérii sa vraj chystá veľká prehliadka svetového kinetického umenia, na ktorej Dobešovo dielo určite nebude chýbať. Je len otázkou, či sa im to podarí tak ako u Sklenářa.

Autor: Beata Jablonská (Autorka je kunsthistorička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu