MONTE CARLO. Výzvy, cieľ, vytrvalosť, nové nápady, úspech. To boli slová, ktoré sa najčastejšie opakovali minulý víkend v Monte Carle, kde sa uskutočnil 8. ročník celosvetovej súťaže Podnikateľ roka Ernst& Young.
Sedemčlennú porotu najviac presvedčil kardiológ JeanPaul Clozel zo Švajčiarska. Porota ho vybrala spomedzi 48 víťazov národných kôl.
Odchod z istého fleku sa oplatil
Clozel je zakladateľ švajčiarskej biotechnologickej firmy Actelion, ktorá vynašla liek na smrteľnú chorobu. Rodený Francúz tak porazil podnikateľov, ktorý zamestnávajú niekoľkonásobne viac ľudí, majú vyšší obrat alebo viac skúseností v podnikaní. Proti doktorovi tak nemal šancu ani lord z Veľkej Británie, ktorý predáva koberce, mladý bankár z Ukrajiny alebo šéf investičnej spoločnosti z Juhoafrickej republiky.
Porota priznala, že ju zaujala Clozelova odvaha, keď odišiel z dobre platenej pozície farmaceutickej spoločnosti Roche a pustil sa do podnikania. Pred 11 rokmi spolu s manželkou a ďalšími dvoma kolegami založili spoločnosť Actelion, v ktorej vynašli liek Tracleer. Ten pomáha ľuďom s problémami pľúcnej hypertenzie.
Liek zatiaľ zachránil alebo pomohol uľahčiť život vyše 50tisíc ľuďom. Clozel priznáva, že niekomu sa toto číslo môže zdať nízke v porovnaní s liekmi, ktoré vyliečia milióny ľudí. Pacienti s pľúcnou hypertenziou však predtým nemali k dispozícii žiadny liek.
Slovensko reprezentoval stavbár
Do firmy po pár rokoch vstúpili investori, aby Actelion získala ďalšie financie. Clozel tak už nie je majoritným vlastníkom, ale šéfuje jej stále. A firme sa darí. Jej trhová hodnota je v súčasnosti vyše 3,7 miliardy eur a zamestnáva vyše 1700 ľudí.
Slovensko malo na celosvetovej súťaži tiež svojho zástupcu. V Monte Carle tento rok súťažil majiteľ stavebnej spoločnosti SkyBau Miroslav Trnovský, ktorý začal podnikať ako 58ročný.
Náklady na pobyt redaktorky SME v Monacu počas finále znášal organizátor súťaže spoločnosť Ernst& Young.
Víťazi – Svetový podnikateľ
Súťaž Podnikateľ roka firmy Ernst & Young vznikla v roku 1986 v USA. Od roku 2001
sa koná aj celosvetové finále. Poslední víťazi:
2008 Jean Paul Clozel, biofarmácia – Actelion, Švajčiarsko
2007 Guy Laliberté, cirkus
– Cirque du Soleil, Kanada
2006 Bill Lynch, doprava
– Imperial, Južná Afrika
2005 H. Wayne Huizenga,
spracovanie odpadu
– Huizenga Holdings, USA
Podnikateľský plán: hračky bez plastov
O úspechu obchodu s hračkami sa čoraz viac rozhoduje vo filmových ateliéroch.
Keď malo prvé dieťa manželov Gilliotovcov z Belgicka približne rok, došli na to, že rodičov, ktorí si myslia, že v hračkách by nemali byť žiadne plasty, by mohlo byť na svete dosť na to, aby na tom postavili rodinný podnik. Strach o deti im radil dobre, rodičov podobných ako oni našli doteraz v 26 krajinách.
K plyšovým zvieratkám značky Noukie's pribudlo pred siedmimi rokmi oblečenie pre malé deti. Kto pozná zvyk detí chváliť sa tým, že dnes napríklad spia v tričku, na ktorom je obrázok ich obľúbenej hračky, rozumie aj nutnosti rodičov za značku priplácať.
Hoci ročným obratom 26 miliónov eur ešte belgická firma nedesí najväčších globálnych hráčov, môže sa to zmeniť. Plyšové postavičky ožívajú na DVD, aby tak, ako to je pri tophračkách súčasnosti, záujem o sfilmované rozprávky vyvolával nálety na hračkárstva. Ak by sa im podarilo niektorú z rozprávok dostať na slovenské kanály, mohli by viac predávať aj u nás. Sami hovoria, že do dvoch rokov je to dokonca pravdepodobné.
Keď ako belgickí regionálni víťazi súťažili v Monte Carle, ich biznis mal už 16 rokov. Dnes spomínajú, že na začiatku im robila problém takmer každá činnosť spojená s podnikaním.
No čo vyzdvihujú osobitne, sú straty spôsobené slabým vedením ľudí. „Niekedy sme išli príliš rýchlo. Teraz vieme, že sme mali počkať a viac vysvetľovať,“ povedal Gilliot.