Rapid žiada od NBS pol miliardy

Prvá česko–slovenská poisťovňa tvrdí, že za zvýšenie poistného pri jednom z jej produktov môže nesprávny postup štátnych orgánov. Preto si od Národnej banky pýta za škodu peniaze. Banka to odmieta.

Otvorený spor medzi poisťovňou a NBS vznikol po tom, čo centrálna banka oficiálne reagovala na obsah listu, ktorý poisťovňa posielala svojim klientom.Otvorený spor medzi poisťovňou a NBS vznikol po tom, čo centrálna banka oficiálne reagovala na obsah listu, ktorý poisťovňa posielala svojim klientom. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIROSLAVA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Centrálna banka a Prvá česko–slovenská poisťovňa Rapid sa nevedia zhodnúť, kto zodpovedá za chybu, ktorá sa mala stať ešte v polovici 90. rokov. Jej dôsledkom je však to, že Rapid vyplatil niektorým klientom viac, ako mal.

Na druhej strane faktom však je, že kalkulácie si poisťovňa vypracovala sama. Podľa zákona si ich však musela dať schváliť ministerstvom financií, ktoré v roku 1995 vykonávalo dozor nad finančným trhom.

No kalkulácie Rapidu sa neskôr ukázali ako nesprávne. Podľa poisťovne na to mala prísť Národná banka (NBS). Poisťovňa teraz chce, aby jej centrálna banka uhradila niekoľko sto milió­nov korún ako „nástupca“ ministerstva financií, ktoré urobilo chybu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Poisťovňa pod škodou chápe ušlé poistné, ktoré jej pre nesprávny postup štátnych orgánov nezaplatili bývalí klienti. Je to teda rozdiel v poistnom, ktoré poisťovňa vyberala počas 13 rokov od niek­torých klientov a prepočtom, ktorý potvrdil terajší dohľad NBS.

„Treba povedať, že škoda 593,7 milióna korún je len istinou škody spôsobenej štátnymi úradníkmi,“ povedal hovorca poisťovne Marek Hitka. Príslušenstvo a ďalšie nadväzujúce škody podľa neho skúma znalec. Škoda tak má byť oveľa vyššia.

„Medializované požiadavky poisťovne Rapid voči NBS o náhrade zdanlivej škody sú absolútne neopodstatnené, nepodložené a NBS ich principiálne odmieta,“ povedala hovorkyňa Národnej banky Slovenska Jana Kováčová.

Neštandardná výmena názorov

Otvorený spor medzi poisťovňou a NBS vznikol po tom, čo centrálna banka oficiálne reagovala na obsah listu, ktorý poisťovňa zasielala svojim klientom. V liste Rapid svojim klientom napísal, že ak chcú pokračovať v inkriminovanom poistnom produkte, má názov UDP–K, majú ho doplatiť. „Zvyšovanie poistného pri produkte UDP–K, respektíve jeho spätné prepočítanie, nezapríčinila poisťovňa, ale nesprávny postup štátnych orgánov“. Poisťovňa tak vinu zvalila na štát.

SkryťVypnúť reklamu

„Národnú banku pobúrilo, že sme si dovolili tvrdiť, že je to chyba štátnych úradníkov, ktorých dnes reprezentuje,“ povedal koncom minulého týždňa predseda predstavenstva Rapidu Peter Talán.

Národná banka takéto tvrdenia odmieta. Pripúšťa síce, že „nepochybne vykonáva dohľad ako orgán verejnej moci“. No tvrdí, že nezodpovedá za rozhodnutia, ktoré v minulosti vydali iné inštitúcie. Centrálna banka navyše tvrdí, že si ani nie je vedomá nejakej chyby na strane štátu. „Na základe nám dostupných materiálov nemožno tvrdiť, že by v minulosti došlo k pochybeniu štát­nych úradníkov,“ povedala hovorkyňa NBS Jana Kováčová.

Rozdielne interpretácie

NBS nesúhlasí ani s tým, že by Rapidu dala za povinnosť prepočítať alebo zvýšiť poistné. Detaily, čo vlastne chcela od poisťovne, keď prišla na chybu v jej kalkuláciách, však nezverejnila. Bráni jej v tom zákon. Spôsob komunikácie poisťovne však považuje za „veľmi neštandardný“ a doteraz sa s ním ešte nestretla.

SkryťVypnúť reklamu

Národná banka dokonca vyvracia aj to, že by pri poistnom produkte UDP–K komentovala správnosť kalkulačných vzorcov. „Len samotní predstavitelia poisťovne Rapid medializovali informácie o nesprávnosti svojich kalkulač­ných vzorcov,“ povedala Kováčová.

Rapid však tvrdí, že to nie je pravda a tvrdenia NBS môže vyvrátiť. Celá záležitosť preto ostáva stále nejasná.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Štát nie je záchrana. O dôchodok sa musíte postarať sami, hovorí manažérka z poisťovne
  2. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  3. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  8. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  1. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  2. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  3. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 18 152
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 10 162
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 004
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 7 837
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 7 758
  6. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 7 633
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 7 209
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 701
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu