
BRATISLAVA. Na šampanské to bolo po zverejnení výsledkov prieskumu počúvanosti rádií v prvom štvrťroku tohto roku vo Fun rádiu. Stanica, ktorá má stále slovenských majiteľov, sa nad hranicu desaťpercentnej dennej počúvanosti dostala pred vyše rokom, ale tentoraz sa priblížila k 14 percentám. Ak by Fun rádio poskočilo tak prudko ešte raz, stalo by sa druhým najpočúvanejším.
Juraj Koiš, publicista z portálu radiotv.cz, priznáva, že aktuálne čísla prekvapili aj jeho. „Fun rádio ťaží zo silnej značky s dlhou tradíciou a zdá sa, že programové zmeny, ktoré urobilo minulý rok, prinášajú výsledky,“ vysvetľuje Koiš. Nemyslí si, žeby bolo reálne, aby v najbližšom čase mohla táto súkromná stanica prekonať verejnoprávne Rádio Slovensko.
Malé zmeny
Okrem posilnenia Fun rádia sa na špici slovenských staníc, neudialo nič prekvapivé. Expres už súťaží len sám so sebou, má viac ako milión poslucháčov. Hoci mierne klesol, jeho odstup od verejnoprávnej stanice sa znova zväčšil. Koiš si myslí, že hoci počúvanosť Expresu posledný polrok dosiahla až 22 percent, môže ešte rásť.
Nič výrazné by neodporúčal meniť v Rádiu Slovensko. Myslí si, že niekoľkoročný pokles počúvanosti tejto stanice sa už zastavuje. „Bude však dôležité, aby manažment rozhlasu zachoval koncepciu, ktorú zaviedol najmä pri prvom okruhu,“ komentuje analytik Radiotv.cz.
Na ostatných pozíciách na rádiovom trhu nedošlo k výrazným zmenám. Jemné melódie mierne klesli, Rádio Okey vytvorilo najlepší výsledok od momentu, čo ho kúpil francúzsky koncern Lagardére.
Sila značky
Neúspešnými súkromnými projektmi ostávajú podľa MML Rádio Viva, a najmä stanica s českou a slovenskou hudbou Hej. „Obe stanice majú výrazný hendikep v tom, že sú to nové a stále relatívne neznáme značky,“ hovorí Koiš. Na rozdiel od Hej nasledovník Twistu investoval do známosti značky Viva a v posledných štyroch štvrťrokoch len rástol.
Pri meraní počúvanosti totiž zohráva dôležitú úlohu to, akú stanicu si respondent pri vyplňovaní dotazníka vybaví. Pokiaľ sa rádiá nemerajú tak ako televízie, elektronicky, môže sa stať, že si človek vybaví aj médium, ktoré v skutočnosti nepočúva. „Elektronický prieskum by však bol oveľa nákladnejší, a zatiaľ asi neprichádza do úvahy,“ hovorí Koiš.
Autor: kc