Hypotekárna kríza v Spojených štátoch priviedla svetové hospodárstvo na pokraj ďalšej ekonomickej recesie. Prejavilo sa to aj na výkonnosti akcio– vých trhov, ktoré sa prvý raz od roku 2003 začali výraznejšie prepadať. Zlé správy zo sveto– vých búrz zmenili aj správanie investorov.
Posledné roky vysokých - aj dvojciferných výnosov, najmä na rozvíjajúcich sa trhoch – motivovali investorov k nákupom. Panika a výrazné poklesy mnohých klientov však viedli k nedodržaniu investičného horizontu a k predaju podielov vo fondoch aj so stratou.
Kríza? Nič výnimočné
Poklesy na akciových trhoch však nie sú ničím výnimočné. Sú súčasťou ekonomického cyklu, v ktorom každú recesiu strieda expanzia. Otázkou vždy zostáva iba to, ako dlho potrvá, kým sa vývoj otočí. Aj preto nie je rozumné svoje podiely v čase poklesu trhov predávať. Investor by mal skôr podiely dokupovať. Z dlhodobého hľadiska môžu rozhodnutia urobené s chladnou hlavou a pevnými nervami priniesť vysoký zisk.
Pravidelné dokupovanie
Či je už hodnota konkrétneho fondu v čase recesie na dne alebo nie, nedokáže klientovi povedať nikto. No aj keď sa investorovi nepodarí zachytiť pri dokupovaní podielov najnižšiu hodnotu podielu, môže mu nákup pri prepadoch výrazne pomôcť rýchlo vymazať dosiahnutú stratu. Riešením môže byť postupné dokupovanie podielov. S nákupmi by mal klient začať v čase najväčšej paniky. Vyčkávanie na prvé dobré správy nemusí byť rozumné. Nárasty na trhoch zvyčajne prinášajú prvé očakávania obratu k lepšiemu. A keďže technická realizácia investovania do fondov si vyžaduje na nákup aspoň dva až tri dni, klient pri čakaní na najlepšiu príležitosť môže ten správny okamih prepásť.
Taktická alokácia
Je dobré mať peniaze uložené aj ako rezervu. Investovať pri recesii môžete aj z prostriedkov, ktoré máte umiestnené v konzervatívnych fondoch. Preto je dobré na takýto účel ponechať si voľné prostriedky v konzervatívnych fondoch, ktoré v správnom čase len presuniete do akcií. Po nárastoch trhov klient vyrovná pozície a presunie časť ziskov späť do peňažných dlhopisových fondov. Ide o takzvanú taktickú alokáciu, ktorou klient môže aktívne ovplyvniť svoje výnosy. Samotné investovanie do fondov je skôr o strategickej alokácii peňazí, teda ide o nákup podielov vo fondoch zodpovedajúcich klientovmu investičnému profilu na odporúčaný investičný horizont.
Autor: Peter Világii www.mfc.sk