BRATISLAVA. Odpovedať na odvolania v tendri na elektronické mýto mala Národná diaľničná spoločnosť do piatka minulého týždňa. Dvaja vyradení záujemcovia sa o zamietnutí dozvedeli až včera.
Tretí si v pošte list od akciovky nenašiel. Keďže mu napriek tomu už plynie lehota, do ktorej sa môže odvolať na úrad, nebude ďalej čakať. „Budeme postupovať, akoby sme dostali zamietavú odpoveď,“ povedal zástupca švajčiarskoslovenského spojenia Tossy Štefan Fecko. „Už sa nám začalo počítať nových sedem dní, ktoré máme na odvolanie,“ povedal .
S odpoveďami od štátnej akciovky nie sú spokojné ani firmy, ktoré ich dostali. Využiť všetky právne kroky plánuje rakúskoslovenské združenie Kapsch. „To, čím obstarávateľ odôvodnil rozhodnutie o vylúčení z výberového konania, považujeme aj z právneho a vecného hľadiska za neudržateľné,“ povedala hovorkyňa konzorcia Kapsch Sylvia Košťálová.
Talianskorakúsky Slovakpass má zasa pripomienky k procesu výberu víťaza. Konzorcium, ktoré podľa kritérií štátnej spoločnosti ponúklo najlepšiu alternatívu, bude namietať napríklad to, že nie je jasné, kto rozhoduje o víťazovi. Nepáči sa mu ani to, že by malo súťaž vyhrať francúzsko–slovenské spojenie SanToll. Jeho slovenská zložka je totiž účelovo vytvorená firma, do ktorej má partner ešte len vstúpiť. Konzorcium SanToll, ktoré podľa Petra Newoleho z konkurenčného konzorcia Slovakpass dopadlo najhoršie aj v hodnotení technickej stránky, zatiaľ nedostalo od Národnej diaľničnej žiadne rozhodnutie. K celému procesu sa nevyjadruje ani štátna akciovka, využíva totiž zákonnú možnosť zachovávať mlčanlivosť.
Slovakpass namieta
To, čo sme dostali v liste od Národnej diaľničnej spoločnosti, pôsobilo, akoby naše argumenty nikto nechcel čítať.
Budí to dojem, akoby NDS uprednostňovala uzavretie zmluvy s najdrahším a technicky najhorším záujemcom.
Dôvody, pre ktoré nás vylúčili, nevychádzajú z faktov, ale svojvoľných domnienok.
Minister tvrdí, že mýto sa spustí v roku 2009 v obmedzenej podobe. Pre budúceho poskytovateľa služby (ako je očividne dohodnuté, že to bude SanToll), to bude privilégium.
Nie je jasné, kto o čom v súťaži rozhoduje a kto je zodpovedný za netransparentnosť. Minister alebo NDS? Niekto iný v štátnej akciovke, komisia alebo niekto tretí so svojimi záujmami?
Peter Newole, konzorcium Slovakpass
Autor: dak