R
Práve tak to robia vodiči, ktorí sa nepripútavajú stále a úmyselne. Je na prvý pohľad jasné, že bezohľadne porušujú dohodnuté pravidlá. Menej zrejmé už je, že takto nevedomky prejavujú svoje antisociálne cítenie.
Nepoužívanie bezpečnostných pásov je jedným z troch hlavných faktorov zvyšujúcich riziko nežiaducich následkov dopravných nehôd na cestách celej Európskej únie. Náklady na liečbu nepripútaných osôb pritom prevyšujú náklady na liečbu pripútaných účastníkov autonehôd asi o tridsať percent.
V solidárnom systéme, ktorý premiér tak často slovne podporuje, hradia zdravotné poisťovne zo solidárneho povinného poistenia náklady na liečbu obetí autohavárií bez ohľadu na to, či mali zapnuté pásy, alebo nie.
To, samozrejme, znamená, že spoločnosť má menej peňazí napríklad na liečbu rakoviny. Okrem toho Sociálna poisťovňa vyplatí invalidný dôchodok postihnutým obetiam autonehôd tiež aj v prípade, že nemali zapnuté pásy. Napríklad na úkor invalidných dôchodcov, ktorí si zničili zdravie celoživotnou drinou v bani.
Stabilné nepoužívanie bezpečnostných pásov je frajerina či pohodlnosť, ktorej náklady neznáša len „hrdina“, ale celá spoločnosť. Tá sa aj v prípade pripútavania pásmi môže rozhodnúť, či chce byť viac solidárna, alebo liberálna. V prvom prípade budeme náklady po autonehodách znášať všetci, ale všetci by sme mali aj používať pásy.
V druhom prípade si náklady znáša každý sám a je vec každého, či sa zapne.
Robert Fico si vybral tretiu cestu, atrapu solidarity. V nej náklady majú platiť všetci, ale zapínať sa musia len tí, ktorým sa neušlo privilégium.
Autor: Eugen Jurzyca, Inštitút pre ekonomické, sociálne reformy