Bankové poplatky nás stoja stále viac

Ušetriť na poplatkoch sa dá výmenou banky, výberom vhodného balíka služieb, ale aj uprednostnením bezhotovostných elektronických trans­akcií.

Za vedenie účtu či balíka bankových služieb klient ročne zaplatí stovky korún.Za vedenie účtu či balíka bankových služieb klient ročne zaplatí stovky korún. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Majiteľ bežného účtu nechal k februáru tohto roka na poplatkoch za vybrané operácie v banke sledované počas obdobia dvanástich mesiacov v priemere o 850 korún viac ako v septembri 2004. Majiteľ balíka služieb za ne zaplatil len približne o 350 korún viac ako na jeseň 2004.

Na konci minulého roku pritom zaplatil klient s účtom banke v priemere o tri stovky viac ako rok predtým a klient s balíkom o necelých 170 korún viac. Vyplýva to z analýz spoločnosti Symsite Research.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Drahšie návštevy pobočiek

SkryťVypnúť reklamu

Vlani banky v priemere najviac zvyšovali poplatky a účtovné položky za hotovostné a bezhotovostné debetné operácie v pobočke. Zdražovanie sa však podľa Symsite Research dotklo aj poplatkov za zmenu a zrušenie trvalého príkazu či inkasa v pobočke.

„V menšej miere stále rastú poplatky za hotovostný vklad, ale aj výber z cudzieho bankomatu,“ tvrdí Jana Hurtošová, analytička Symsite Research. Dodáva, že kým pred rokom sa banky snažili presunúť klientov z hotovostných operácií na bezhotovostné, na jar tohto roku vidno za poplatkovou politikou snahu ešte viac odľahčiť pobočky.

Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa množstvo úkonov, ktoré banky spoplatňujú, postupne znižuje, čím dochádza k sprehľadňovaniu cenníkov. „Tento trend možno pozorovať nielen na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách V4,“ vraví .

SkryťVypnúť reklamu

Zmena správania

Analytici tvrdia, že na poplatkoch môže klient ušetriť zmenou správania, teda najmä uprednostnením bezhotovostných automatizovaných elektronických trans­akcií, ku ktorým sa viažu nižšie poplatky.

Snaha bánk výškou poplatkov motivovať klientov na využívanie tejto formy už nachádza ohlas. Z oslovených bánk totiž viac ako polovica potvrdila, že až tri štvrtiny ich klien­tov už robia transakcie elektronicky. V ostatných komunikuje s bankou bez návštevy pobočky aspoň štvrtina klientov. Druhou možnosťou úspory, ak sa klientovi zdajú účty príliš vysoké aj po výmene účtu balíkom služieb alebo po nahradení jedného balíka za druhý, je výmena banky.

„Klient, ktorý uprednostňuje cenu pred inými parametrami, napríklad kvalitou služieb či veľkosťou banky, môže výmenou banky ušetriť istú sumu,“ vraví Laznia.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz porovnania

Aj z modelového príkladu, na ktorom Symsite Research porovnávala, koľko klient zaplatí za vedenie účtu či balíka za presne zadefinovaný počet úkonov v rôznych bankách (s výnimkou mBank, ktorá neumožňuje hotovostné operácie v pobočke) vyplynulo, že zmenou banky môže klient dosť ušetriť. „Náklady spojené s bežným účtom vedeným v naj­drahšej banke sú dvojnásobkom poplatkov najlacnejšej banky,“ uviedla Hurtošová.

Z tohto porovnania by v marci vyšiel najlepšie klient Uni­Credit Bank, za predpokladu, že by sa jeho transakcie presne zhodovali s tými, ktoré boli analytickou spoločnosťou zadefinované. Vlani v novembri vyšla táto banka z porovnania s rovnakými nákladmi druhá. Prvenstvo patrilo Dexia banke, tretia priečka Volksbank, ktorú v apríli nahradila ČSOB. Meno banky na chvoste rebríčka Symsite Research nezverejňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Úspora aj bez balíka

Hoci mBank v spomínanom porovnaní nákladov klientov jednotlivých bánk nefiguruje, Jana Hurtošová ju, rovnako ako koncom minulého roku, považuje za najlepšiu alternatívu pre klienta, ktorý je schopný pracovať so svojím účtom predovšetkým v prostredí internetu, využíva bezhotovostné platby a bežne nevyžaduje poskytovanie bankových služieb v pobočke.

Výpis je zrkadlo transakcií

BRATISLAVA. Súhrnné informácie o sumách, ktoré na účet prišli, aj z neho odišli, o výberoch i platbách kartou by mal klientovi poskytnúť výpis z účtu. Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa dá, vzhľadom na všeobecne nízku úroveň finančnej gramotnosti u nás predpokladať, že niektoré skupiny obyvateľstva môžu mať problém zorientovať sa vo výpise. Ak však prejavia záujem, v pobočke by im mali význam jednotlivých položiek objasniť.

SkryťVypnúť reklamu

Prehľadnosť výpisov sa líši aj podľa toho, v akom širokom rozsahu banka údaje zobrazuje. Informácie o poplatku za vedenie účtu či balíka, stave na začiatku a na konci mesiaca, ale aj o počte kredit­ných a debet­ných položiek by mali obsahovať výpisy všetkých bánk.

Odlišnosti sú napríklad v spôsobe zaznamenávania údajov o platbách kartou a výberoch z bankomatov. Niektoré banky výpisom pripomenú dátum, sumu aj presné miesto výberu z bankomatu či názov predajne, kde klient účet o istú sumu odľahčil. Informujú ho aj o výške poplatku, ktorý mu za úkon banka strhla. Na iných­ výpisoch figurujú len skratky POS (platba cez terminál) a ATM (výber z bankomatu) s uvedením sumy a miesta, kde bola karta po­užitá. Niektorí klienti na výpise nájdu iba informáciu, koľko im za všetky transakcie banka strhla bez toho, že by mali jasno, koľko ich stál ten­ ktorý úkon.

SkryťVypnúť reklamu

(den)

Kde hľadať informácie

Prehľad o odplatách, ktoré banky vyžadujú od klienta, je na stránke Národnej banky Slovenska www.nbs.sk.

Skúsenosti klientov s prístupom bánk nájdete na www.staznosti.sme.sk.

U troch susedov je drahšie

BRATISLAVA. Z porovnania nákladov na vedenie bežných účtov vo vybraných kraji­nách, ktoré robí Slovenská banková asociácia s firmou Scott & Rose, vychádza Slovensko najlepšie spomedzi krajín V4 nominálne, aj v porovnaní k priemernej mzde. Tvrdí to Marcel Laznia, analytik asociácie. „Náklady na vedenie platobných kariet sú na Slovensku zo sledovaných krajín najnižšie, náklady na výber z domáceho a cudzieho bankomatu po Rakúsku druhé najnižšie,“ dodáva. Medziročne však tieto náklady u nás a v Maďarsku stúpli, v Česku a Poľsku klesli.

SkryťVypnúť reklamu

(den)

Anketa


1. Ktoré poplatky vás oberajú o najviac peňazí?

2. Čo robíte preto, aby ste banke platili čo najmenej?

3. V akom poplatku, ktorý si účtuje banka, nevidíte zmysel?

Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno

1. Sú to bankové poplatky nad rámec balíka služieb, pri ktorých platím za položku 12 korún a poplatky pri prevodoch na môj účet z inej banky.

2. Využívam balík služieb, pri ktorom je určitá časť položiek už zahrnutá v cene a snažím sa robiť finančné transakcie takým spôsobom, ktorý je buď zdarma (už ich nie je veľa), alebo je za výhodnejší poplatok. Napríklad úhrady prostredníctvom internetu, výber hotovosti radšej v bankomate než priamo na pobočke a podobne.

3. Nesmierne ma iritujú poplatky za úhrady z inej banky, ktoré sú neúmerne vysoké v porovnaní s výškou prevodu. Niekedy ide naozaj o smiešne malé čiastky prevodu, za ktoré platím pomerne vysoké poplatky.

SkryťVypnúť reklamu

Daniela Danihel Rážová, predsedníčka predstavenstva Asociácie realitných maklérov

1. Poplatky za vedenie firemných účtov a za kreditnú kartu. Časovo - keďže čas sú peniaze - ma najviac

zaťažuje preberanie doporučenej pošty na uhradenie 280-korunového poplatku za kreditku, z ktorej ani peniaze nečerpám, využívam ju iba na prenájom áut v zahraničí. K tejto karte sa vraj nedá nastaviť inkaso na automatické sťahovanie prostriedkov.

2. Priznám sa, že túto vec vôbec neriešim. Platím, čo si banka povie. 3. Žiaľ, neviem. Firemné platby a ekonomiku rieši finančná riaditeľka a súkromné výpisy častokrát ani neotvorím, keďže dostávam SMS správy o pohybe na účte a takmer všetko riešim cez internetbanking.

Juraj Karpiš, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS

SkryťVypnúť reklamu

1. Za vedenie účtu platím paušál, preto nemám presný prehľad o cenách jednotlivých operácií. Aj naprie tomu, že paušál je výhodnejšia možnosť, s jeho mesačnou výškou nie som príliš spokojný.

2. Otvoril som si účet v banke, kde sa platí len minimum poplatkov.

3. Jasným favoritom je poplatok za uzavretie účtu. Napriek tomu, že táto mátoha na Slovensku už vymiera, stále mám jeden účet so zostatkom niekoľko korún len z dôvodu, že jeho zavretie stojí tri stovky. Ďalšími kandidátmi v iných bankách sú napríklad poplatok za zrušenie platobnej karty alebo poplatok za prevod cez internetbanking.

(den)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 754
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 856
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 831
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 041
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 750
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 288
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 242
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 366
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu