BRATISLAVA. Majiteľ bežného účtu nechal k februáru tohto roka na poplatkoch za vybrané operácie v banke sledované počas obdobia dvanástich mesiacov v priemere o 850 korún viac ako v septembri 2004. Majiteľ balíka služieb za ne zaplatil len približne o 350 korún viac ako na jeseň 2004.
Na konci minulého roku pritom zaplatil klient s účtom banke v priemere o tri stovky viac ako rok predtým a klient s balíkom o necelých 170 korún viac. Vyplýva to z analýz spoločnosti Symsite Research.
Drahšie návštevy pobočiek
Vlani banky v priemere najviac zvyšovali poplatky a účtovné položky za hotovostné a bezhotovostné debetné operácie v pobočke. Zdražovanie sa však podľa Symsite Research dotklo aj poplatkov za zmenu a zrušenie trvalého príkazu či inkasa v pobočke.
„V menšej miere stále rastú poplatky za hotovostný vklad, ale aj výber z cudzieho bankomatu,“ tvrdí Jana Hurtošová, analytička Symsite Research. Dodáva, že kým pred rokom sa banky snažili presunúť klientov z hotovostných operácií na bezhotovostné, na jar tohto roku vidno za poplatkovou politikou snahu ešte viac odľahčiť pobočky.
Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa množstvo úkonov, ktoré banky spoplatňujú, postupne znižuje, čím dochádza k sprehľadňovaniu cenníkov. „Tento trend možno pozorovať nielen na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách V4,“ vraví .
Zmena správania
Analytici tvrdia, že na poplatkoch môže klient ušetriť zmenou správania, teda najmä uprednostnením bezhotovostných automatizovaných elektronických transakcií, ku ktorým sa viažu nižšie poplatky.
Snaha bánk výškou poplatkov motivovať klientov na využívanie tejto formy už nachádza ohlas. Z oslovených bánk totiž viac ako polovica potvrdila, že až tri štvrtiny ich klientov už robia transakcie elektronicky. V ostatných komunikuje s bankou bez návštevy pobočky aspoň štvrtina klientov. Druhou možnosťou úspory, ak sa klientovi zdajú účty príliš vysoké aj po výmene účtu balíkom služieb alebo po nahradení jedného balíka za druhý, je výmena banky.
„Klient, ktorý uprednostňuje cenu pred inými parametrami, napríklad kvalitou služieb či veľkosťou banky, môže výmenou banky ušetriť istú sumu,“ vraví Laznia.
Víťaz porovnania
Aj z modelového príkladu, na ktorom Symsite Research porovnávala, koľko klient zaplatí za vedenie účtu či balíka za presne zadefinovaný počet úkonov v rôznych bankách (s výnimkou mBank, ktorá neumožňuje hotovostné operácie v pobočke) vyplynulo, že zmenou banky môže klient dosť ušetriť. „Náklady spojené s bežným účtom vedeným v najdrahšej banke sú dvojnásobkom poplatkov najlacnejšej banky,“ uviedla Hurtošová.
Z tohto porovnania by v marci vyšiel najlepšie klient UniCredit Bank, za predpokladu, že by sa jeho transakcie presne zhodovali s tými, ktoré boli analytickou spoločnosťou zadefinované. Vlani v novembri vyšla táto banka z porovnania s rovnakými nákladmi druhá. Prvenstvo patrilo Dexia banke, tretia priečka Volksbank, ktorú v apríli nahradila ČSOB. Meno banky na chvoste rebríčka Symsite Research nezverejňuje.
Úspora aj bez balíka
Hoci mBank v spomínanom porovnaní nákladov klientov jednotlivých bánk nefiguruje, Jana Hurtošová ju, rovnako ako koncom minulého roku, považuje za najlepšiu alternatívu pre klienta, ktorý je schopný pracovať so svojím účtom predovšetkým v prostredí internetu, využíva bezhotovostné platby a bežne nevyžaduje poskytovanie bankových služieb v pobočke.
Výpis je zrkadlo transakcií
BRATISLAVA. Súhrnné informácie o sumách, ktoré na účet prišli, aj z neho odišli, o výberoch i platbách kartou by mal klientovi poskytnúť výpis z účtu. Podľa analytika Slovenskej bankovej asociácie Marcela Lazniu sa dá, vzhľadom na všeobecne nízku úroveň finančnej gramotnosti u nás predpokladať, že niektoré skupiny obyvateľstva môžu mať problém zorientovať sa vo výpise. Ak však prejavia záujem, v pobočke by im mali význam jednotlivých položiek objasniť.
Prehľadnosť výpisov sa líši aj podľa toho, v akom širokom rozsahu banka údaje zobrazuje. Informácie o poplatku za vedenie účtu či balíka, stave na začiatku a na konci mesiaca, ale aj o počte kreditných a debetných položiek by mali obsahovať výpisy všetkých bánk.
Odlišnosti sú napríklad v spôsobe zaznamenávania údajov o platbách kartou a výberoch z bankomatov. Niektoré banky výpisom pripomenú dátum, sumu aj presné miesto výberu z bankomatu či názov predajne, kde klient účet o istú sumu odľahčil. Informujú ho aj o výške poplatku, ktorý mu za úkon banka strhla. Na iných výpisoch figurujú len skratky POS (platba cez terminál) a ATM (výber z bankomatu) s uvedením sumy a miesta, kde bola karta použitá. Niektorí klienti na výpise nájdu iba informáciu, koľko im za všetky transakcie banka strhla bez toho, že by mali jasno, koľko ich stál ten ktorý úkon.
(den)
Kde hľadať informácie
Prehľad o odplatách, ktoré banky vyžadujú od klienta, je na stránke Národnej banky Slovenska www.nbs.sk.
Skúsenosti klientov s prístupom bánk nájdete na www.staznosti.sme.sk.
U troch susedov je drahšie
BRATISLAVA. Z porovnania nákladov na vedenie bežných účtov vo vybraných krajinách, ktoré robí Slovenská banková asociácia s firmou Scott & Rose, vychádza Slovensko najlepšie spomedzi krajín V4 nominálne, aj v porovnaní k priemernej mzde. Tvrdí to Marcel Laznia, analytik asociácie. „Náklady na vedenie platobných kariet sú na Slovensku zo sledovaných krajín najnižšie, náklady na výber z domáceho a cudzieho bankomatu po Rakúsku druhé najnižšie,“ dodáva. Medziročne však tieto náklady u nás a v Maďarsku stúpli, v Česku a Poľsku klesli.
(den)
Anketa
1. Ktoré poplatky vás oberajú o najviac peňazí?
2. Čo robíte preto, aby ste banke platili čo najmenej?
3. V akom poplatku, ktorý si účtuje banka, nevidíte zmysel?
Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno
1. Sú to bankové poplatky nad rámec balíka služieb, pri ktorých platím za položku 12 korún a poplatky pri prevodoch na môj účet z inej banky.
2. Využívam balík služieb, pri ktorom je určitá časť položiek už zahrnutá v cene a snažím sa robiť finančné transakcie takým spôsobom, ktorý je buď zdarma (už ich nie je veľa), alebo je za výhodnejší poplatok. Napríklad úhrady prostredníctvom internetu, výber hotovosti radšej v bankomate než priamo na pobočke a podobne.
3. Nesmierne ma iritujú poplatky za úhrady z inej banky, ktoré sú neúmerne vysoké v porovnaní s výškou prevodu. Niekedy ide naozaj o smiešne malé čiastky prevodu, za ktoré platím pomerne vysoké poplatky.
Daniela Danihel Rážová, predsedníčka predstavenstva Asociácie realitných maklérov
1. Poplatky za vedenie firemných účtov a za kreditnú kartu. Časovo - keďže čas sú peniaze - ma najviac
zaťažuje preberanie doporučenej pošty na uhradenie 280-korunového poplatku za kreditku, z ktorej ani peniaze nečerpám, využívam ju iba na prenájom áut v zahraničí. K tejto karte sa vraj nedá nastaviť inkaso na automatické sťahovanie prostriedkov.
2. Priznám sa, že túto vec vôbec neriešim. Platím, čo si banka povie. 3. Žiaľ, neviem. Firemné platby a ekonomiku rieši finančná riaditeľka a súkromné výpisy častokrát ani neotvorím, keďže dostávam SMS správy o pohybe na účte a takmer všetko riešim cez internetbanking.
Juraj Karpiš, analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz INESS
1. Za vedenie účtu platím paušál, preto nemám presný prehľad o cenách jednotlivých operácií. Aj naprie tomu, že paušál je výhodnejšia možnosť, s jeho mesačnou výškou nie som príliš spokojný.
2. Otvoril som si účet v banke, kde sa platí len minimum poplatkov.
3. Jasným favoritom je poplatok za uzavretie účtu. Napriek tomu, že táto mátoha na Slovensku už vymiera, stále mám jeden účet so zostatkom niekoľko korún len z dôvodu, že jeho zavretie stojí tri stovky. Ďalšími kandidátmi v iných bankách sú napríklad poplatok za zrušenie platobnej karty alebo poplatok za prevod cez internetbanking.
(den)