BRATISLAVA. Ľudia, ktorí majú zabezpečiť rýchlu výstavbu diaľnic, zistili, že si znova potrebujú pomôcť zákonom.
Keď totiž vláda cez parlament presadila zrýchlenú verziu vyvlastňovania pozemkov pod budúcimi diaľnicami, zabudla na lesy. Ak by teda aj štátna diaľničná spoločnosť získala načas povolenie stavať priamo v obciach a na poliach, zabrzdiť by ju mohli majitelia lesov.
Naopak
Napraviť to mal poslanec Peter Pelegrini (Smer-SD). Ten v minulom volebnom období priamo spolupracoval so súčasným ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym – bol jeho poslaneckým asistentom.
Predísť problémom s majiteľmi lesov chcel Pelegrini tým, že sa do novely zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy pokúsil vpašovať nové paragrafy.
Keďže jeho návrhy idú proti pôvodnému účelu návrhu ministerstva pôdohospodárstva, ministerka Zdenka Kramplová (HZDS) včera hlasovanie o zákone a teda aj dvoch doplňujúcich návrhoch poslanca Smeru zastavila minimálne do budúceho týždňa.
Kramplová chcela, aby investori museli za povolenie stavať na kvalitnej pôde platiť. Dúfala, že si potom budú vyberať miesta, ktoré sú pre poľnohospodárstvo menej vzácne. Pelegrini navrhol prakticky opak. Chce, aby významné investície mali výnimku a za stavanie na ornej pôde neplatili nič.
Odvoláva sa na zákon o významných investíciách, ktorý fakticky hovorí, že významnou investíciou sa stáva všetko, čo za také označí vláda. Ak by teda prešiel Pelegriniho návrh, všetci významnejší investori by stavali, kde chcú bez ohľadu na kvalitu zabranej pôdy. Tieto firmy si totiž pri rokovaniach o investičných stimuloch od vlády tradične vymôžu status významnej investície.¶
Bez súhlasu vlastníka
Druhá časť Pelegriniho návrhu rieši, ako môže stavať štát na lesných pozemkoch, ak si to ich majiteľ neželá. Ak teda ide o „diaľničný stavebný pozemok“, mohlo by sa podľa poslanca Smeru „obmedziť užívania lesných pozemkov z plnenia funkcie lesa bez súhlasu vlastníka“.
Ak by pozmeňujúci návrh novely zákona prešiel, diaľničná spoločnosť by majiteľovi lesného pozemku zaplatila, koľko je adekvátne podľa nej, a mohla by začať stavať.
Opozícia s návrhom nesúhlasí
„Nie je v poriadku, ak sa s pozemkom deje čokoľvek bez súhlasu vlastníka, či ide o poľnohospodársku pôdu, či les,“ povedal aktivista Richard Drutarovský.
Proti sú aj poslanci opozície. Hovoria, že znova ide o neodôvodnený vstup do vlastníckych práv, tak ako to bolo pri zákone o urýchlení výstavby diaľnic. Ten umožňuje vydať stavebné povolenie na diaľnicu, hoci s tým majiteľ pozemku nesúhlasí.
Poslankyňa SDKÚ Jarmila Tkáčová pripomína, že samotný Pelegrini povedal, že mu ide „o zrovnoprávnenie vyňatia lesných pozemkov s vyňatím poľnohospodárskej pôdy“.
Pre opozíciu je problém aj spôsob, akým chce poslanec Smeru meniť zákony. Tkáčová hovorí, že Pelegrini novelou jedného zákona vstupuje do iného zákona, pričom na to nie sú dôvody.
Navyše chce obmedziť vlastnícke práva majiteľov lesov v situácii, keď na Ústavnom súde leží otázka, či je to možné urobiť majiteľom ostatných pozemkov pod plánovanými diaľnicami. „Musíme počkať ako v tomto prípade rozhodne ústavný súd,“ povedala.