Vlk Šaron sa predáva v koži baránka

Predvolebný šot Ariela Šarona, šéfa strany Likud, hovorí, že sa rozhodol poraziť svojho súpera Ehuda Baraka v premiérskych voľbách sľubom niečoho, čo sa Barakovi nepodarilo. A to je mier. Muž známy vojnovými dobrodružstvami, ktorého prešľapy stáli stovky

životov, teraz vytasil vlajku mieru. Jeho oponenti tvrdia, že prinesie Izraelu vojnu. Podľa Palestínčanov ju už vyhlásil.

Na to, čo je známe o Šaronovej minulosti - že v roku 1982 doviedol izraelské vojská až k Bejrútu a že mal podiel na masakroch Palestínčanov, spáchaných libanonskými kresťanskými milíciami v utečeneckých táboroch Sabrá a Šatíla, akoby Izraelčania zabúdali. Palestínčania si to naopak pamätajú ako akt genocídy. Na to, ako im politikou osídľovania západného brehu Jordánu postupne ukrajoval z územia, dlhú pamäť ani netreba.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tri týždne pred voľbami v Izraeli, ktoré sa uskutočnia 6. februára, si Šaron podľa prieskumov drží pred Barakom náskok vyšší ako 20 percent. „Musíme vymeniť Baraka za to, že vypredáva krajinu,“ cituje Los Angeles Times Jeruzalemčana Beniho Zakena. Zaken bude hlasovať za Šarona, podľa neho a aj väčšiny Izraelčanov sa však voľbami na súčasnej kríze vzťahov s Palestínčanmi nič nezmení. „Táto kampaň je iba strata peňazí,“ dodáva.

V kampani zatiaľ nejde o to, kto ponúkne lepší scenár ako von z permanentnej intifády (hoci možno Barak ešte svoj najväčší tromf nevytasil). Šaron len sľubuje, čo bude - lepšie povedané, čo nebude. Nebudú sa sťahovať žiadne osady - ktorých obrana dnes stojí veľa a je hnacím motorom nepokojov. Palestínčania dostanú o polovicu menej územia, ako sľubuje Barak, a samozrejme nič z Jeruzalema. Pritom tvrdí, že je pripravený na bolestivé kompromisy - napríklad že znovu neobsadí územie už odovzdané Palestínčanom.

SkryťVypnúť reklamu

Barak na Šaronovu „kampaň za mier“ reagoval slovami, že voliči sa určite „nedajú nachytať vlkom, ktorý leží v posteli v šatách starej mamy“. Denník Haarec napísal, že keby mal byť v Izraeli maškarný ples, „Šaron by vyhral súťaž o najlepší kostým“.

Naftali Raz, vojnový veterán a pacifistický aktivista, si myslí, že Izraelčanom treba neustále objasňovať Šaronovu vojenskú minulosť: „Keď budú musieť aj moje deti, tak ako ja, bojovať v troch vojnách, neviem, či sionizmus za to stál.“

KLAUDIA LÁSZLÓOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 078
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 986
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 158
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 023
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 928
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 478
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 069
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 547
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu