Väčšina súčasných kunsthistorikov sa zhoduje na tom, že už neexistuje nejaká integrujúca teória umenia. Namiesto nej je iba súbor viacerých teórií s ručením obmedzeným, ktoré vyňali umelecké dielo z jeho estetickej jednoty a rozložili ho na pohľad z určitého hľadiska.
Viac svetla do týchto otázok sa pokúša vniesť aj bulharský teoretik umenia Christo Kovačevski. Už názov knihy napovedá, že reč bude predovšetkým o obraze, jeho vplyve na životný štýl človeka, súradniciach jeho vlastného sveta. J
e to svet prekvapujúci svojou mnohotvárnosťou a pestrosťou a maliari sú v ňom iba čiastočkou zúčastnených, ktorí ho zaľudňujú. Spolu s nimi sú v ňom kritici a historici umenia, zberatelia, obchodníci s obrazmi, experti a galerijní pracovníci, ale aj falzifikátori, zlodeji a špekulanti, slovom, všetci tí, ktorých existencia sa spája s obrazom, ktorí sú jeho legitímnou alebo utajenou súčasťou.
Čitateľ sa tak môže dozvedieť nielen kuriozity zo života maliarov, ale aj to, ako si počínal Scotland Yard pri hľadaní Goyovho portrétu lorda Wellingtona odcudzeného z londýnskej Národnej galérie, alebo čo viedlo azda najväčšieho európskeho falzifikátora, Holanďana Han van Meegerena k jeho nepoctivej výtvarnej aktivite.
Kniha je doplnená aj štatistikami týkajúcimi sa rastu investícií do umeleckých diel alebo prieskumom motívov, ktoré zberateľov pri kúpe obrazu ovplyvňujú. Spestrená je aj reprodukciami a ukončená doslovom s rebríčkom najdrahšie predaných obrazov od prvého vydania knihy po súčasnosť.
Obchod s umením sa pomaly dáva do pohybu aj na Slovensku. Vznikajú nové aukčné spoločnosti, rozširuje sa okruh zberateľov a ľudí ochotných z takého či onakého dôvodu investovať do umenia. Tým všetkým je určená Kovačevského kniha, ktorá má ambíciu spĺňať úlohu akejsi základnej orientačnej mapy. Zároveň je však aj nevšednou sondou do sveta umenia pre každého, koho tento svet láka.
Na záver sa možno hodí heretická veta súčasného umenovedca Hansa Beltinga, pochádzajúca z jeho esejistického textu Koniec dejín umenia: „Úspech umenia už nezávisí od toho, kto ho vytvára, ale od toho, kto ho zbiera.“ Nuž, nechajme sa prekvapiť.
Christo Kovačevski: Vo svete obrazov. Preklad Emil Kudlička.
Petrus 2008.
Autor: Robert Bielik Autor je maliar, spisovateľ