Zápis do katastra sa zrýchli

Do augusta prejdú všetky slovenské správy katastra na nový elektronický systém - viacúčelový kataster. Mal by zlepšiť i zrýchliť služby verejnosti a zvýšiť bezpečnosť údajov. Na prvých dvoch pracoviskách viacúčelový kataster zaviedli začiatkom apríla, ..

Do augusta prejdú všetky slovenské správy katastra na nový elektronický systém - viacúčelový kataster. Mal by zlepšiť i zrýchliť služby verejnosti a zvýšiť bezpečnosť údajov. Na prvých dvoch pracoviskách viacúčelový kataster zaviedli začiatkom apríla, na ďalších katastroch si ho pracovníci osvoja postupne v najbližších mesiacoch. O tom, čo všetko sa na katastrálnych úradoch zmení, sme sa zhovárali s podpredsedom Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky Vladimírom Stankovským.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvými pracoviskami, kde ste viacúčelový kataster zaviedli boli správy katastra v Galante a Pezinku. Ako sa osvedčil?

Tieto dve pracoviská sú pilotné, stále ide o testovanie toho, čo by mal softvér obsiahnuť a ako by mal elektronický systém fungovať. Na pilotných katastroch chceme vychytať všetky veci, na ktoré sme doteraz nedošli. Zisťujeme, že napriek enormnému úsiliu na čistenie údajov v predchádzajúcich mesiacoch tak, aby boli použiteľné pre nový softvér, databázy nie sú schopné plnej prevádzky v novom systéme. Treba ich ešte modifikovať.

Čím to je?

Napríklad aj tým, že listy vlastníctva sa zakladali od roku 1964. Postupne sa prechádzalo na ich elektronické spracovanie a uchovávanie, ale na rôznych druhoch softvéru, takže dáta majú rôznu kvalitu. Vyskytli sa nedostatky, ktoré sa napriek 42 testovacím kolám nepodarilo doteraz odhaliť. Firma, ktorá program vyvinula, robí úpravy, máme už novú verziu softvéru, ten však musíme otestovať a potom môžeme pokračovať v jeho používaní.

SkryťVypnúť reklamu

Fungujú správy katastra v uvedených dvoch mestách za pomoci starého i nového systému?

Pezinok funguje už len s novým systémom. Na správe katastra v Galante sme sa rozhodli pre duálny systém, súbežne tam beží starý aj nový. Na konci urobíme migráciu údajov zo starého do nového systému a porovnáme ich. Ak budú rovnaké, bude to znamenať, že chyby, ktoré sa vyskytli počas testovania sa odstránili a môžeme pokračovať už len s novým systémom.

Znamená to, že v galantskej agende bolo pred zavedením viacúčelového katastra viac nezrovnalostí než v Pezinku?

Je to aj tým, že pod správou katastra v Galante je zhruba dvojnásobne väčší počet katastrálnych území ako v Pezinku. Zámerne sme volili pilotné pracoviská tak, aby boli rozdielne. Galanta navyše už dlhé roky funguje ako testovacie pracovisko. Inovácie či nové okruhy prác, ktoré sa uvádzali pred 20 až 30 rokmi na katastroch do praxe, zväčša začínali tam, to je aj príklad predchádzajúceho elektronického systému. Aj preto tam bolo viac rôznorodých údajov.

SkryťVypnúť reklamu

Bude sa dať efektívnosť zavedenia viacúčelového katastra posúdiť až keď naň prejdú všetky správy katastra a prepoja sa, alebo už počas jeho postupného zavádzania?

Vyhodnotiť sa bude dať určite skôr. Akonáhle zavedú nový systém jednotlivé pracoviská, po pár týždňoch bude možné zistiť, či robia väčší výkon ako predtým. Úplne prvým pilotným pracoviskom na testovanie bola bratislavská správa katastra. Je najväčšia a považovali sme ju z hľadiska problémov za najrozmanitejšiu.

V Bratislave už po dvoch týždňoch začali podávať väčší výkon. Zrýchlil sa najmä zápis listín.

Skrátenie čakacích lehôt vo vkladovom konaní i záznamoch by mal byť jeden z hlavných prínosov systému. V čom ešte bude vidno zmenu?

Zavedením nového softvéru sme chceli docieliť, aby sme mali údaje v jednej databáze, nie v niekoľkých. Tiež sme chceli zvýšiť ich bezpečnosť. Ani nie tak pre možnosť narušenia zvonku, išlo nám skôr o vnútornú bezpečnosť, aby sa niečo nestratilo neodbornou manipuláciou.

SkryťVypnúť reklamu

Systém umožní viesť všetky údaje elektronicky, doteraz sme ich museli viesť duálne. Odbúra sa práca s papierovými listami vlastníctva, aj keď nie hneď na začiatku. Tie sa ešte stále musia používať, ale celá história, priebeh záznamov sa už bude uchovávať v elektronickej podobe. Ďalším krokom bude naskenovanie listov vlastníctva.

Čo sa zmení na práci zamestnancov správy katastra?

Pracovník bude robiť úkony len s podkladmi v počítači. Teraz ich musí vyhľadávať, študovať, zapisovať. Údaje pri povoľovaní vkladu bude mať v počítači, keď listina postúpi ďalej k zapisovateľovi, ten ich len v počítači potvrdí.

Aktualizácia mapy, ktorá je už vo vektorovej, teda v digitálnej podobe, sa uskutoční zároveň so zápisom. Dnes zamestnanec katastra zapíše istý počet listín, vezme červené tušové pero, ide do dokumentácie a zakresľuje ich v mapách. Ľudské omyly sa v starom systéme nedajú dosť dobre odstrániť.

SkryťVypnúť reklamu

Je v katastrálnej agende niečo, čo sa do elektronickej podoby nebude dať preniesť?

Nie. Dnes kataster vyžaduje, aby už aj grafická časť geometrických plánov bola v elektronickej podobe. V takej prichádzajú a dajú sa hneď zapracúvať. Textové časti, teda výmery nebolo zatiaľ treba, teraz bude nutné aj tie odovzdávať. Staré geometrické plány, ktoré budú prílohou k listinám, budeme musieť postupne prerobiť do elektronickej podoby.

Postará sa viacúčelový kataster o definitívny odsun papierových písomností do histórie?

Rozhodne áno. Listy vlastníctva budeme postupne skenovať, nadobudnú digitálnu podobu, viac-menej na pozeranie. Ďalší vývoj listu vlastníctva odo dňa prechodu na viacúčelový kataster bude už len v elektronickej podobe.

Papierové mapy, ktoré zvektorizujeme sa stanú archívnymi. Kedy sa tak stane, je ťažké povedať. Pri zhotovovaní registrov obnovenej evidencie pozemkov vytvárame aj vektorové mapy. Do roku 2011, ak sa podarí dokončiť registre, by mali byť vektorové mapy na celom území Slovenska. Potom papierové mapy stratia význam.

SkryťVypnúť reklamu

Treťou časťou agendy sú listiny od roku 1964, smerujeme k tomu, aby sme ich dokázali podávať v elektronickej podobe. Kataster by bol pripravený, ale chýba legislatíva. Prijať listiny so zaručeným elektronickým podpisom by bolo možné. Listina má však prílohy s podpismi ľudí, ktorí sú účastníkmi konania, geometrické plány, rozhodnutia o stavbách. Všetky tieto papierové časti, ktoré sú súčasťou návrhu na vklad či dedičstvo zatiaľ nevieme dostať so zaručeným elektronickým podpisom.

Aké vidíte riešenie?

Predbežne to ideme riešiť tak, že v novele katastrálneho zákona je návrh na takzvané oznámenie o vklade, a to by bolo elektronické. Záujemca, ktorý chce dať návrh na vklad, by na katastrálnom portáli vyplnil údaje svoje i údaje ostatných účastníkov konania, predmet zmluvy a my by sme vedeli v predstihu, že takýto návrh príde. Bol by motivovaný tým, že správny poplatok bude mať o päťsto korún nižší a my by sme mali údaje už v elektronickej podobe. Keď donesie papierovú formu, len sa skontrolujú údaje, či sedia a všetko pokračuje v elektronickej podobe. Okrem toho by sa pri podaní mali listiny naskenovať, čo sa teraz ešte nestíha robiť.

SkryťVypnúť reklamu

Bezplatný kataster na internete u nás funguje vyše pol roka. Je o informácie z neho stále taký záujem ako pri jeho rozbehu, napriek tomu, že údaje majú len informatívny charakter?

Záujem je stále obrovský. Zatiaľ sú na ňom údaje nepoužiteľné na právne úkony, nie sú on-line aktualizované, takže nemusia byť hodnoverné. Je to informatívny portál. Ale napríklad na správe katastra v príslušnom okrese občanovi nevedia podať momentálne informácie z iného katastra, na internete je pokrytie z celého Slovenska.

Počítate s častejšou aktualizáciou údajov?

Pravdepodobne to po zavedení viacúčelového katastra pôjde rýchlejšie, uvidíme, aká bude potreba. Nemal by byť problém s 24-hodinovou aktualizáciou.

Budú sa dať údaje z katastra na internete časom použiť aj na právne úkony?

SkryťVypnúť reklamu

Počítame s tým. Zákon nás zaväzuje vydávať od 1. júna tohto roku výpisy z listu vlastníctva použiteľné na právne účely v elektronickej podobe, čiže so zaručeným elektronickým podpisom. Predpokladáme, že ich budeme najskôr poskytovať notárom, tí potrebujú zaručený elektronický podpis. Bežný občan, ktorý nemá zaručený elektronický podpis nevie, ako by mal s elektronickým listom naložiť. Keď si list vlastníctva vytlačí, má ho opäť len v papierovej podobe.

Sme schopní poskytovať tieto služby, ale vzhľadom na to, ako sa dáta historicky tvorili, stále nemáme istotu, že sú správne. Musíme ich porovnávať s papierovými, kontrola je nutná. Výpisy so zaručeným elektronickým podpisom zrejme nebudeme vydávať plne automatizovane, ale ak o ne občania požiadajú, do 24 hodín im ich budeme schopní vydať.

SkryťVypnúť reklamu

Ako to bude s platbou za tieto služby?

To ešte nie je zatiaľ doriešené. Sú to správne poplatky a s nimi je veľký problém, čo sa týka platobného portálu. Máme pripravené alternatívy, rokujeme aj s úradom vlády, ktorý spravuje ústredný portál verejnej správy, asi by sa dali poplatky riešiť cez nich, alebo cez projekt elektronická podateľňa.

Je vydávanie výpisov použiteľných na právne účely v elektronickej podobe k 1. júnu reálne aj v Bratislavskom kraji, ktorý má ešte stále problém s dodržiavaním zákonných lehôt vo vkladovom konaní?

Za minulý rok sme mali tri správy katastra, ktoré neplnili zákonné lehoty v rámci vkladového konania. Bratislava je už z pohľadu vkladových konaní na tom veľmi dobre. Čo sa týka termínov, je na tom horšie Senec, kde je rozsiahla individuálna bytová i priemyselná výstavba. Na seneckom katastri odhadujú, že tam v tomto roku predložia záujemcovia 3000 geometrických plánov, už teraz sa ich počet blíži k tisícke. To je neporovnateľné s ktorýmkoľvek porovnateľným okresom na Slovensku. Na východnom Slovensku má obdobný okres ročne do tisíc geometrických plánov. Snažíme sa dosiahnuť zákonnú lehotu aj tam, momentálne Sencu vypomáhajú pracovníci z katastrálneho úradu v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

Mali ste už podnety na súdne žaloby za nedodržanie zákonných lehôt?

V minulosti sme mali zopár takých žalôb, dnes iba výnimočne. Ich úspešnosť závisí od preukázania vzniknutej

škody.

Denisa Čimová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 665
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 345
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 662
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu