BRATISLAVA. Návrh zákona o cestnej premávke, ktorý v stredu odobrila vláda, rozhneval kamiónových dopravcov. Nákladným autám by zakázal používať diaľnice, rýchlostné cesty i cesty I. triedy už aj počas pracovného týždňa. Podobné celoročné obmedzenie neplatí nikde v Európskej únii.
Kamionisti dnes majú zakázané jazdiť cez sviatky a nedele, po novom by museli zaparkovať už v piatok o štvrtej popoludní, aby uvoľnili cesty víkendovým turistom. Do pohybu by sa mohli dať až po ôsmej večer.
„V tom čase nákladné vozidlá brzdia cestnú premávku a často sú dôvodom dopravnej nehody, čo najmä smerom z hlavného mesta vedie k úplnému upchatiu ciest,“ vysvetľuje zámer minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.
Nebude kde parkovať
Zákaz by mal začať platiť od októbra, ak ho v navrhovanom znení schváli parlament. Dopravcovia tomu chcú zabrániť. Nariadenie považujú za diskriminačné a likvidačné a na cestách podľa nich spôsobí chaos. „Aby si úradníci na ministerstve dokázali spraviť predstavu, ako to v piatok bude na cestách vyzerať, je možné, že im to v niektorý piatok v blízkej budúcnosti ukážeme,“ hovorí generálny tajomník združenia dopravcov ČESMAD Pavol Reich.
Slovenské diaľnice ani ostatné cesty nie sú podľa dopravcov na takéto opatrenie pripravené.
„Na najvyťaženejšej trase, rýchlostnej ceste R1 z Trnavy do Zvolena, prejde v piatok medzi štvrtou a ôsmou 863 nákladných vozidiel. Parkovacích miest pre kamióny je na celom úseku len 40,“ hovorí prezident ČESMADu Peter Halabrín.
Podobné je to na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Považskou Bystricou, kde v tom čase prejde 337 kamiónov a kde je len 140 parkovacích miest. „Kde ostanú tieto autá stáť, v odstavnom pruhu na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste na krajnici?“ pýta sa Halabrín. Upozorňuje tiež, že polovica našich odpočívadiel nemá sociálne zariadenia. Polícia oponuje, že opatrenie vítajú vodiči osobných áut, ktorých je na cestách podstatná väčšina.
„Pokiaľ kamiónová doprava skvalitní svoju logistiku, budú postačovať i súčasné parkovacie miesta,“ povedal hovorca policajného prezídia Martin Korch. Polícia podľa neho navyše znížila počet hodín, keď platí zákaz, mimo letnej turistickej sezóny na osem – po štyri v piatok a v nedeľu podvečer.
Kamionistom dáva za pravdu Národná diaľničná spoločnosť. „Odpočívadiel určite nie je dosť, už dnes je na nich najmä v noci značný pretlak. Boli projektované podľa historických noriem,“ tvrdí hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Na nové parkoviská alebo truck centrá, bežné pri diaľniciach v zahraničí, spoločnosť nemá peniaze.
Žiadajú výnimku
V únii v piatok obmedzujú jazdu kamiónov Česko, Grécko, Poľsko, Portugalsko a Rumunsko, všetky len v lete. To by neprekážalo ani našim dopravcom.
Kamionisti sa tiež obávajú, že na hraniciach sa v piatok od štvrtej začnú tvoriť kolóny ako pred vstupom do Schengenu, a o ôsmej sa dajú do pohybu. „Hoci budeme od rodín možno pár kilometrov, dostaneme sa k nim až o niekoľko hodín,“ hovorí kamionista a prezident Slovenskej únie vodičov Ján Mlynár.
Únia preto navrhovala, aby polícia dala slovenským kamionistom výnimky na dojazd za rodinami.
Čo je v návrhu
Zákon navrhuje obmedzenie kamiónovej dopravy na diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách I. triedy:
V piatok alebo posledný pracovný deň pred sviatkom v čase od 16.00 do 20.00.
V prvý deň pracovného pokoja a v sobotu, ak nasleduje po pracovnom dni v období od 1. júla do 31. augusta od 7.00 do 19.00.
V posledný deň pracovného pokoja od 16.00 do 20.00.
Výnimkou je jednodňový sviatok uprostred týždňa, keď platí obmedzenie od 16.00 do 20.00 a neplatí deň pred ním.