poradne v Liptovskom Mikuláši.
Možno žiakov rozdeliť na študijné a neštudijné typy?
"Áno, sú deti, ktoré sa rady učia a zodpovedne pristupujú k svojim školským povinnostiam, a na druhej strane sú deti, ktoré si k teoretickému nadobúdaniu vedomostí ťažšie hľadajú cestu a uprednostňujú skôr praktické činnosti. Tieto sa skôr uplatnia v učebných odboroch."
Ak nemal žiak záujem o učenie na základnej škole, je nádej, že sa prebudí na strednej?
"V poradenskej praxi sa stretávame aj s takýmito prípadmi. Ide najmä o chlapcov. Keď sa nájdu vo vhodnom študijnom alebo učebnom odbore, ich študijné výsledky sa zvyknú zlepšiť. Aj slabo prospievajúci žiak na základnej škole, ktorý má dobré rozumové predpoklady, je schopný zvládnuť vysokoškolské štúdium."
Stretávate sa často s tým, že sa predstavy dieťaťa a rodiča pri výbere školy líšia?
"Áno. Neraz sa v psychologickej praxi stretávame s tým, že predstava dieťaťa sa líši od priania rodiča, prípadne rodič necháva rozhodnutie na dieťati, ktoré nemá jasnú predstavu o svojom budúcom povolaní."
Čo sa s tým dá robiť?
"V tomto smere môže byť nápomocná pedagogicko-psychologická poradňa, ktorá ponúka pre žiakov deviateho ročníka základných škôl kariérové poradenstvo. Spočíva v zistení rozumových schopností, špeciálnych schopností a zručností, posúdení záujmov a osobnostných predpokladov."
Podľa podaných prihlášok na stredné školy majú deviataci najväčší záujem o gymnáziá a obchodné akadémie. Dá sa vysvetliť, čo je za tým?
"Ambíciou mnohých deviatakov a ich rodičov je, aby v budúcnosti dosiahli vysokoškolské vzdelanie. Tomu podriaďujú aj výber strednej školy. Gymnázium by mali uprednostňovať tí, čo sa radi učia, odbornú školu tí, čo chcú mať v rukách čím skôr profesiu."
Nakoľko rodičia prihliadajú na uplatnenie budúcej profesie na trhu?
"Rodičia väčšinou takto ani neuvažujú, skôr prihliadajú na to, aby dieťa dosiahlo čo možno najvyšší stupeň vzdelania. V tejto fáze neuvažujú o tom, či syn, či dcéra budú, alebo nebudú v budúcnosti pracovať v profesii, ktorú vyštudujú.
Dnes sa na gymnáziá už hlásia aj priemerní žiaci s trojkami a bývajú prijatí. Neutrpí tak prestíž týchto škôl?
"Za výber žiakov je zodpovedné vedenie školy, ktoré určuje prijímacie kritériá."
V záujme deviatakov úplne prepadajú poľnohospodárske učilištia a učilištia vôbec. Je to tak, že remeslo sa už nenosí?
"Od vzniku združených stredných škôl a spojených škôl, ktoré mali zefektívniť výchovno-vzdelávací proces v odbornom vzdelávaní, je na stredných školách dostatok voľných miest. Najskôr sa naplnia štvorročné študijné odbory s maturitou a na trojročné učebné odbory sa dostávajú najslabší žiaci. Paradoxom je, že na trhu práce je nedostatok kvalifikovaných remeselníkov a absolventi týchto učebných odborov bez ťažkostí nachádzajú uplatnenie."