Mnohí nemeckí spotrebitelia siahli ihneďpo nedávnej afére Lidlu so špicľovaním zamestnancov po najťažšej a najúčinnejšej zbrani – prestali tam nakupovať. Lidl ubezpečuje, že prístup k zamestnancom sa zmení k lepšiemu.
LUXEMBURG, BERLÍN. Nemecký reťazec Lidl sa musí naučiť správať inak, ako to robil doteraz. Nútia ho k tomu niektorí jeho zákazníci, ktorí na aféru so špicľovaním zamestnancov reagovali bojkotom.
Problémy sa začali potom, čo týždenník Stern odhalil, že Lidl špehoval svojich zamestnancov v niektorých filiálkach prostredníctvom kamier. Osobitne najatí detektívi vypracúvali dokonca protokoly o správaní sa zamestnancov.
Zmena štýlu
Lidl už tieto praktiky ukončil a medzičasom sa za ne ospravedlnil. Koncernový šéf Klaus Gehrig sa dokonca rozhodol pre mediálnu ofenzívu a v minulých dňoch poskytol celú sériu rozhovorov. Ide o mimoriadny krok, lebo Lidl patril dlhé roky medzi spoločnosti, ktoré o sebe hovorili veľmi málo.
Gehrig vo verejnoprávnej televízii SWR priznal, že koncernu sa znížil obrat. „Niektorí zákazníci napísali, že už k nám nebudú chodiť nakupovať – a toto sme zaznamenali aj na obrate.“ Dodal však, že podľa neho tým zákazníci netrestajú firmu, ale jej zamestnancov.
V interview pre denník Heilbronner Stimme Gehrig podčiarkol, že po špicľovacom škandále Lidl zmenil prístup k zamestnancom. „Kto sa nebude pridržiavať nových pravidiel, ten u nás nemá miesto,“ vyhlásil s rezolútnym podtónom.
Medzi iným zavedie Lidl možnosť, aby podriadení mohli hodnotiť svojho šéfa. Z tohto dôvodu uzrel svetlo sveta už pred časom „projekt tímová kultúra“, ktorý po nedávnej afére nadobudol nový význam.
Ľudí lákajú nákupnými akciami
A prekvapenie čaká aj na zákazníkov. Lidl sa dôkladne pripravoval na zamýšľanú fúziu konkurenčných reťazcov Netto a Plus rozsiahlou ponukovou akciou.
Zlúčenie Netto a Plusu však narazilo na odpor Protimonopolného úradu. Predstavitelia Lidlu sa rozhodli, že špeciálne ponukové akcie nezrušia.
Úžitok z toho môže mať 30 miliónov zákazníkov v Nemecku. Museli by sa však rozhodnúť, že v Lidli začnú znovu nakupovať.