Priemerných 36,8 roka (podľa sčítania ľudu)? Zarábal/–a by mesačne 20 146 Sk hrubého (priemerná mzda v slovenskom hospodárstve)? Keby sme sčítali všetky parametre ľudí a vydelili ich počtom obyvateľov, dostali by sme priemerné vzdelanie, priemerné bývanie, priemerné IQ, a tak ďalej.
Dlho som si myslel, že priemerný spotrebiteľ neexistuje. Veď, ako by asi taký priemerný človek mohol vyzerať? Spolovice muž, spolovice žena? Koľko by mal rokov? Priemerných 36,8 roka (podľa sčítania ľudu)? Zarábal/–a by mesačne 20 146 Sk hrubého (priemerná mzda v slovenskom hospodárstve)? Keby sme sčítali všetky parametre ľudí a vydelili ich počtom obyvateľov, dostali by sme priemerné vzdelanie, priemerné bývanie, priemerné IQ, a tak ďalej.
Ozaj, kde by takáto priemerná bytosť žila? Niekde na polceste medzi mestom a dedinou, kdesi uprostred Slovenska, napríklad na Hájnom grúni (geografický stred Slovenska)?
Nie, takýto priemerný spotrebiteľ rozhodne nemôže existovať, inak by „priemerný Slovák“ musel byť riadnym exotom.
A predsa existuje
Po mnohých a mnohých prieskumoch spotrebiteľského správania som však dospel k názoru, že priemerní spotrebitelia predsa len existujú. Nie ako spriemerovaná veličina charakteristík obyvateľov Slovenska, ale ako konkrétni ľudia vyznačujúci sa špecifickým spotrebiteľským správaním. Vo viacerých prieskumoch vytvárajú homogénnu skupinu – typ, ktorý sa dá nazvať Nezaradení, Vyrovnaní, Štandard alebo jednoducho Priemer.
Ide o ľudí, ktorí vyznávajú „zlatú strednú cestu“. Nechcú sa odchyľovať od priemeru. Z hľadiska nákupného správania sa ide o submisívnych, nenáročných spotrebiteľov, ktorí sú spokojní s tým, čo je. Nepotrebujú veľa možností na výber, kupujú to, čo sa im osvedčilo. Nie sú príliš ochotní skúšať nové výrobky. Nezvyknú sa sťažovať. Ak kúpia pokazený výrobok, je im trápne ho ísť reklamovať. Nechcú byť stredobodom pozornosti. Len, preboha, nevytŕčať z davu!
Priemerný neznamená väčšinový
Paradoxné je, že priemerní spotrebitelia nie sú masovo rozšírení. Tvoria iba 11 percent všetkých slovenských spotrebiteľov. Ak hádate, že sú to predovšetkým starší ľudia, poznačení nedostatkovou ekonomikou, mýlite sa.
Viac ako polovicu „priemerných“ tvoria ľudia od 20 do 39 rokov. Takmer polovica z nich žije na vidieku. Popri výchove detí a zveľaďovaniu obydlia nemajú iné záujmy. Za ničím sa neženú. Žijú si svoj šťastný každodenný život.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants