iemyselného areálu, akéhosi žilinského Down Townu, teda nového centra mesta.
Panoráma Žiliny by sa v najbližšom čase mala radikálne zmeniť. "Veža Ciss City bude prvou lastovičkou. Dokončiť ju chceme v roku 2013. Našou víziou je však, že kompletný down town bude postavený do päťdesiatich rokov," hovorí Milan Cibulka, konateľ spoločnosti CISS z Martina.
V Žiline podľa neho nie je lepší priestor, kde by mohol ich projekt vzniknúť. "Nie sme v tom sami, naša veža by však mala byť dominantou," hovorí Cibulka. Stavbu, ktorá by sa po svojom dokončení mala stať najvyššou nielen v širokom okolí, ale na celom Slovensku, chcú postaviť v momentálne chátrajúcej priemyselnej zóne. Umiestniť by tu chceli garážové státia, obchodné priestory, reštaurácie, byty, hotel, kancelárske priestory.
Všetko vyrastie vedľa plánovaného diaľničného privádzača, po ktorom sa do Žiliny dostanete z Bratislavy, či Košíc. Nasledovať by mali ďalšie objekty.
Doprava najlepšiA v meste
"Ak výškové budovy rastú v centre mesta, býva problémom dopravné napojenie. Na mieste, kde plánujeme výstavbu my, bude najlepšie v meste. Práve preto si myslím, že by tu mohli vyrásť aj ďalšie objekty," hovorí Alexander Koban, autor myšlienky Ciss City z architektonickej kancelárie Kobach architects.
Privádzač zároveň oddelí celý areál od najbližšieho sídliska. "Našou snahou je vytiahnuť zahusťovanie sídlisk a centra mesta do časti, ktorá je na to predurčená," hovorí Cibulka.
Priestor, kde chcú stavať, potrebuje nové využitie. Už v týchto dňoch tu plánuje svoje investície aj niekoľko ďalších firiem. "O pár rokov bude toto územie veľmi zaujímavé, nielen pre nás, ale aj iných. My sme tu len prví," hovorí Koban. Areál si predstavujú ako miesto, kde by sa sústredili stavebníci a pre stavbu by tu bolo možné dostať všetko. Organizovali by sa tu aj konferencie a výstavy.
Postaviť najvyššiu budovu na Slovensku cieľom projektu nebolo, vraj to tak len vyšlo. "Myslím, že objekty v Bratislave pôjdu rýchlo omnoho vyššie. V tejto fáze prípravy je to však momentálne pravdepodobne najvyšší projekt," hovorí Koban. Myšlienka podľa neho bola daná už dávnejšie a po konzultáciách s mestom vyšlo spomínaných 42 podlaží a 144 metrov.
Čakajú na územné rozhodnutie
Štúdia je v pôvodnej podobe už pred územným rozhodnutím. Posudzovanie vplyvu na životné prostredie je hotové, ministerstvo s projektom problém nemalo. Plány by však ešte drobnými zmenami mohli prejsť. "Možno pridáme ešte jedno podlažie parkovacích plôch a pôjdeme ešte viac do zeme. Jedna vec je platná norma na počet parkovacích miest, druhá vec je zasa reálna potreba. Normy sú dnes už zastaralé," hovorí Alexander Koban.
Tento rok by sa s projektom chceli dostať po stavebné povolenie. Keď všetko pôjde podľa predpokladov, budúci rok plánujú začať stavať. Stavba by mohla trvať dva, dva a pol roka.
Mesto a miesto má potenciál
Žilina je významné centrum a vždy bola významná dopravná križovatka. Príchodom kórejských automobiliek sa v regióne vytvoril trojuholník Žilina - Ostrava - Katovice. Kia do Žiliny stiahla veľké množstvo ľudí zo severného Slovenska. Firmy tu potrebujú kvalitné zázemie, rovnako ako ľudia byty.
"V tejto časti sa nachádza rieka Rajčianka, je tu diaľničné pripojenie a železnica. Myslím, že je to najlepšie miesto, kde by mohlo vyrásť nové, obchodno-administratívne centrum Žiliny," hovorí Cibulka. V okolí rieky by chceli aj oddychovú zónu, cyklotrasy a rôzne športoviská.
Postoj samosprávy zatiaľ s otáznikom
Proti projektu sa celkom odmietavo nestavia ani mesto. Vraj vyzerá zaujímavo. "Odbor hlavného architekta sa týmto projektom už dlhšie zaoberá. Zatiaľ však nebola ukončená odborná diskusia. Preto ešte nie je celkom jasné, či je mesto Žilina pripravené na stavbu takéhoto rozsahu a či bude tento projekt akceptovať," povedal hovorca mesta Martin Barčík. V každom prípade rozvoj zóny, kde má byť projekt, umiestnený mesto víta, pretože ide o revitalizáciu bývalého priemyselného pásma.
Investor v konečné kladné stanovisko pevne verí. "Od mesta sme dostali na úvod rokovaní kladné vyjadrenie a verím, že sa zhodneme. Myslím, že každý primátor by takúto stavbu privítal. Veď ideme robiť poriadok v priemyselnej zóne. Nejdeme stavať nikde v centre, alebo nebodaj v pamiatkovej zóne," vysvetľuje Koban.
S hlavným architektom mesta sa podľa neho zhodli, že práve toto územie by na takúto výstavbu mohlo byť vhodné.
Záujem o prenájom isto bude
Potenciálnych záujemcov o prenájom vo svojej veži ešte nemajú. "Ešte čakáme na vydanie územného rozhodnutia, akonáhle ho budeme mať, môžeme začať rokovať s potenciálnymi záujemcami," hovorí Cibulka.
Toho, že nebude záujem sa neboja. "Vôbec sa neobávame, že by sme našich 42 podlaží nenaplnili," hovorí Cibulka. Projekt veže v tvare očnej šošovky a celého nového žilinského Down Townu, ktorým sa inšpirovali v USA, podľa predstaviteľa spoločnosti Ciss možno vyzerá futuristicky, mesto by však oživil.
Nielen samotnú myšlienku, ale aj stavebný materiál chcú použiť taký, aby za pár rokov nezostarol.
Michal Trško