BRATISLAVA. Časopis Stern odhalil v stredajšom vydaní obrovský škandál. Nemecký diskontný gigant Lidl vlani špehoval zamestnancov takým spôsobom, ktorý presahuje všetky civilizované normy – nielen v Nemecku.
Stern má k dispozícii stovky interných zápisníc Lidlu, v ktorých je precízne zaznamenané, kedy a ako často išiel ten ktorý pracovník na toaletu, kto má asi s kým viac ako priateľský vzťah, kto sa dostatočne nesústreďuje na prácu a podobne. Väčšina týchto protokolov pochádza z filiálok Lidlu v Dolnom Sasku. K nim sa pridružujú správy z predajní v Porýní-Falcku, Berlíne a Šlezvicku-Holštajnsku.
Kamery sú však nainštalované aj v predajniach Lidlu na Slovensku. Potvrdila to Sandra Kipeťová z tlačového oddelenia spoločnosti Lidl. Dôvodom je podľa nej bezpečnosť a ochrana majetku.
Sťažnosti na kamery v predajniach Lidl na Slovensku doteraz neboli, povedala organizačná riaditeľka pracovnej agentúry Index Nosluš Darina Mokráňová. „Naši brigádnici v Lidli sa na prítomnosť kamery zatiaľ nesťažovali. Ani na to, že by boli nejako použité proti nim.“
Čo sa dialo v Nemecku
Špehovanie zamestnancov prebiehalo podľa jednotného vzoru: v pondelok ráno nainštalovali detektívi, ktorých si najal Lidl, v príslušnej filiálke päť až desať miniatúrnych kamier. Vedúci filiálky takisto nič nevedel, dostal len informáciu, že ide o boj proti zlodejom. V skutočnosti však detektívi presne sledovali aktivity zamestnancov.
Niekoľko ukážok: „Pracovné sily pani E. a pani F. sa rozprávajú po poľsky – aj pred zákazníkmi!“ „Pani J. vedie už pol hodiny súkromné telefonické hovory. Treba zistiť, koho volala.“ „Pani T. je pri pokladnici a vyberá od zákazníka peniaze. Zachváti ju pritom kýchanie. Namiesto toho, aby sa nakrátko otočila bokom a dala si pred ústa ruku alebo vreckovku, neprestáva skenovať a pokračuje v kýchaní na produkty zákazníka.“
Koncern Lidl neodškriepil existenciu takýchto protokolov. Tvrdí však, že nešlo o špicľovanie pracovníkov, ale predovšetkým o boj proti krádežiam. Medzičasom Lidl vyhlásil, že okamžite zrušil zmluvy s detektívnymi kanceláriami a podľa internetového vydania Sternu sa postihnutým zamestnancom ospravedlnil. Či mu to pomôže na zachránenie imidžu, je však otázne.
Monitorovanie zamestnancov Lidlu u nás
„V našich predajniach máme inštalovaný kamerový systém na ochranu pred trestnou činnosťou a proti poškodeniu majetku,“ povedala Sandra Kipeťová z tlačového oddelenia spoločnosti Lidl. Kamery sledujú dodržiavanie bezpečnostných predpisov. Tým sa má predísť škodám na majetku zamestnávateľa, ale aj zamestnancov.
„Kamery sú inštalované viditeľne v priestoroch, kde nenarušujú osobnú slobodu zamestnancov ani zákazníkov,“ povedala Kipeťová. Kamerový systém nie je podľa nej inštalovaný v priestoroch určených pre zamestnancov.
U nás sú sledované len prevádzkové priestory, ako je predajná plocha, sklad či kancelária vedúceho predajne. Zákazníkov upozorňuje na prítomnosť kamier oznam na vstupných dverách jednotlivých predajní. Zamestnanci sú s kamerami v predajni oboznámení pri podpise zmluvy, povedala Kipeťová.
Kamery sú inštalované viditeľne v priestoroch, kde nenarušujú osobnú slobodu zamestnancov ani zákazníkov.
Sandra Kipeťová, Lidl