Kontrola na školách: bufety lákajú na sladké

Do očí najviac bijú menej zdravé jedlá, aj keď ponuka je dostatočne široká. Také sú výsledky našej návštevy vo dvoch bratislavských školských bufetoch, ktorú sme absolvovali spolu s Alžbetou Béderovou, vedúcou lekárkou Poradne zdravia v Ružinove.Základná

škola na Vrútockej ulici má vo svojich vstupných priestoroch malý bufetík. Vznikol na podnet rodičov a funguje druhý školský rok. Prevádzkuje ho matka jedného z detí. Ponúka niekoľko druhov bagiet, sladkosti, keksíky, nápoje, ale aj základné školské potreby. Bagety majú dva rozmery, tie väčšie si kupujú starší žiaci z vyšších ročníkov, menšie stačia deťom na prvom stupni. Každý deň predajú asi 30 bagiet. K nim si deti najčastejšie kupujú ľadový čaj, minerálky, multivitamínové nápoje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Darina Bezáková, riaditeľka školy hovorí, že bufet slúži aj učiteľom. Otvorený je počas prestávok, cez prvú si môžu nakúpiť žiaci prvého stupňa, cez druhú starší. Cez veľkú prestávku toho veľa nestihnú, povinne chodia von. Podľa riaditeľky sú žiaci až veľmi ovplyvnení reklamou, na laviciach majú bežne kokakolové nápoje donesené z domu. Z rodiny si neprinášajú zdravé návyky v stravovaní. V škole chce mliekarenská firma Rajo od septembra na tri mesiace skúšobne namontovať automaty na mliečne nápoje.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotenie lekárky Béderovej:

"Je to skromný bufet čo sa týka samotnej vizáže aj vystavenia tovaru. Deti tu nemá čo prilákať, sortiment nie je veľký, kupujú len osvedčené veci. Pozitívom ponúkaných bagiet bolo to, že neobsahovali rôzne prímesi pochutín, ako napríklad tatársku omáčku. V ponuke bola aj tuniaková bageta, čo je dobre, ale podľa predávajúcej majú o ňu deti malý záujem. To svedčí o tom, že deti z domu nie sú zvyknuté na ryby.

V sortimente boli aj jogurty, čo je kladom. Nevyhovujúce boli rôzne slané pochutiny a chrumky. To by sa deťom nemalo ponúkať.

Zásadne mi tu chýbalo ovocie. Pani riaditeľka sa však tejto myšlienky hneď chytila a dohodla sa s majiteľkou, že ho vyskúšajú zaradiť do ponuky.

Väčšina nápojov bolo sladených, minerálky, ktoré by som odporúčala, boli umiestnené v spodných regáloch. Ak sa ale dieťa pred obedom napije sladeného nápoja, utlmí to jeho chuť na kompletný obeda.

SkryťVypnúť reklamu

Odporúčanie

Menej ponúkať sladené nápoje a viac nízkosýtených minerálok. Zaradiť ovocie.

Školský bufet v priestoroch Gymnázia Ivana Horvátha je tiež umiestnený pri vchode do školy a tvorí ho samostatná predajná jednotka.

Sortiment je oveľa bohatší, popri jogurtoch sú vo vitríne aj šaláty, kuracie a šunkové bagety, s drezingom aj bez neho, v ponuke je napríklad aj hotdog. Dievčatá si často kupujú detské ovocné výživy. Na pulte je aj ovocie, jablká a banány. Aj tu sú doplnkovým tovarom školské potreby. Podľa majiteľky veľa študentov prichádza do školy bez desiatej a stravu si kupujú pravidelne v bufete.

Sladkosti kupujú bez rozdielu chlapci a j dievčatá. "Sortiment rozširujem a inovujem podľa chutí študentov," hovorí majiteľka.

SkryťVypnúť reklamu

Hodnotenie lekárky Béderovej:

"Sortiment je tu široký, zodpovedá priestorovým možnostiam a v podstate sa nelíši od bežného bufetu. Je tu ale veľmi veľa slaných vecí, zemiakové lupienky, krekery, čipsy. V chladiarenskom boxe bolo síce veľa výrobkov, ale napríklad jogurty boli až v najspodnejšom regáli. Veľa robí aj to, ako je tovar vystavený a či láka. Zdravý sortiment tu síce majú, ale je zle uložený. To isté sa týka aj nápojov. Minerálok tu bolo viacero druhov, opäť ale mimo pohľadu zákazníka. V úrovni očí boli sladené nápoje.

V ponuke je až priveľa sladkostí, veľa výrobkov z pizze, ktoré sú dosť mastné. Pozitívnejšie by som hodnotila ponuku hotdogov z hydinových párkov s horčicou a kečupom.

Odporúčanie

Kladom tohto bufetu je ovocie, ponuka by ale mohla byť rôznorodejšia. Negatívom je veľa slaných vecí a prílišné množstvo sladkostí. Šaláty by nemuseli byť v ponuke každý deň. Uloženie sortimentu láka skôr ku kúpe nezdravého ako zdravého tovaru.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 665
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 435
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 345
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 436
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 662
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 950
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu