Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky
ZHRUBA POLOVICU SUMY POTREBNEJ NA VSTUP DO SCHENGENU ZAPLATILA ÚNIA. ZVYŠOK VLÁDNY ROZPOČET

Vstup do Schengenu nebol zadarmo

Pohyb bez hraničných kontrol v rámci schengenského priestoru a ochrana jeho vonkajšej hranice nás stála vyše tri a pol miliardy slovenských korún.

BRATISLAVA. Občania na Slovensku zaplatili za voľný pohyb v rámci schengenského priestoru do svojho vstupu 21. decembra minulého roka vyše 100 miliónov eur. Najdrahšou položkou bola ochrana hranice s Ukrajinou.

Pri kurze v tom čase nás Schengen stál viac ako 3,5 miliardy korún. Kurz 35,81 koruny za euro použitý na prepočet medzi eurami a korunami je orientačný a vychádza z priemerného kurzu Národnej banky Slovenska za roky 2006 až 2007.

Schengenský prechodný fond je nástrojom komisie

Suma je podľa Vladimíry Hrebeňákovej z komunikačného odboru ministerstva vnútra predbežná, pretože správa o financovaní schengenskej hranice sa do vlády ešte len pripravuje.

Skryť Vypnúť reklamu

„Spracovanie tohto materiálu nám vyplýva z povinnosti ukončenia čerpania financií z finančného fondu európskej komisie, čiže Schengenského prechodného fondu,“ povedala.

Schengenský prechodný fond (SPF) je podľa Hrebeňákovej finančný nástroj Európskej komisie, ktorý mal pomôcť novým členským štátom financovať úkony spojené so zabezpečením vstupu do schengenského priestoru.

Zo Schengenského prechodného fondu bola zaplatená viac ako polovica výdavkov súvisiacich s naším vstupom do schengenského priestoru. Ministerstvo vnútra pritom dostalo z tohto fondu takmer 85 percent.

Zvyšok nákladov si rozdelili ministerstvo dopravy, ministerstvo financií a ministerstvo zahraničných vecí.

Slovensko sa zaviazalo spolufinancovať Schengenský prechodný fond z rozpočtových kapitol jednotlivých ministerstiev vo výške dane z pridanej hodnoty (DPH) sumou viac ako desať miliónov eur. Jednotlivé ministerstvá však míňali zo svojich rozpočtov častokrát aj viac ako povinných 19 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

Namiesto ministerstva platilo letisko

Ministerstvo vnútra minulo najviac peňazí na zabezpečenie ochrany hranice Slovenska s Ukrajinou, do hraničných priechodov a do schengenského informačného systému. Ministerstvo zahraničných vecí malo podľa hovorcu Igora Skočeka výdavky napríklad na satelitné spojenia s našimi ambasádami, budovanie vízového informačného systému, výdavky súvisiace s technickým vybavením a stavebnými úpravami konzulárnych úradov Slovenska v zahraničí.

Ministerstvo financií malo výdavky na Colné riaditeľstvo a ministerstvo dopravy podľa hovorkyne Márie Cupákovej vyplatilo všetky peniaze zo SPF letisku M. R. Štefánika. „Ministerstvo dopravy z vlastného rozpočtu výdavky nemalo. Daň aj ostatné výdavky hradilo letisko,“ povedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetky ministerstvá upozorňujú, že sumy, ktoré uvádzajú, sa skladajú z množstva nižších súm prepočítavaných vždy aktuálnym kurzom, preto je ťažké vyjadriť presnú výslednú cenu.

Po Európe sa cestuje čoraz jednoduchšie

Schengenský priestor je územie časti Európy, v ktorom môžu osoby voľne prekračovať hranice na ktoromkoľvek mieste zmluvných štátov, bez toho, aby museli prejsť hraničnou kontrolou.

Vznikol 14. júna 1985 podpisom dohody piatich zakladajúcich štátov – Belgicka, Luxemburska, Holandska, Francúzska a Nemecka. Funguje tu voľný pohyb osôb a tovaru v záujme dokonalejšej hospodárskej spolupráce.

Od decembra minulého roku sú členmi schengenského priestoru noví členovia Európskej únie – Česko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, Maďarsko, Malta, Poľsko, Slovinsko a Slovensko. Nie však Bulharsko , Rumunsko a Cyprus. Zo starých členov v Schengene zatiaľ chýba Írsko a Veľká Británia.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem štátov z únie do Schengenu patria aj Island a Nórsko. O členstve rokuje Švajčiarsko.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  7. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  8. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  2. Dáma s pávím pierkom
  3. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  4. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  7. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  8. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  10. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 938
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 10 312
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 704
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 795
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 421
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 406
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 059
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 720
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 033
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 592
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu