BRATISLAVA. Občania na Slovensku zaplatili za voľný pohyb v rámci schengenského priestoru do svojho vstupu 21. decembra minulého roka vyše 100 miliónov eur. Najdrahšou položkou bola ochrana hranice s Ukrajinou.
Pri kurze v tom čase nás Schengen stál viac ako 3,5 miliardy korún. Kurz 35,81 koruny za euro použitý na prepočet medzi eurami a korunami je orientačný a vychádza z priemerného kurzu Národnej banky Slovenska za roky 2006 až 2007.
Schengenský prechodný fond je nástrojom komisie
Suma je podľa Vladimíry Hrebeňákovej z komunikačného odboru ministerstva vnútra predbežná, pretože správa o financovaní schengenskej hranice sa do vlády ešte len pripravuje.
„Spracovanie tohto materiálu nám vyplýva z povinnosti ukončenia čerpania financií z finančného fondu európskej komisie, čiže Schengenského prechodného fondu,“ povedala.
Schengenský prechodný fond (SPF) je podľa Hrebeňákovej finančný nástroj Európskej komisie, ktorý mal pomôcť novým členským štátom financovať úkony spojené so zabezpečením vstupu do schengenského priestoru.
Zo Schengenského prechodného fondu bola zaplatená viac ako polovica výdavkov súvisiacich s naším vstupom do schengenského priestoru. Ministerstvo vnútra pritom dostalo z tohto fondu takmer 85 percent.
Zvyšok nákladov si rozdelili ministerstvo dopravy, ministerstvo financií a ministerstvo zahraničných vecí.
Slovensko sa zaviazalo spolufinancovať Schengenský prechodný fond z rozpočtových kapitol jednotlivých ministerstiev vo výške dane z pridanej hodnoty (DPH) sumou viac ako desať miliónov eur. Jednotlivé ministerstvá však míňali zo svojich rozpočtov častokrát aj viac ako povinných 19 percent.
Namiesto ministerstva platilo letisko
Ministerstvo vnútra minulo najviac peňazí na zabezpečenie ochrany hranice Slovenska s Ukrajinou, do hraničných priechodov a do schengenského informačného systému. Ministerstvo zahraničných vecí malo podľa hovorcu Igora Skočeka výdavky napríklad na satelitné spojenia s našimi ambasádami, budovanie vízového informačného systému, výdavky súvisiace s technickým vybavením a stavebnými úpravami konzulárnych úradov Slovenska v zahraničí.
Ministerstvo financií malo výdavky na Colné riaditeľstvo a ministerstvo dopravy podľa hovorkyne Márie Cupákovej vyplatilo všetky peniaze zo SPF letisku M. R. Štefánika. „Ministerstvo dopravy z vlastného rozpočtu výdavky nemalo. Daň aj ostatné výdavky hradilo letisko,“ povedala.
Všetky ministerstvá upozorňujú, že sumy, ktoré uvádzajú, sa skladajú z množstva nižších súm prepočítavaných vždy aktuálnym kurzom, preto je ťažké vyjadriť presnú výslednú cenu.
Po Európe sa cestuje čoraz jednoduchšie
Schengenský priestor je územie časti Európy, v ktorom môžu osoby voľne prekračovať hranice na ktoromkoľvek mieste zmluvných štátov, bez toho, aby museli prejsť hraničnou kontrolou.
Vznikol 14. júna 1985 podpisom dohody piatich zakladajúcich štátov – Belgicka, Luxemburska, Holandska, Francúzska a Nemecka. Funguje tu voľný pohyb osôb a tovaru v záujme dokonalejšej hospodárskej spolupráce.
Od decembra minulého roku sú členmi schengenského priestoru noví členovia Európskej únie – Česko, Estónsko, Lotyšsko, Litva, Maďarsko, Malta, Poľsko, Slovinsko a Slovensko. Nie však Bulharsko , Rumunsko a Cyprus. Zo starých členov v Schengene zatiaľ chýba Írsko a Veľká Británia.
Okrem štátov z únie do Schengenu patria aj Island a Nórsko. O členstve rokuje Švajčiarsko.