BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy zatiaľ neoznámilo, či pre chybu, ktorú urobilo pri vylúčení štyroch uchádzačov o stavbu diaľnic, bude výber staviteľa 74 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom trvať dlhšie, ako sa plánovalo.
Úrad pre verejné obstarávanie vydal rozhodnutie vrátiť späť do tendra na dostavbu diaľnic jedného zo štyroch vylúčených záujemcov v piatok minulý týždeň. Vyhovel tak námietke vylúčeného rakúsko-nemeckého konzorcia vedeného firmou Hochtief.
Do hry sa však môže vrátiť nielen konzorcium, ktoré namietalo proti postupu tendra na úrade. Ministerstvo dopravy má totiž povinnosť zobrať späť do súťaže všetkých hráčov, ktorí boli vylúčení z rovnakých dôvodov ako rakúsko-nemecké konzorcium. Ministerstvo sa podľa hovorkyne úradu pre obstarávanie Heleny Fialovej musí správať rovnako ku všetkým záujemcom. „Musí aplikovať ten istý postup a znovu ich zaradiť do procesu verejného obstarávania,“ povedala.
Hovorca ministerstva Marián Jánošík včera potvrdil, že im rozhodnutie úradu bolo doručené. „V súčasnosti ho vyhodnocujeme,“ povedal.
Úrad zrušil pôvodné rozhodnutie ministerstva, pretože podľa neho nedostatočne zdôvodnilo vylúčenie navrhovateľa – uvedeného konzorcia. Rezort dopravy sa podľa úradu dostatočne nezaoberal vysvetlením konzorcia o tom, že nemohlo predložiť požadované doklady a ich nahradení čestnými vyhláseniami. Hovorkyňa rakúsko-nemeckého konzorcia týždenníku TREND povedala, že ich vylúčili z dôvodov, pre ktoré by ich nevylúčili nikde inde v Európe.
Francúzskemu Eiffage napríklad neplatila ani jedna referencia, pretože človek, ktorý referencie v mene firmy spísal, nedodal potvrdenie, že môže vydávať také potvrdenia. Aj ostatné konzorciá pohoreli na byrokratických chybách, ich spôsobilosť stavať diaľnice nikto nespochybnil.
Je teraz na ministerstve, aby posúdilo, či sú prípady vylúčenia natoľko podobné, aby vrátilo do hry viac konzorcií. Toto rozhodnutie môže ešte posúdiť súd, ak by sa naň niektorý zo súťažiacich obrátil.
Ak by bolo odvolanie na úrad neúspešné, o prvý úsek diaľnice stavanej na „lízing“ by súťažili len dve konzorciá, a to konzorcium spoločností Vinci a Skanska a konzorcium firiem Doprastav, Váhostav, Bouyges, Colas, Intertoll-Europe a Mota Engil.
Autor: du