Firmy, ktoré sa v rebríčkoch top zamestnávateľov umiestňujú na najvyšších miestach venujú veľkú pozornosť vzdelávaniu a rozvoju svojich ľudí. Takto zabijú jednou ranou dve muchy; ambiciózni pracovníci vítajú možnosť zdokonaliť sa alebo naučiť sa niečo nové a firmy tiež neprerobia. Čas a financie, ktoré sú ochotné vložiť do svojich zamestnancov sa im vrátia v podobe lepších výsledkov.
Medzi obľúbené patria najmä kurzy cudzích jazykov, aj tréningy komunikačných techník a ďalších mäkkých zručností.
Dobre predať svoj nápad
Viete komunikovať? Väčšina by zrejme odpovedala áno. Pri otázke „Viete správne komunikovať?“, by však už prinajmenšom zaváhali. Ale práve to slovíčko „správne“ je tajomstvom úspechu. Najmä v biznise veľmi zaváži, či ste „odkomunikovali“ svoj návrh, názor, ponuku svojmu partnerovi alebo klientovi správne. Lebo nestačí len povedať čo chcete, musíte to povedať tak, aby vás druhá strana pochopila a upozorniť aj na plusy vášho riešenia.
Špecialista nemusí byť dobrý manažér
Odborníci upozorňujú, že nesprávna komunikácia strpčuje život mnohým – niektorí si to možno asi neuvedomujú.
Zásadným problémom je však v prípade ľudí, ktorí vedú alebo chcú viesť pracovné tímy. Autor svetoznámych kariérnych bestsellerov Richard Templar vo svojej biblii 100 zlatých pravidiel úspešného manažéra radí: „Je životne dôležité, aby každý váš zamestnanec presne vedel, aká je jeho úloha v každom strategickom pláne a aký výsledok sa od neho očakáva.“ A správne vysvetliť mu to musí práve manažér.
„Manažérov často vyberajú z radov špecialistov a tí sú síce expertami v odbore, ale nemusia zvládať tieto mäkké zručnosti. A to je problém, pretože manažérovou úlohou je riadiť procesy a nie vykonávať jednotlivé zadania a keď nevie komunikovať tak jednoducho nebude mať také výsledky,“ hovorí Dagmar Kéryová zo spoločnosti Seesame, ktorá sa pôsobí aj ako lektorka komunikačných tréningov.
Ženy nedávajú najavo, že by mohli byť lídrami
So správnou komunikáciou majú v pracovnom prostredí ťažkosti najmä ženy. Čo im bráni presadiť sa? Často sú to vnútorné zábrany, ktoré ani veľmi nevnímajú – považujú ich za prirodzené.
„Už len to, keď sa skromne utiahnuto posadíme, hovoríme tichým hlasom a používame slabé slová - toto sú signály, ktorými vôbec nedávame najavo, že by sme vedeli byť lídrami a že naša práca je pre spoločnosť dôležitá,“ hovorí Maria Buzinkaiová o tom, čo si uvedomila na komunikačnom tréningu, ktorý pre svoje zamestnankyne usporiadala spoločnosť Dell. „Sú to maličkosti, ktoré si neuvedomujeme, alebo o nich aj vieme, ale nepovažujeme ich za také dôležité. Ale keď vám to niekto ukáže, udrie vám to do očí. A zistíte, čo by ste na sebe mohli zmeniť, aby sa vám lepšie v práci darilo.“
Taking the stage
Tréning komunikácie – nazvaný Taking the stage alebo Zaujmi svoje miesto, ktorý vypracovala kanadská konzultačná spoločnosť špeciálne pre potreby Dellu, sa konal v mnohých pobočkách firmy.
Program tvorili štyri témy: vodcovstvo, práca s hlasom, príprava jasných posolstiev a dynamickej prezentácie.
„Odozva bola vynikajúca – až 82 percent z účastníčok uviedlo, že im program pomohol v budovaní kariéry,“ povedala manažérka pre korporátnu komunikáciu Dellu Ivona Žitná.
„Tento tréning sa mi páči preto, že mnohé kurzy komunikácie sa zameriavajú viac na jej vonkajšie znaky - napríklad na to ako sa postaviť a aké gestá robiť. Tu sa však začína cez uvedomenie si svojich pocitov, postojov a teda aj dôvodov, prečo sa žena určitým spôsobom správa. Pokiaľ účastníčky zmenia svoje vnútorné nastavenie, stanú sa sebavedomejšími, budú si veriť, ich komunikácia sa prirodzene zlepší,“ hovorí Dagmar Kéryová. Podľa nej môže byť takýto tréning užitočný pre všetkých – mužov aj ženy – ktorí ašpirujú na pozíciu lídra.