Realitný trh je trh ako každý iný. Kto predá, zarobí, kto kúpi, mal by byť spokojný. Konkurencia je tvrdá a nekompromisná, snaha predať občas vyvoláva aj zaujímavé situácie.
Predávajúci zverejní inzerát na predaj bytu. Asi desať realitných maklérov sa chopí telefónu a dohodne si schôdzku. Samozrejme, predstavia sa ako potenciálni kupci, že sú realiťákmi, taktne zamlčia. Výsledkom ich snaženia je to, že predávajúci má plné zuby maklérov. Niekoľko realitných agentúr zverejní na internete inzerát na tú istú nehnuteľnosť. Predávajúci sa so skúsenosťami nezabudne pochváliť inde, a tak sa často objavujú inzeráty v zmysle: Predám byt. Seriózny záujemca – nie RK.
Mnoho maklérov sa vydáva v inzercii za kupujúcich, naj– krajší inzerát, ktorý som videl bol: „Kúpim garsónku či byt, v centre aj mimo mesta, prípadne stavebný pozemok do 20 kilometrov od mesta. Platím v hotovosti. Ponúknite. Súrne.“ Nemenovaný by kúpil všetko, najmä sa treba dostať k predávajúcim. Takéto obchodné praktiky majú aj zápory. Jedným z nich je zneistenie klienta, ktorý si povie : „Dá sa im veriť, ak sa takto správajú?“ Najhoršie je, ak má tá istá nehnuteľnosť v každom inzeráte inú cenu. To už dostáva do zlého svetla aj predávajúceho, nehovoriac o strate kreditu pre agentúru, ktorá si na cene nahodila najviac. Všetko sa dá riešiť zmluvami o výhradnom zastúpení, ale na to našinci pristupujú len neradi. Realitné kancelárie veľmi na výber nemajú, berú, čo príde. Mnohí ľudia radšej byt predajú sami, než by mali dať vysokú províziu maklérovi. Aj toto majú často na svedomí realitky, ktoré neponúkajú dosť kvalitné služby, zato ich snaha zbohatnúť za každú cenu je evidentná. Na druhej strane sú realitné kancelárie, ktoré garantujú aj odkúpenie nehnuteľnosti za dohodnutú cenu, ak nezoženú kupca.
Zvažujte, komu zveríte svoju nehnuteľnosť. Kto má akú reputáciu a čo ponúka ako protihodnotu. Dobrá realitná kancelária vám ušetrí veľa nervov a šedivých vlasov. So zlou môžete ľahko vyjsť na psí tridsiatok.
ksenzsigh.blog.sme.sk
Autor: František Ksenzsigh