Zobral som si hypotekárny úver na kúpu bytu, za ktorý ručím bytom a ešte aj domom. V byte som urobil rekonštrukciu, čím som hodnotu bytu zvýšil. Požiadal som banku o prehodnotenie zmluvy o poskytnutí úveru s možnosťou vyňatia domu zo zmluvy (teda o výmaz záložného práva v liste vlastníctva). Na písomnú žiadosť banka neodpovedá už vyše mesiaca s odôvodnením, že oddelenie rizika banky je veľmi zaneprázdnené. Chápem, že banka má zmluvu, tak ju nemusí zaujímať ani trojnásobné krytie úveru rekonštruovaným bytom, nie je povinná zmluvu meniť.
Chcel by som vedieť, či existuje termín, do ktorého mi musí banka odpovedať? Na koho sa môžem obrátiť, keď banka nereaguje?P. S.
Žiadny zákon nestanovuje termín, v ktorom jedna zmluvná strana musí odpovedať na takúto ponuku druhej zmluvnej strany.
Napriek tomu je od banky etické klientovi odpovedať v primeranej lehote. V rámci bánk existujú interné pravidlá, ktoré určujú spôsob komunikácie banky a jej zamestnancov smerom ku klientom.
Ak nie ste spokojný so spôsobom komunikácie, máte právo podať banke písomnú sťažnosť. Ak by banka nereagovala, následne sa môžete obrátiť na bankového ombudsmana Slovenskej bankovej asociácie, ktorý sa sťažnosťou bude určite zaoberať.
Odporúčame vám, aby ste sa v prvom kroku obrátili s písomnou sťažnosťou priamo na banku a tlmočili svoju nespokojnosť s komunikáciou vo veci vašej žiadosti. Ladislav Unčovský, výkonný riaditeľ Slovenskej bankovej asociácie