Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky
ZÁKON ŠTÁTU PRIKÁZAL, ABY PODNIKOM DO MARCA ROZDELIL KVÓTY CO2, NO TIE STÁLE NIČ NEMAJÚ

Štát mešká, firmy musia čakať

Podniky na Slovensku stále nevedia, aký objem kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého im schválila Európska komisia. Dochádza tým k porušeniu zákona. Právo mať kvóty včas je však nevymožiteľné. Aj to vyplýva zo zákona.

Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné.Informácie o rozdelení kvót CO2 v hodnote miliárd korún sú mizivé, hoci už malo byť všetko dávno jasné. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Firmám, ktoré požiadali o pridelenie emisných kvót na vypúšťanie oxidu uhličitého (CO2), tie neboli pridelené ani týždeň po záväznom termíne. Podľa právnika bol porušený zákon. Firmy sa však nemajú kam so sťažnosťou obrátiť.

Celý proces uviazol, pretože Európska komisia doteraz ne­schválila návrh ministerstva životného prostredia. Rezort návrh Národného alokačného plánu poslal do Bruselu začiatkom tohto roka. V alokačnom pláne je celková emisná kvóta na CO2, ktorú Slovensku pridelila Európska komisia, rozpísaná už pre konkrétne podniky. V úhrne to predstavuje 32,6 milió­na ton CO2.

Skryť Vypnúť reklamu

Zákon o obchodovaní s emisiami určuje 28. február ako deň, dokedy majú mať spoločnosti kvóty, takzvané povolenky, pripísané na svojich účtoch. Keďže tento termín nebol dodržaný, firmy zatiaľ nevedia, aké množstvo emisií budú môcť najbližších päť rokov vypúšťať do ovzdušia.

Firmy: Nemôžeme nič podniknúť

Hovorca Slovenských elektrární Juraj Kopřiva potvrdil, že do konca februára neboli o kvótach informovaní a neboli im pripísané na účet. Povolenky zatiaľ napríklad nedostali ani spoločnosť eustream, ktorá je dcérskou spoločnosťou SPP, cementáreň Holcim či Kia Motors.

S kvótami pritom firmy počítajú vo svojich finančných plánoch na najbližšie roky. Hovorca Kia Motors Dušan Dvořák povedal, že ohľadom tejto otázky budú kontaktovať ministerstvo.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa spoločnosti Holcim Andrea Krajniaková povedala, že nemôžu podniknúť žiadne kroky a sú úplne závislí od rozhodnutí Európskej komisie a slovenskej vlády. „Výsledkom meškania je však neistota, ktorá môže byť len ťažko pre firmy pozitívna,“ povedala.

Zákon bol porušený, nikto s tým nič nezmôže

Právnik Ernest Valko potvrdil, že zákon nie je dodržaný a dnes mali mať firmy kvóty na účtoch. „No napriek tomu, že zákon nebol dodržaný, nie je možné jeho plnenie vymôcť,“ povedal. Je za tým právnická kľučka. Paragraf, v ktorom sa hovorí, dokedy emisie musia byť pridelené zo zákona, totiž nie je napadnuteľný. Na jednej strane teda ministerstvo pridelí povolenky, čiže na ne vzniká nárok, ale ich skutočné pridelenie si nemožno vynútiť, lebo nepodlieha správnemu konaniu.

Skryť Vypnúť reklamu

Firmy teda v tomto smere súdnou cestou nič nezmôžu. Nevedia dokonca ani to, aké množstvo emisií im ministerstvo pridelilo a poslalo na schválenie do Bruselu.

Objem emisných kvót ministerstvo tajilo

Ministerstvo životného prostredia svoj návrh alokačného plánu totiž nezverejnilo a nesprístupnilo ho ani redakcii SME, hoci sme oň požiadali.

V čase, keď sme sa to snažili zistiť a otvoriť diskusiu o transparentnosti prideľovania emisných kvót, hovorca ministerstva Peter Višváder nám povedal, že rezort životného prostredia nepovažuje za vhodné alokačný plán zverejňovať v priebehu rokovania. Sám pritom potvrdil, že po schválení komisiou budú hodnoty nemenné.

Priehľadnosť celého procesu nie je pritom nepodstatná. Povolenky sú voľne obchodovateľné na trhu s emisiami, a tak sa dajú chápať aj ako určitý druh štátnej podpory.

Skryť Vypnúť reklamu

Kto si „vylobuje“ vyššiu kvótu, ako potrebuje, zvyšok môže predať. Na trhu jedna povolenka dosahuje hodnotu aj 40 eur za tonu emisií.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  7. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  9. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  10. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  1. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. SodaStream predstavuje príchute ikonických nápojov od PepsiCo
  4. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  5. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  6. Biobavlnu nahradila viskóza
  7. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  8. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  9. Helping people with apps and social networks in Kosice
  10. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 54 141
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 368
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 24 126
  4. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 23 231
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 17 869
  6. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 380
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 10 289
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 9 549
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 9 486
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 347
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Úvod zmluvy medzi Ruskom a Maďarskom na nákup vakcíny Sputnik V

Transparency sa môže o zmluvu súdiť.

4 h

Problémom nie je Sputnik, ale správanie expremiéra.

2 h