BRATISLAVA. Kúpa vyše štvrtinového balíka akcií AvtoVazu je zatiaľ najväčšou zahraničnou automobilovou investíciou v Rusku. Tento podiel zaručuje Renaultu aj právo na blokáciu kľúčových rozhodnutí. Cena za obchod bola viac ako jedna miliarda amerických dolárov.
Podiel získala francúzska automobilka od investičnej spoločnosti Trojka Dialog a štátneho podniku Rosoboronexport. Renault tak predbehol General Motors, Volkswagen a Fiat, ktoré tiež mali záujem o vstup do ruskej automobilky.
V jeseni chce získať AvtoVaz ďalší finančný kapitál na rozvoj tým, že vstúpi na burzu v Moskve a Londýne. Závod AvtoVazu v Togliatti, jeden z najväčších na svete svojho druhu, bol vybudovaný v šesťdesiatych rokoch minulého storočia v spolupráci s talianskym Fiatom. Vyrábali sa tam Lady a Nivy. V súčasnosti je ruský podnik relatívne stabilizovaný. Jeho zadlženie je nízke a má len malé problémy s likviditou. Jeho hodnota sa odhaduje na päť miliárd dolárov.
Prvý spoločný model obidvoch automobiliek by mal byť postavený na platforme Loganu (na snímke) a malo by to byť lacné auto s názvom Lada. V rokoch 2011 a 2012 plánujú vyrobiť 1,2 milióna kusov. Neskôr by sa produkcia mala zvýšiť až na 1,5 milióna. Vlani predal ruský AvtoVaz viac ako 770tisíc áut. Podľa niektorých informácií obidve automobilky už v minulosti pracovali na vývoji auta za 15tisíc dolárov. AvtoVaz chce pritom aj naďalej vyrábať lacné Lady.
Perspektívne je ruský automobilový trh najväčší v Európe. V roku 2007 zaznamenal 61-percentný nárast. V tom istom roku sa predalo v Rusku 2,3 milióna osobných automobilov. Do roku 2015 by to malo byť 3,5 až štyri milióny. Renault je druhá najväčšia francúzska automobilka a v ruskom trhu vidí obrovský potenciál.
Renault už v Rusku investoval, keď v roku 2005 v spolupráci s moskovským magistrátom vybudoval závod Avtoframos. Fabrika v Moskve sa zameriava na výrobu modelu Logan s kapaciotu 60tisíc áut ročne.
V tom čase to bola najväčšia európska automobilová investícia v hodnote 230 miliónov eur. Renault je už teraz najväčším európskym výrobcom automobilov v Rusku. Najnovšia investícia výrazne posilní jeho postavenie. Ruský AvtoVaz už mal predtým spoločný podnik s americkým General Motors, kde sa vyrábali náhradné dielce pre Chevrolet Niva. Spolupráca automobiliek sa pre nezhody ukončila pred dvoma rokmi.
Spomedzi európskych automobiliek rozvíjajú svoje aktivity v Rusku aj Volkswagen a Peugeot Citroen.