Vlani som si v cestovnej kancelárii uplatnil reklamáciu na pobyt, ktorý som objednal cez internet. Zájazd som vybral podľa služieb prezentovaných na internetových stránkach, skutočnosť však bola úplne iná.
Reklamoval som, že na internete bol vyobrazený hotel, ale v skutočnosti to bola ubytovňa. V cene zájazdu boli raňajky formou švédskych stolov, ale absolútne nespĺňali štandard, nehovorím o hygiene. Izba bola v rohoch plesnivá, rovnako kúpeľňa. Nedostatky som reklamoval, ale nedal som si urobiť zápis, ten sa týka len plesne v izbe. Na prvé dva nedostatky – vyobrazenie hotela ani informácia o strave nezodpovedali skutočnosti – chcem poukázať ako na nečestné obchodné praktiky podľa zákona o ochrane spotrebiteľa. Potrebujem vyjadrenie Slovenskej obchodnej inšpekcie a ako mám ďalej postupovať?
Zo zákona majú cestovné kancelárie povinnosť pred uzatvorením zmluvy o zájazde klienta presne, jasne, pravdivo, zrozumiteľne a úplne informovať o všetkých skutočnostiach, ktoré sú im známe a ktoré môžu mať vplyv na rozhodnutie záujemcu o kúpe zájazdu v súvislosti s miestom pobytu, rozsahom a kvalitou služieb, ako aj všetkých ostatných plnení, ktoré sa dotýkajú zájazdu. Pokiaľ neboli poskytnuté služby v takej kvalite, v akej boli prezentované, objednávateľ mal zákonnú možnosť spísať reklamačný protokol priamo na mieste konania zájazdu. Ak sa tak nestalo, má právo bezodkladne, najneskôr však do troch mesiacov odo dňa skončenia zájazdu, tieto skutočnosti oznámiť cestovnej kancelárii, v ktorej si zájazd objednal.
Pokiaľ tieto skutočnosti boli oznámené v trojmesačnej lehote s tým, že zájazd nebol prerušený, ale boli poskytnuté služby v nižšej kvalite, ako boli objednané, cestovná kancelária má povinnosť vrátiť objednávateľovi rozdiel ceny medzi ponúkanými a poskytnutými službami.
Ak ste reklamáciu urobili do troch mesiacov odo dňa skončenia zájazdu, mali by ste sa opätovne obrátiť na cestovnú kanceláriu a predostrieť jej podklady, ktoré jednoznačne preukazujú, že služby neboli poskytnuté v takej kvalite, v akej boli objednané. Okrem iného treba poukázať na to, že si cestovná kancelária nesplnila svoje povinosti vyplývajúce jej nielen zo zmluvy o obstaraní zájazdu, ale aj zo zákona. V prípade, že cestovná kancelária nebude dobrovoľne plniť svoje povinnosti vyplývajúce jej zo zmluvy o obstaraní zájazdu a tiež tie, ktoré jej vyplývajú zo zákona, máte ako objednávateľ možnosť uplatniť svoje práva súdnou cestou.
Takisto môžete podať podnet na príslušný orgán dozoru a kontroly nad dodržiavaním povinností ustanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa a ďalších osobitných zákonov, ktorým je Slovenská obchodná inšpekcia. Treba však upozorniť, že inšpekcia neprešetruje reklamácie, ale iba neplnenie si povinností subjektu vyplývajúcich mu zo všeobecne záväzných právnych predpisov v danej oblasti.
Barbora Behýlová, advokátska, patentová a známková kancelária PATENT – IURIST
Autor: Vladimír Č., Nové Mesto nad Váhom