Dano Sládek je Bratislavčan a učí už siedmy rok slovenský jazyk a dejepis na základnej škole. Na svoje povolanie nedá dopustiť, aj keď sa z učiteľského platu ktovieako vyskakovať nedá. Aj preto počas prázdnin a voľna brigáduje. Jedno vie iste, chcel byť učiteľom a tak to aj zostane.
BRATISLAVA. Čo drží tridsiatnika Dana Sládeka v školstve? Žiaci, zaujímavá a často zábavná práca, komunikácia s nimi. "Deti majú sviežejší pohľad na svet a mne to pomáha udržať si mladého ducha," tvrdí.
"Veľa ľudí je dnes presvedčených, že učiteľovanie nie je poriadna robota pre chlapa. Sú zmierení s tým, že učiteľstvo je ženské povolanie a učiteľa-muža potom vnímajú dehonestujúco," hovorí učiteľ Sládek.
Mužov v školách je skutočne málo, a nie je to vždy len pre nízke platy. "Kým ženu, ktorá má rada malé deti, nikto nepodozrieva zo zákerností, v prípade muža sa to môže posudzovať aj inak. Často sa stane, že si ľudia pomyslia, že keď má chlap rád prácu s deťmi, je pedofil. Toto je až obludne nebezpečné," hovorí.
Podľa neho aj tieto mýty prispievajú k postaveniu muža za katedrou. Spoločenská klíma vlastne dnes nahráva tomu, že školstvo je nielen prefeminizované, ale aj prestarnuté.
Deti sú zvyknuté na ženy
Danovi Sládkovi sa v triedach s menšími deťmi bežne stáva, že ho oslovia "pani učiteľka". Tak sú zvyknuté na ženy, že to z nich vykĺzne automaticky. "Beriem to s nadhľadom. Pre deti je chlap za katedrou pozitívny jav. Naučia sa pozerať na svet aj trochu mužskými očami," hovorí učiteľ.
Nedá sa jednoznačne povedať, či má muž v triede väčšiu autoritu, tvrdí Sládek.
"Aj keď je jasné, že akási otcovská autorita či mocnejší hlas môžu byť istou výhodou. Ale skôr u mladších žiakov. V mojom prípade triedneho učiteľa mám pocit, že deti ma občas v dobrom i zlom berú ako otca, čo je pre mňa najvyššie vyznamenanie v medziľudských vzťahoch," vyznáva sa Dano Sládek.
Rivalita a žiarlivosť
V posledné roky si učiteľ v triede musí dávať aj na rivalitu a žiarlivosť dievčat a chlapcov v triedach. Ak ich učí mladý učiteľ, sú snaživejšie a viac viditeľné dievčatá, ak do triedy vkročí krásna mladá učiteľka, stávajú sa zrazu z chlapcov často snaživí pracanti.
"Je to občas až komické. V triede narastá pocit žiarlivosti a krivdy. Deti konajú inštinktívne a pedagóg to musí zvládnuť. Lebo vždy sa nájde niekto, kto svoj neúspech radšej zvalí na nerovnosť pohlaví, ako na svoju vlastnú lenivosť a neučenie," hovorí učiteľ Sládek. Aj jemu sa stalo, že ho žiak obvinil zo zlej známky a neustále ho podozrieval, že nadŕža dievčatám. "Zranilo ma to, ale po vydiskutovaní čiastočne vedel uznať svoju chybu, hoci je možné, že chyba sa stáva aj na mojej strane. Len vzájomná komunikácia to môže napraviť," hovorí Sládek.