Pedagogické odbory vysokých škôl sú takmer na deväťdesiat percent obsadené ženami. Neškodí nášmu školstvu vysoké zastúpenie žien?
"Najhoršia situácia je v materských školách a na prvom stupni základnej školy, kde sú takmer výlučne ženy. Druhý stupeň základnej školy je na tom o niečo lepšie a čím by sme išli vyššie, tým sú na tom najmä stredné a vysoké školy lepšie."
Je zastúpenie žien v školstve stále väčšie?
"Ak by sme dnešnú situáciu porovnali so stavom pred päťdesiatimi či sedemdesiatimi rokmi, tak by sme naozaj museli konštatovať, že sa situácia zhoršila. V pedagogických profesiách sa uplatňuje čoraz viac žien."
Ako sme na tom v medzinárodnom porovnaní?
"Počet žien na prvom stupni u nás a v zahraničí je porovnateľný. Na druhom stupni sa približujeme európskemu trendu. Viacej učiteľov-mužov ako my majú na druhom stupni a na stredných školách severské krajiny. To je ale dané tradíciou ich školských systémov, platmi a podmienkami."
Dá sa povedať, na ktorom stupni školy sú ženy vhodnejšie ako muži?
"Všeobecne sa hovorí, že pre materské školy a pre prvý stupeň základnej sú ženy vhodnejšie."
Prečo?
"Lebo deti tohto veku si vyžadujú viacej empatie, citlivosti, lásky. To vcítenie, porozumenie a akceptácia sú u žien lepšie."
Kedy je potom evidentný prínos muža?
"Na druhom stupni, keď sa začína puberta, keď žiaci začínajú revoltovať, majú problémy s disciplínou, s autoreguláciou. Tu by bolo lepšie, keby bolo v školách viacej mužov. Žiaľ, to sa nedarí."
V ktorých vyučovacích predmetoch je mužov viac ako žien?
"Je to napríklad matematika, telocvik. Teraz pribudli muži v predmete informačné technológie."
V čom to je, že učiteľstvo je medzi ženami také obľúbené?
"Je to v druhu práce. Učiteľské povolanie si vyžaduje vysokú mieru citlivosti, trpezlivosti, hravosti, typické ženské vlastnosti, ako je zmysel pre krásu, pre výchovu detí."
Nechýba potom v školstve mužský vzor?
"Chýba. Výskumy to síce jednoznačne nepotvrdzujú, ale v praxi to tak je. Práve pre zvládanie disciplíny detí je dobre, keď sú tam muži."
Muž teda za katedru jednoznačne patrí?
"Áno a nebolo by dobre, keby sa zo škôl vytratil. Rovnováha musí byť vyvážená úlohou muža aj ženy, tým, že deti vidia ich pozitíva aj negatíva, môžu sa s nimi identifikovať." (or)
Pedagogické fakulty sú prefeminizované
Odbor učiteľstvo k 31. decembru 2007 skončilo v dennom štúdiu 2771 absolventov siedmich pedagogických fakúlt. Žien bolo 2155.
Externú formu absolvovalo 2427 študentov, z toho bolo 1707 žien.
denná forma z toho žien externá forma z toho žien
Pedagogická fakulta UK v Bratislave
367 307 507 368
Pedagogická fakulta Prešovská univerzita Prešov
128 117 27 27
Pedagogická fakulta Katolícka univerzita Ružomberok
344 267 661 577
Pedagogická fakulta Univerzita J. Selyeho Komárno
118 82 127 117
Pedagogická fakulta UKF Nitra
241 160 264 211
Pedagogická fakulta Univerzita M. Bela Banská Bystrica
253 219 609 509
Pedagogická fakulta Trnavská univerzita Trnava
161 124 583 427
Zdroj: UIŠP